- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جلیلی: نگرانی دشمن از سینمای مقاومت، کمتر از هسته‌ای شدن نیست/ سینما سلاح راهبردی جنگ فرهنگی است

neshast-jalili-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، پنجمین کارگاه گفتمان انقلاب با حضور سعید جلیلی و علاقه مندان به این حوزه در سالن ۳ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سعید جلیلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه چند سوال در چنین جشنواره مطرح می شود که باید به آن پاسخ داد، گفت: مقاومت در برابر چه؟ مقاومت در برابر که؟ و مقاومت با چه هزینه ای؟ این سوال هایی است که باید به آن پاسخ داده شود. اگر بخواهیم درباره مقاومت صحبت کنیم نمیتوان بدون تحلیل اوضاع کنونی جهان به این سوالات پاسخ داده شود.

وی در ادامه افزود: ۷۰ سال پیش نطامی شکل گرفت که این نظام به خود اجازه داد تا به دیگران بگوید من قدرت برتر جهان هستم پس می توانم قانون تعیین کنم. به طور مثال ۵ کشور، حق وتو دارند و دیگران ندارند و وقتی سوال می کنیم چرا شما دارید؟ می گویند ما زور و قدرت داریم. آنها برای انحصارات خود ساز و کاری شکل دادند که هیچ کس حق مقابله با آنها را ندارد. حالا خیلی از کشور ها می خواهند  برای داشتن استقلال و آزادی در مقابل چنین نظامی مقاومت کنند.

جلیلی با بیان اینکه طنز تلخ تاریخ است، افرادی که دم از استقلال و آزادی می زنند طرفدار نظام سلطه این کشورها هستند، اظهار کرد: زمانی هیتلر به دیگر کشورها زور می گفت و در این رفتار ابایی از بیان آن نداشت اما کشور هایی که در حال حاضر نظام سلطه را حمایت می کنند، با تزویر عمل می کنند. کشورهایی مدعی مبارزه با سلاح هسته ای هستند که خود جنگ هسته ای به راه انداختند. کشورهایی مدعی حقوق بشر هستند که بیشترین جنگ های خونین تاریخ را علیه ملت های بی گناه جهان به راه انداختند.

وی افزود: فکر می کنید آنها چطور می توانند در این تزویر موفق شوند؟ با کمک جنگ فرهنگی این کار را انجام می دهند. در جنگ فرهنگی سینما سلاح رابردی است و اینجاست که سینمای مقاومت اهمیت پیدا می کند. سینمای مقاومت می تواند نشان دهد که مقاومت چه تاثیرات مثبتی می تواند داشته باشد. هرجا اراده ملت ایران بر مقاومت بود، تزویر دشمن شکست خورد.

عضو شورای عالی امنیت ملیه با بیان اینکه دشمن زمانی که می بیند با سخت افزار نمی تواند پیروز شود به سراغ نرم افزار می رود، گفت: دشمن راه سخت افزاری را بسته می بیند و چاره ای جز راه نرم افزاری ندارد. راه اندازی ۲۰۰ شبکه ماهواره به جهت ایجاد تفریح برای ملت ما نیست. او می داند که مقاومت در کشور ما، به تعالی و پیشرفت ختم می شود پس می خواهد با ترساندن، ایجاد تردید، تحقیر و غیره به مقاصد خود برسد و ملت ما را شکست دهد.

وی در ادامه افزود: درست در همان سالی که به ملت ایران به زبان فارسی تبریک سال نو را می دهد، فیلم ۳۰۰ را می سازد تا تاریخ یک ملت را تحقیر کند. انگلیس نماینده اسکارش، فیلمی را معرفی می کند که ضد ایرانی است. آنها به اهمیت سینما علیه جریان مقاومت کشور ما پی برده اند.

جلیلی با بیان اینکه، نگرانی دشمن از سینمای مقاومت کمتر از هسته ای شدن نیست، اظهار کرد: اگر سینمای سلطه ای وجود دارد که کشور های سلطه مقاصد خود را با آن جلو ببرند، سینمای مقاومتی هم باید وجود داشته باشد. سینما سلاح راهبردی جنگ فرهنگی است. سینما هنری است که می تواند پیام انقلاب اسلامی را با ابزار های جهانی بیان کند.

وی در ادامه افزود: هنر هفتم زبان جهانی دارد. به همین خاطر است که چنین کشورهایی از هنر سینما می ترسند و اینجاست که اهمیت جشنواره مقاومت مشخص می شود. سینمای مقاومت در برابر سینمای سلطه ضرورت دارد تا بتواند حرکت بزرگ ملت را به درستی به نمایش بگذارد.

جلیلی با بیان اینکه هر جنگی سربازان و سرداران خود را نیاز دارد، گفت: سینما نیز سرداران خود را دارد و معلوم است که جشنواره های جهانی نباید برای فیلم هایی مانند بازمانده، آژانس شیشه ای و یا یتیم خانه ایرانی کف بزنند. زیرا چنین سینمایی اجازه نمیدهد امنیت ملی اش را BBC تعیین کند.

وی در خاتمه تأکید کرد: نسل امروز ما باید نقاط قوت خود را ببیند تا بتوانیم با اراده‌ای محکم در مقابل نظام سلطه مقاومت کنیم.