- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

غفوری: امیدوارم با پخش این مستند، بتوانیم بخش کوچکی از دین خود را ادا کنیم/ فرجی: آرزو می‌کنم پسربچه دوساله ام با ماشین خورشیدی ایرانی به دانشگاه برود

ghazal-1

به گزارش سوره سینما [1] ، وحید فرجی کارگردان مستند «غزال ایرانی» در مراسم رونمایی از این محصول مرکز مستند سوره که شنبه دهم مهرماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی و با اجرای مژده لواسانی برگزار شد، اظهار کرد: باعث افتخار من است که در کنار دانشجویان، نخبگان و تیم سازنده خودرو غزال ایرانی بودم. باعث افتخار و مباهات است که در رزومه و کارنامه حرفه ای خود پروژه‌ای را انجام دادم که باعث شد در کنار بچه های نخبه ایرانی باشم. ۱۵ سال آرزو داشتم که پروژه ای پیش بیاید و من کمکی به تیم های خوب دانشجویی کنم و خوشحالم که این تجربه پیش آمد.

وی ادامه داد: حضور در کنار تیم سازنده غزال ایرانی تجربه شیرینی بود و خیلی برای من خاطره انگیز است و همیشه در ذهنم می ماند. دانشجویان و اساتید در کل مسیر با من همراهی کردند و اجازه دادند وارد حریم آن‌ها شوم. این امکان بزرگی برای مستند ساز است که وارد حریم نخبگان شود. از مرکز مستند سوره و حوزه هنری که حمایت کردند تا این کار را تولید کنیم نیز تشکر می کنم.

آرزو می کنم پسربچه دوساله ام با ماشین خورشیدی ایرانی به دانشگاه برود

فرجی در باره نحوه تولید این مستند نیز گفت: در حال تحقیق و پژوهش در مورد انرژی‌های نو و تجدید پذیر برای تولید مستند بودم و قرار بود بخشی از این پروژه به تولید خودرو غزال ایرانی اختصاص پیدا کند. اما به قدری از سوژه ساخت این خودرو استقبال شد ، که طرح اصلی به حاشیه رفت و مستند درباره خودرو خورشیدی غزال ایرانی ساخته شد.

ghazal-2 [2]

این کارگردان با تاکید بر این که اسپانسرهایی که پای کار آمدند ، صنعتی و حرفه ای نبودند، عنوان کرد: کمک‌ها از جانب کسانی بود که به این موضوع علاقه مندی داشتند و کمپانی‌های صنعتی از تولید این خودرو و همچنین ساخت مستند آن حمایت نکردند. صنعت خودرو سازی و صنایع مرتبط باید به کمک گروه می آمدند، اما افرادی پای کار آمدند که لزوما کار آن ها این نیست و در واقع به فضای علمی و دانشگاهی لطف کردند. امیدوارم این کمک ها بیشتر شود، هر چند جای بخش صنعتی خالی است.

فرجی ادامه داد: پسر من اکنون دو ساله است و آرزو می کنم وقتی دانشجو شد با ماشین خورشیدی ایرانی به دانشگاه برود.

امیدوارم با پخش مستند غزال ایرانی از نخبگان حمایت شود

سید سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند نیز در سخنانی با بیان این که مستند «غزال ایرانی» حرف خود را زده و آن چیزی که باید گفته شود، در فیلم گفته شده است، عنوان کرد: از وحید فرجی که جزء کارگردانان خوش آتیه سینمای مستند کشور هستند تبریک می گویم. در ۸ سالی که وحید فرجی وارد عرصه مستند سازی شده اند، هر کارش از کار بعدی بهتر و خوش ساخت تر بوده است. آثار ایشان همیشه در سیما و جشنواره ها درخشیده و دیده شده است.

وی افزود: این مستند به خوبی روند تولید خودرو غزال را تشریح کرده و هم مشکلاتی که تیم سازنده با آن درگیر بودند را نمایش می‌دهد. به گروهی که خودرو غزال را تولید کردند تبریک می گویم. متاسفانه مشکل عدم حمایت از نخبگان کشورمان، مشکلی است که در سال های گذشته نیز با آن مواجه بودیم. در این زمینه با مشکل جدی مواجه هستیم و امیدوارم با پخش مستند غزال ایرانی توجه بیشتری به این حوزه شود و صنعت‌گران بیشتر از قبل متوجه شوند که باید از نخبگان حمایت کرد. آینده از آن این نسل از خودرو ها ست.

غفوری تصریح کرد: با توجه به این که سوخت های فسیلی رو به پایان است و تمام می شود. آن چه که باقی می ماند، ایده هایی از این دست است. امیدوارم با پخش مستند، بتوانیم بخش کوچکی از دین خود را ادا کنیم. از محسن یزدی هم تشکر می کنم که در طول مدیریت خود در دفتر مستند سوره، آثاری را تولید کرده اند که به خوبی دیده شده است.

دانشجویان داوطلبانه و بدون دریافت پول در پروژه غزال ایرانی حضور دارند

کارن ابری­نیا استاد دانشگاه و مسئول پروژه خودرو غزال ایرانی با بیان این که فرجی مستند فوق العاده ایی تولید کرده است، گفت: همیشه به دنبال این بودیم که جزییات و روند کار خود را مستند کنیم و ایشان با تولید مستند غزال ایرانی کار فوق العاده ایی کردند.

وی همچنین اظهار داشت: فعالیت دانشجوها در تیم سازنده «غزال ایرانی» داوطلبانه بود و بر خلاف پروژه‌های دیگری که انجام می‌شود و به دانشجو‌ها پولی پرداخت می‌شود و یا منافع مادی از آن حاصل می‌شود، این پروژه هیچ منافع مادی نداشته و حتی برایشان ضررهای مالی هم داشته است و دانشکده فنی و دانشگاه تهران به وجود این عزیزان افتخار می‌کند.

ghazal-3 [3]

غزال ایرانی ۴ در حال تولید است

ابری نیا  با اشاره به این که سفری که از آن مستندی ساخته شد، از سال ۸۳ آغاز شده است، عنوان کرد: غزال ایرانی۱، ۲ و ۳ ساخته شده و الان هم نسخه ۴ آن در حال تولید است. اعضای تیم ما در حال افزایش هستند و این پروژه چه حمایت شود و چه حمایت نشود، ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی هم گفتند تعدادی از نخبگان و دانشجویان حاضر در پروژه تولید خودرو غزال یک و غزال ۲ مهاجرت کردند، اما در مجموع اگر توجه کنیم تیم ما در حال افزایش است و درصد دوستانی که مهاجرت کرده اند کمتر است. در غزال ۴ ، شش نفر از اساتید دانشگاه هم درگیر کار شده اند. امیدوارم این فرصت ایجاد شود که دانشجویان ما خودشان استغال زایی کنند و این خودرو ها در شهرهای ما حرکت کنند.

دکتر آسایی دیگر مسئول پروژه ساخت خودرو غزال ایرانی و همچنین احسان وزوایی مدیر دانشجویی این پروژه به تشریح برخی جزییات و مشکلات پیش رو در ساخت این خودرو خورشیدی پرداختند.

مستند «غزال ایرانی» روایت حضور دانشجویان نخبه ایرانی در مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا است. اولین جلسه نقد و بررسی این مستند، یک روز بعد از رونمایی این فیلم، در محفل «سینما روایت» برگزار می شود. نشست «سینما روایت» با حضور کارگردان و عوامل این مستند ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۱ مهرماه در سالن اسوه برگزار خواهد شد.