- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدعلی صفورا: کمیک موشن «شهید بروجردی» از لحاظ روایت شبیه به «ایستاده در غبار» است

neshast-boroojerdi

به گزارش سوره سینما [1] ، سیزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ویژه کمیک موشن «شهید بروجردی» با حضور محمدعلی صفورا و فرهاد علیزاده، کارگردان و آرش فهیم، منتقد در پردیس ملت برگزار شد.

کمیک موشن «شهید بروجردی» برای پخش از رسانه ملی تولید شده است

صفورا در ابتدای این نشست با بیان اینکه این اثر یک کمیک موشن و بیشتر مناسب پخش از رسانه ملی است، گفت: از همان ابتدا نیز کمیک موشن «شهید بروجردی» به سفارش انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت برای پخش از تلویزیون ساخته شد و هدف مان این بود که به زندگی این شهید که در طول این سال ها مغفول مانده است، بپردازیم.

وی ادامه داد: مخاطب هدف ما در وهله اول نوجوانان بود، ولی بعد از آن مخاطب عام را نیز در نظر گرفته ایم و این کار برای پخش از رسانه ملی دارای کیفیت خوبی است ولی به خاطر موضوع، در جشنواره مقاومت اکران شده است.

تمام وقایع مهم زندگی شهید بروجردی در این اثر به تصویر کشیده شده است

کارگردان «شهید بروجردی» اظهار داشت: ما تنها فصل اول زندگی شهید بروجردی را ساخته ایم و کمیک موشنی که در جشنواره مقاومت اکران شده نیز خلاصه ۸۰ دقیقه ای از یک مجوعه ۱۳ قسمتی است که هر کدام از آنها ۱۷ دقیقه زمان دارد؛ به عبارت دیگر این کار ۲۰۰ دقیقه ای است که تنها ۸۰ دقیقه از آن در جشنواره به نمایش در آمده است.

صفورا با بیان اینکه فصل دوم زندگی شهید بروجردی مربوط به بعد از پیروزی انقلاب تا زمان شهادت وی است، تصریح کرد: در سریال «شهید بروجردی» تمام وقایع مهم زندگی این شهید به تصویر کشیده شده ولی در کمیک موشن ۸۰ دقیقه ای نمی توانستیم همه آنها را نمایش دهیم.

ادعا داریم که اثرمان از لحاظ تحقیق کار بی نظیری است

وی گفت: مدیوم کمیک موشن به گونه ای است که دستمان خیلی برای تصویرسازی باز نیست؛ از این رو هر کاری باید با توجه به مدیومی که دارد موردم توجه قرار بگیرد؛ چرا که کمیک موشن مبتنی بر روایت و تصویر است و خیلی نمی توان در آنها کارهای چندانی انجام داد

کارگردان «شهید بروجردی» ادامه داد: برای ساخت این کمیک موشن ۲ سال زمان برای تحقیق در خصوص زندگی این شهید صرف شده است و حتی تا لحظه دوبله کار نیز اگر نکته مهمی درباره زندگی شهید بروجردی به دست می آوردیم حتما آن را اعمال می کردیم. در حقیقت ادعا داریم که کمیک موشن «شهید بروجردی» از لحاظ تحقیق درباره زندگی شخصیت یکی از کامل ترین کارها به شمار می رود.

کمیک موشن «شهید بروجردی» یک اثر سینمایی انیمیشن نیست

صفورا با بیان اینکه تناقض های زیادی در زندگی شهید بروجردی وجود داشت و به همین دلیل رسیدن به نقطه وحدت برای ساخت این کار، بسیار سخت بود، افزود: درباره تصویرسازی هم چون ما ۳ دهه را در این کار به تصویر کشیده ایم، شاید در ابتدا تصویرسازی آسانی به نظر برسد ولی فراهم کردن تصاویر مربوط به  دهه در کمیک موشن کار چندان آسانی نیست. به عبارت دیگر کمیک موشن «شهید بروجردی» سنگی که ما برداشتیم و چون اولین کار در این زمینه به شمار می رود نیز با مشکلات و سختی های زیادی همراه بود.

وی بیان داشت: ما کار سینمایی انیمیشن نساخته ایم که اگر قرار بر این بود نیازمند بودجه ۲۰ برابری و زمان بیشتر داشتیم.

ما به دنبال قهرمان سازی در شهید بروجردی نبودیم

کارگردان «شهید بروجری» ادامه داد: ما در این اثر به دنبال قهرمان سازی نبودیم؛ البته شهید بروجردی از دوران پیش از انقلاب اسلامی در جریان انقلاب حضور داشته و تا زمان شهادت نیز فرد فعالی بوده است، با این حال نخواستیم از وی قهرمانی را از نگاه خودمان بسازیم، بلکه جریانات و هم افراد حاضر در برهه زمانی از انقلاب که مدنظرمان بود، به تصویر کشیدیم؛ با این حال وقایعی از انقلاب در این کمیک موشن بیان شده که برای اولین بار است درباره آنها صحبت می کنیم.

صفورا درباره نوع رنگ بندی در این اثر تصریح کرد: از آنجایی که این کار را برای پخش از رسانه ملی آن هم در قسمت های کوتاه ۱۷ دقیقه ای به ما پیشنها دادند، این نوع رنگ بندی بسیار جذاب است و ۶ ماه زمان برد تا بتوانیم به این نوع رنگ بندی برسیم؛ البته  در نمونه های دیگری که افراد دیگر در مدیوم کمیک موشن ساخته اند و حتی زمان بیشتری هم داشته است، ولی تک رنگ در آنها به کار رفته است.

نوع صداگذاری کار به خاطر عدم قهرمان سازی از شهید بروجردی بوده است

وی افزود: انتخاب رنگ قهوه ای برای به تصویر کشیدن دوران تاریخی بسیار مناسب است و حس آن دوران را به مخاطب القا می کند.

