- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما برگزار شد/ تلاش برای ثبت خانه سینما به عنوان میراث ملی

neshast khane cinema (1)

به گزارش سوره سینما [1] ، نشست رسانه ای هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما با حضور ابراهیم مختاری (رییس)، محمدرضا مویینی (نایب رییس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، شادمهر راستین، بهمن اردلان، سید مهدی خادم و کامران ملکی (اعضای هیئت مدیره)، عبدالله اسفندیاری (بازرس)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل) خانه سینما در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

ابتدای نشست هیات مدیره خانه سینما با تشکر از زحمات رضا میرکریمی مدیرعامل پیشین و منوچهر شاهسواری برای پذیرش مدیرعاملی و نیز کمال تبریزی  و بیژن میرباقری برای برگزاری جشنی که ۶ هزار نفر در آن شرکت کردند، همراه شد.

ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما در ابتدای این جلسه در مورد بیمه‌های تامین اجتماعی، بیمه‌‌های تکمیلی توضیحاتی ارائه کرد و همچنین وعده داد مسائل مالی که در روند پیش‌روی امور این بیمه خللی ایجاد کرده بود، از بین برود.

مختاری همچنین خبر داد: پیگیری کارهای متقاضیان بیمه از طریق صندوق اعتباری هنر آغاز شده و امیدواریم مسائل مالی که باعث بروز وقفه در این باره شده بود، برطرف شود و بیمه تکمیلی هم در این راستا پیگیری شود.

او اضافه کرد: جدا از صندوق اعتباری هنر، اشخاصی هم متقاضی وام هستند که در این باره خود خانه سینما پی گیر، پاسخگو و مشغول ارائه کمک است که در این باره با تأسیس یک کمیسیون، بودجه بخش اقتصادی را کاهش داده‌ و به بخش رفاهی اضافه کرده‌ایم.

مختاری در ادامه سخنانش بیان کرد: با توجه به گرایش تولید آثار فرهنگی که خود باعث توسعه اقتصاد فرهنگی نیز هست، وجود یک سازماندهی در این باره نیاز بود، بویژه برای کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد عرصه تولید آثار سینمایی شوند به همین دلیل  “باشگاه کارورزان و خلاقان” تشکیل شده تا کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و نیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند یک پل ارتباطی با افراد حرفه‌ای سینما داشته باشند که امیدواریم آیین‌نامه آن تدوین، تصویب شود و به اطلاع برسد.

neshast khane cinema (2) [2]

مسئله مهم دیگری که رئیس هیئت مدیره خانه سینما در صحبت هایش به آن پرداخت بحث بیمه تامین اجتماعی هنرمندان و بیمه های تکمیلی بود، مختاری در این باره تصریح کرد: مسئله بیمه تامین اجتماعی هنرمندان خوشبختانه تا حد زیادی حل شد و بیمه شدن هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر نیز روند تازه ای به خود گرفته و با توجه به توافق نامه جدیدی که بین خانه سینما و صندوق اعتباری هنر لحاظ شده راه برای حل مسائل بیمه باز شده و ما نیز امیدواریم مسائلی که باعث وقفه در این روند شده بود را زودتر از بین ببریم. خوشبختانه بیمه تکمیلی هم مراحلش انجام شد و امیدواریم همین اتفاق در سال آینده نیز ادامه پیدا کند.

غیر از صندوق اعتباری هنر که به افراد متقاضی وام پاسخ می دهد خانه سینما نیز درگیر پاسخگویی به این موارد است که معمولا اعضا از طریق تشکل ها به خانه سینما معرفی می شوند و مدیریت با تاسیس کمسیونی به این درخواست ها پاسخ می دهد. مختاری همچنین افزود: در مجموع می توان گفت بودجه خانه سینما در بخش ستادی و حتی در بخش برگزاری جشن خانه سینما کاهش پیدا کرده، گرچه امسال جشن، اسپانسر و حامی نداشت. برعکس بخش رفاهی افزایش داشته که نشان از گرایش مدیریت در پاسخ به نیازهای رفاهی اعضا دارد.

ابراهیم مختاری در ادامه، خبر از تصویب تاسیس باشگاه کارورزان و خلاقان خانه سینما داد و گفت: با توجه به گرایش به تولید آثار فرهنگی که در کشور بالا رفته و این مسئله موجب توسعه اقتصاد فرهنگی نیز شده نیاز به نوعی سازمان دهی وجود داشت که اشخاصی که به تازگی می خواهند وارد حوزه تولید آثار سینمایی بشوند بتوانند راه مناسبی برای شروع پیش رویشان داشته باشد و از  این رو ایده تاسیس باشگاه کارورزان و خلاقان شکل گرفت و حالا هم خوشبختانه به مرحله تصویب رسیده است. این باشگاه متشکل از سازندگان فیلم های کوتاه بلند و فارغ التحصیلان رشته های سینمایی دانشگاهی هستند که امیدوارم آیین نامه اش به زودی تصویب شود و به اطلاع همگان برسد. مختاری همچنین افزود: این باشگاه پل ارتباطی بین نوسیده های این حرفه با حرفه ای های سینما نیز خواهد بود.

ابراهیم مختاری در ادامه سخنانش با ابراز خوشحالی از اینکه یک معمار در جمع هیات مدیره حضور دارد، ادامه جلسه را به شادمهر راستین عضو هیات مدیره و معمار سپرد.

تلاش برای ثبت ساختمان خانه سینما به عنوان میراث ملی

راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.

او افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی می‌کنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.

neshast khane cinema (4) [3]

راستین درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: دو موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.

او افزود: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

راستین در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلم‌های آنها رخ می دهد، توضیح داد: زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.

محمدرضا مویینی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه این نشست ضمن تسلیت آغاز ایام محرم و تبریک آزادی و بازگشت صدرا محقق روزنامه نگار زندانی که چند روزی است آزاد شده از حضور اهالی رسانه در این نشست تشکر  و قدردانی کرد.
بعد از سخنان ابراهیم مختاری و شادمهر راستین نوبت به پرسش های خبرنگاران حاضر در جلسه رسید و در ادامه ابراهیم مختاری در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به واکنش دیر هنگام خانه سینما نسبت به توهین هایی که به هنرمندان صورت می گیرد و به نوعی جایگاه خانه سینما گفت:  معمولا وقتی اتفاق هایی از این دست برای اشخاص می افتد در درجه اول خود فرد به عنوان شاکی خصوصی باید اقدام کند و بعد از او تشکل یا صنفی که به او وابسته است وارد عمل می شود و پس از آن پای خانه سینما به میان می آید. بعضی وقتها مدیریت خانه سینما اقداماتی در این راستا انجام می دهد اما اساسا علاقه مند نیست بازتابی داشته باشد آن هم به این دلیل که صلاح دانسته شده گشایش مشکل به این شکل باشد. در نهایت و شاید پایان کار است که خانه سینما مجموعه تشکل خودش را درگیر می کند. رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اما ذکر این نکته لازم است که همه مسائل رخ داده در این زمینه ها دیده بانی و رصد می شوند و خانه سینما نیز وادر عمل خواهد شد که بازتاب خبری برخی از آنها را می بینید و می شنوید و برخی مسائل نیز به عمد رسانه ای نمی شوند.

سوال دیگری که در نشست امروز خانه سینما مطرح شد بحث استفاده از کارت های صنفی خانه سینما بود که مختاری در این باره نیز توضیح داد: ابتدا باید این توضیح را بدهم که کارت های صنفی با کارت اعضای خانه سینما متفاوت است و رسیدن به کارت صنفی شرایطی دارد که اساسا کمی سخت تر از شرایط صدور کارت اعضا در تشکل هاست. طبیعی است که وقتی شرایط مورد نظر احراز شود کارت صنفی صادر می شود و در غیر این صورت نیز صدوری صورت نمی گیرد. مختاری ادامه داد: دور تازه صدور کارت صنفی به زودی آغاز می شود، البته هنوز زمانش مشخص نشده ولی سیستم و ضابطه آن مشخص است.

neshast khane cinema (3) [4]

محمدرضا مویینی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه صحبت هایش گفت: در ادامه بحث استفاده از کارت های صنفی این نکته را نیز باید خاطر نشان کنم که رئیس صندوق اعتباری به ما اطلاع دادند افراد زیادی بی آنکه حرفه ای سینما باشند از طریق وزارت ارشاد در دوره گذشته یعنی در دولت نهم و دهم عضو صندوق شدند و آنها از خدماتی استفاده می کنند که خدمات هنرمندان است، البته که قرار بود این افراد پالایش شوند.
مویینی همچنین افزود: نکته دیگری که باید به اشاره کنم مطالبی است که در برخی نشریات منتشر می شوند، نشریاتی که آداب روزنامه نگاری را نگه نمی دارند و هیچ حریمی برای خودشان فرض نمی کنند. این نشریات فکر می کنند از جانب گروه هایی حمایت می شوند که اتفاقا می شوند. بدیهی است که خانه سینما از اعضای خودش دفاع می کند و شکی در این قضیه نیست، اما نحوه اعلام و شیوه و منش برخورد ها با هم فرق می کند. بیانیه دادن همیشه چاره یک رفتار اشتباره و راهکار حل کردن همه مسائل نیست. معینی در ادامه صحبت هایش به فیلم هایی که با وجود دارا بودن پروانه نمایش اجازه اکران پیدا نمی کنند نیز افزود: در مورد فیلم هایی که پروانه نمایش دارند نیز همین مسئله صدق می کند، خانه سینما حقوق مالکانه ای برای صاحب اثر متصور است و همین حق باعث می شود شخص خودش در ابتدا برای حل مسئله به وجود آمده اقدام کند.

در ادامه نشست مویینی تصریح کرد: در پاسخ به سوال دوستان که می گویند چرا خانه سینما در برخورد با برخی مسائل به وجود آمده عاجل برخورد نمی کند نیز باید بگویم ما باید فرصت دهیم تا صاحب اثر و مالک حقوقی آن اقدام خودش را انجام دهد، شاید او در حال رایزنی و گفت و گو باشد و اگر ما قبل از کسی که مالک حقوق اثر است دخالت داشته باشیم در روند حل مسئله خلل ایجاد شود. اگر همه راه های رفته جواب ندهد طبیعتا خانه سینما وظیفه خودش می داند که از آثار پروانه نمایش دارند و اجازه اکران نمی گیرند دفاع و حمایت کند. مویینی اینطور ادامه داد: علاوه بر حقوق مالکانه که متعلق به صاحب اثر است، خانه سینما خودش را موظف می داند که در این شرایط وارد عمل شود که این موضوع نیز خود نیازمند یک بازه زمانی است. البته که من همچنان معتقدم اقدام فقط به معنای بیانیه صادر کردن نیست، بلکه اعتقاد من این است که باید به دنبال راه حل های پایدار بود.