- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پنج دهه عزاداری محرم در اردبیل به روایت مستند «خیزاب عشق»

khizab-eshgh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، در این اثر چهره های ماندگاری همچون زنده یاد دکتر جابر عناصری شاهنامه‌پژوه، ایران‌شناس و تعزیه‌شناس ایرانی حضور دارد و در این فیلم از تصاویر اولین فیلم مذهبی اردبیل یعنی فیلم «میلاد عاشورا» نیز که در زمان سینمای آزاد سال ۱۳۵۴ ساخته و در سطح بین الملل مطرح شد استفاده شده است.

جاوید در این مستند با استفاده از تصاویری که از دهه ۵۰ تا ۹۰ از عزاداری مردم اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گرفته، توانسته است عشق به سیدالشهداء(ع) را در فرهنگ آذربایجان به تصویر بکشد.

«خیزاب عشق» سه آیین اصلی سوگواری محرم در شهر اردبیل را بررسی می‌کند. «تشت‌گذاری» یکی از این آیین‌هاست که در آن، به یاد تشنه‌لبان عاشورا و در یک حرکت نمادین، تشت آبی در مساجد و حسینیه‌ها قرار می‌دهند.

از دیگر آیین‌های محرم در آذربایجان، می‌توان به «شمع‌گذاری» اشاره کرد که در این مراسم، به یاد اسرای کربلا ۴۱ شمع روشن می‌کنند.

نگاه مردم اردبیل به آیین «شام غریبان» نیز روایت سوم فیلم است. آنها این مراسم را مفصل‌تر از دیگر شهرهای ایران برگزار می‌کنند.

اصغر جاوید در مستند «خیزاب عشق» نگاهی به ۶ محله اردبیل و عبور دسته‌ها در بازار نیز داشته است. در ایام محرم، دسته‌های عزاداری هر محله، یک روز از بازار اردبیل عبور کرده و عزاداری مختص به خود را انجام می‌دهند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: اصغر جاوید، فیلمبرداران پنج دهه: اصغر جاوید، صابر فرزانه‌وش، سلیم رحیمی، عظیم پورصفرقلی، تدوین: اصغر جاوید، هایده مرادی، رامین رحمانی، عبدالله شاکری، تحقیق و پژوهش: اصغر جاوید، با نگاهی به کتاب «تعزیه شناسی در ایران» نوشته جابر عناصری، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«خیزاب عشق» شنبه ۱۷ مهر ساعت ۲۱ در مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۱۸ مهر ساعت ۱۰ بازپخش می شود.