کارگردان «شهید بروجردی» با اشاره به صداگذاری اثر گفت: چون نمی خواستیم قهرمان سازی کنیم، این نوع صداگذاری را انتخاب کردیم؛ چرا که ما درباره شخصیت هایی این اثر را تولید کردیم که بسیار ساده بودند و می خواستیم این سادگی را به تصویر بکشیم، از این رو به گروه دوبله نیز گفتیم که هیچ گونه حس و حالات روحی را در صداگذاری از بین ببرند.

کمیک موشن «شهید بروجردی» از لحاظ روایت شبیه به فیلم «ایستاده در غبار» است

صفورا بیان داشت: کمیک موشن «شهید بروجردی» از لحاظ نوع روایت شبیه به فیلم «ایستاده در غبار» است؛ چرا که در هر دو فیلم دیالوگ ها از بیان راوی بیان شده؛ البته «ایستاده در غبار» در مدیوم سینما و با بودجه مناسب تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: کمیک موشن مدیوم جدید است که باید نگاه و توقع از آن مناسب با این مدیوم باشد، البته کمیک موشن در حال گسترش و جذب مخاطبان بیشتر در کشور است و از آنجایی که این مدیوم رسانه ارزان قیمتی است، دارای اهمیت زیادی خواهد بود.

جنبه مستند بودن کمیک موشن «شهید بروجردی» بسیار اهمیت دارد

در ادامه علیزاده گفت: فیلمی که در جشنواره مقاومت اکران شد، در حقیقت بخش های اصلی سریال «شهید بروجردی» بود که آن را دوباره مونتاژ و صداگذاری کردیم و در اصل مسئله تغییراتی ایجاد کردیم تا کار مناسب نمایش در سینما شود.

وی ادامه داد: کمیک موشن در طراحی کاراکترها اجازه طراحی میمیک صورت را انمی دهد و چون نمی توانستیم حالات روحی و حسی را در صورت شخصیت ها به تصویر بکشیم، مجبور به انتخاب این نوع صداگذاری برای اثر شدیم.

علیزاده خاطر نشان کرد: جنبه مستند بودن این کار بسیار مهم است و ما نباید تنها به دنبال شهید بروجردی در کار باشیم، چرا که نام این شهید باعث شد تا ما وقایع انقلاب را از نگاه این شهید و در مدیوم جدید مورد بازخوانی قرار دهیم.

انتظار داشتیم کمیک موشن «شهید بروجردی» قهرمان محور باشد

در بخش بعدی این نشست آرش فهیم منتقد سینما با بیان اینکه زمانی که در جدول نمایش جشنواره مقاومت اسم اثری با عنوان «شهید بروجردی» را دیدم، مشتاق شدم که هر چه سریع تر این فیلم را ببینم، گفت: ما در طول ۳۷ سال انقلاب به اندازه کل تاریخ کشورمان قهرمان و اسطوره داشتیم و امروز نیز قهرمانانی در عراق و سوریه در حال ظهور هستند، با این حال کمتر به این قهرمانان که یکی از آنها شهید بروجردی است، پرداخته شده است.

وی ادامه داد: همین که نام شهید بروجردی به عنوان اسم یک اثر انتخاب می شود، برای مخاطب کنجکاوی ایجاد می کند که بداند این اثر چیست، ولی برخلاف انتظارمان در اثر کمتر به شهید بروجردی پرداخته شده است و از آنجایی که این شهید شخصیت به خصوص و منحصر به فردی داشته، این امکان وجود داشت که با بهره گیری از شخصیت شهید به جذابیت بیشتر اثر کمک کرد.

فهیم اظهار داشت: این انتظار وجود داشت که کمیک موشن «شهید بروجردی» قهرمان محور باشد، ولی در اثر مشخص نیست که شهید بروجردی چه کسی بوده، چه شخصیت و حتی چه هدفی را دنبال می کرده است.

امروزه پویانمایی ما به یک پویایی و جنبش رسیده است

این منتقد سینما با بیان اینکه خوشبختانه پویانمایی ما امروز به یک پویایی رسیده است، اظهار داشت: ۲  یا ۳ سالی است که شاهد یک جنبش و پویایی خوب در حوزه پویانمایی کشور هستیم و اگر به همین سرعت پیش برویم احتمالا تا یک دهه آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن در این حوزه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: کمیک موشن «شهید بروجردی» از آنجایی که کار جدیدی به شمار می رود و تجربه نویی است و همچنین دو جوان آن را کارگردانی کرده اند، اثر خوبی در این حوزه به شمار می رود.

امیدواریم نسل‌های آینده حزب اللهی‌ها را افراد فعال و نخبه در تولید آثار هنری بدانند

فهیم به اشاره به تفاوت‌های میان انیمیشن و فیلم رئال گفت: تفاوت میان آنها در این است که در فیلم رئال بسیاری از حرف‌ها را نمی توان زد ولی در انیمیشن اینگونه نیست؛ همچنین انیمیشن جنبه فانتزی دارد که این مولفه هیچگاه در فیلم های رئال وجود نداشته است. علاوه بر آن کوچک بودن عوامل سازنده فیلم های انیمیشن، مستند و فیلم کوتاه نسبت به فیلم رئال باعث سرعت بیشتر تولید آنها نسبت به فیلم رئال شده است.

این منتقد سینما خاطر نشان کرد: امیدواریم نسل های آینده حزب اللهی ها را افراد فعال و نخبه در حوزه تولید آثار هنری بدانند، همانگونه که ما حزب اللهی‌ها را افرادی شجاع و باهوش در حوزه نظامی و جنگ می‌دانیم.