- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

درویش: باید سهم سینمای ایران را از اکران جهانی بگیریم/ از تمام ظرفیت جهان اسلام برای تقویت سینمای مقاومت استفاده کنیم

moghavemat-darvish1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی چهاردمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، سومین کارگاه انتقال تجربه با حضور احمدرضا درویش و علاقه مندان به این حوزه در سالن ۳ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

درویش با بیان اینکه زمانی مقاومت شکل می گیرد که ترسی برای از دست دادن چیزهایی از جمله، وطن، خانواده، اعتقادات و چیزهای دیگری وجود داشته باشد، اظهار کرد: این ترس ها نسات گرفته از دنیا نا امن ماشین هاست. وقتی انسان ها خود را در امان نمی بینند، ترس به وجود می آید و ترس باعث مقاومت کردن برای از دست ندادن خیلی چیزها می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» با بیان اینکه ارتباطات باعث شده است تا تمامی انسان ها در یک میهمانی حضور داشته باشند، گفت: به نظر می رسد فرصت مناسبی است تا انسان ها در حوزه علم از اینترنت استفاده کنند اما نباید فراموش کنیم کشور های در حال توسعه باز هم اجازه استفاده از علم را به کشور های توسعه نیافته نمی دهند و این ماجرا فقط ویترین است.

وی در ادامه افزود: ارتباطات در دنیای فعلی باید باعث آرامش کشورها شود باید باعث شود تا گفت و گوهایی به سمت تعالی انسان بین ملت ها شکل بگیرد. اما در دنیایی که به نام  دموکراسی، معروف است روز به روز شاهد جنگ های بیشتری هستیم.

moghavemat-darvish2 [2]

درویش با بیان اینکه در شرایطی که کشورهای قدرتمند فکر میکنند چون دارنده قدرت هستند باید تمام قوانین بین المللی را تعیین کنند، اظهار کرد: در چنین شرایطی کسانی که صاحب رسانه هستند و یا به رسانه مسلط هستند، امروز در مقابل بشریت و آیندگان مسؤل هستند. از آنها پرسش می شود که آیا وظیفه آگاهی بخشی خود را به درستی انجام دادید؟

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» با بیان اینکه واقعیت این است که سینمای ما تسلط بر افکار عمومی ندارد، گفت: صدای سینمای ایران در دنیا شنیده نمی شود زیرا صاحب کرسی بین المللی نیستیم. سینمای ما باید بتواند آثار خود را در سینماهای دنیا اکران کند و در مجامع بین المللی حضور چشمگیری داشته باشد. حضور در جشنواره های بین المللی کافی نیست. باید سهم سینمای ایران را از حضور و اکران جهانی بگیریم.

وی در ادامه افزود: باید تلاش کنیم در سینمای جهانی حضور داشته باشیم زیرا ما تاریخ و تمدن داریم که غرب آن را ندارد. البته که این عقبه تاریخی باید با تکنیک و هنر مخلوط شود تا به نتیجه برسد.

درویش با بیان اینکه یک جنگ بر تمام لایه های یک جامعه تاثیر می گذارد، بیان کرد: ۲۷ تخصص مردمی در جامعه لازم است تا یک گلوله در جنگ شلیک شود. نمیتوانیم منکر تاثیرات جنگ بر مردم شویم. قطعا سینمای مقاومتی ماندگار است که دربرگیرنده تمام اقشار جامعه باشد.

moghavemat-darvish3 [3]

وی در ادامه افزود: عده ای از تمامی کشورهای دنیا دور هم جمع می شوند تا در یک کشور دیگر دور هم جمع شوند و به قتل و قارت بپردازند. خوب معلوم است که سینما نمی تواند در مقابل این جریان سکوت کند. ظرفیت جهان اسلام باید به کارگرفته شود تا تولیدات سینمایی با موضوع مقاومت در جهان اسلام بالا برود. پرسش تلخی است که یک فیلم ساز روسی از من بپرسد سهم سینمای مقاومت در کشور ایران چیست؟

کارگردان فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» با بیان اینکه دولت باید راهگشا و سرمایه گذار سینمای مقاومت باشد، گفت: ما در کشور مقوله ای به نام دیپلماسی فرهنگی داریم که باید ساز و کاری داشته باشد. اما متاسفانه یکی از راه های این دیپلماسی خلاصه شده به حضور در جشنواره های مختلف است.

وی در ادامه افزود: در جشنواره های فرهنگی و سینمایی باید داد و ستد سینمایی داشته باشیم و اگر نه یک جشنواره فقط تبدیل به یک میهمانی بی فایده می شود. باید در بازارهای خرید و فروش فیلم حضور پیدا کنیم تا کم کم سینمای ایران را در دنیا اکران کنیم. بدون داد و ستد سینمایی نمی شود حضور فرهنگی داشت.

درویش در انتها بیان اینکه نباید سینمای خودمان را با سینمای هالیوود مقایسه کنیم، گفت: اگر قرار باشد آثار سینمایی ما فقط برای خودمان باشد این چه ادعایی است؟ چرا خودمان را گول میزنیم که در حال رقابت با سینمای هالیوود هستیم؟