- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «دست‌های هگمتانه» در خانه هنرمندان رونمایی خواهد شد + فیلم

Dasthaye-Hegmatane

به گزارش سوره سینما [1] ، این مستند که با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است می‌کوشد تا با زبانی گویا و اثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل  و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید.

«دست‌های هگمتانه» نگاه جوینده و کاشف بانویی است که دست‌هایش به درون گِلِ وجود می رود و از آن نقش‌ها برمی‌آورد برای جهان مدرن؛ و در دور‌دست‌های شهر چندهزار ساله ی همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان – رویای آن نقش‌ها را می‌بیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کرده‌اند. و وجود خود و حضور دست‌های خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشوده‌اند، هنوز در گسترۀ نظر و نگاه ما دیده می‌شوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقش‌ها و نگاره‌ها و دست‌های آفریننده آن‌ها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز می‌گوید و گاه باز می‌خواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.

دنیایی از رنگ و طرح و نقش و آفرینش که هشدارمان می‌دهد: بیایید این رمز، این شهر، این تاریخ و خود را، که بی تاریخ و بی اسطورۀ نقش دهندۀ خود و جوهرۀ خود، هیچ نخواهیم بود ، از گزند ناآگاهی و بی اعتنایی و بی هویتی در امان بداریم.

Dasthaye-Hegmatane-poster [2]

مستند «دست‌های هگمتانه» در روز سه‌شنبه مورخ ۲۷/۷/۹۵، ساعت ۱۸ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، با حضور کارگردان و تهیه‌کننده فیلم، با حضور مهندس «سید محمد بهشتی» (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، دکتر «بهمن نامور مطلق» (معاون صنایع دستی کشور) ، مهندس «محمدرضا جعفری‌جلوه» (رئیس شبکه دوم سیما)، سید «سلیم غفوری» (مدیر شبکه مستند سیما) و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی خواهد شد.

عوامل مستند «دست‌های هگمتانه» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محمدرضا اصلانی ، مجری طرح و تهیه‌کننده: داوود سماواتی‌‌یار ، بازیگر-راوی: شبنم زین‌العابدین ، ناظر کیفی: محمدرضا جعفری‌جلوه ، گویندگان: فرهاد ورهرام، مهتاج نجومی، محمدرضا جعفری‌جلوه.

[پخش کننده ویدئو]

لینک دانلود: بخش‌هایی از مستند «دست‌های هگمتانه» [3]