- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مراسم تشییع مرحوم سعید کشن فلاح برگزار شد/ مومنی‌شریف: کشن‌ فلاح از طلایه‌داران کاروان هنر انقلاب اسلامی بود

tashi-keshan-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تشییع مرحوم سعید کشن فلاح مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه تئاتر، صبح امروز، دوشنبه ۲۶ مهر ماه، در محوطه حوزه هنری و با حضور جمع کثیری از علاقه مندان ایشان و خانواده محترم شان برگزار شد.

پیکر مرحوم کشن فلاح، پس از ورود به محوطه حوزه هنری توسط هنرمندان و خانواده آن مرحوم، کنار قبور شهدای گمنام مدافع حرم آرام گرفت و جمعیت حاضر نیز پس از ذکر فاتحه برای این هنرمند و مدیر فرهنگی و هنری کشور، شهدای گمنام، برادر شهید آن هنرمند و برادر تازه درگذشته اش، فریدون کشن فلاح، شاهد سخنرانی شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی بودند.

مومنی‌شریف: استاد کشن‌فلاح از طلایه‌داران کاروان هنر انقلاب اسلامی بود

در ابتدای این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با قرائت آیه شریفه ۹۶ از سوره مریم «إن الذین آمنوا و عملوالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» گفت: بنده پیش از این، توفیق آن را داشته‌ام که چندین بار در محافلی راجع به استاد ارجمندمان جناب آقای دکتر سعید کشن فلاح در حضور خودشان عرایضی داشته باشم اما امروز متأسفم هنگامی درباره او حرف می زنم که مجبورم از افعال ماضی استفاده کنم!

وی ادامه داد: دکتر کشن فلاح شخصیتی ارادت برانگیز بود. مگر ممکن است کسی با این انسان محترم برخوردی داشته باشد و مجذوب او نشده باشد. او مجموعه‌ای از خصایل نیکو و صفات دوست‌داشتنی بود که در صحنه عمل وی را ممتاز و برجسته می‌کرد. این منطق قرآنی است که هرکس ایمان داشته باشد و در پرتو ایمان خود عمل صالح انجام دهد، خداوند محبت او را در دل‌ها قرار می‌دهد.
مومنی‌شریف مرحوم کشن‌فلاح را شخصیتی عالم، مجاهد، مؤمن و خستگی ناپذیر خواند و اضافه کرد: زنده یاد کشن‌فلاح بی اعتنا به شهرت و حضور و بروز در جایگاه‌های مرسوم رسانه‌ای کارهای مهم و ماندگار خودش را انجام می‌داد. او در حوزه مدیریت به معنی واقعی کلمه یک مدیر جهادی بود.

tashi-keshan-2 [2]

رئیس حوزه هنری با انتقاد از پوشش رسانه‌ای مناسب درباره فوت استاد کشن‌فلاح اظهار داشت: به همان دلایلی که گفته شد، می‌بینید مرگ چنین خواجه‌ای در رسانه‌های ما خُـرد پنداشته شد و چنانکه حقش بود نمودی نداشت.
وی در این رابطه شعری از مولوی را برای حضار قرائت کرد:
گفت کسی خواجه سنائی بمرد/ مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد
کاه نبود او که به بادی پرید/ آب نبود او که به سرما فسرد
گنج زری بود در این خاکدان/ کو دو جهان را به جـُّوی می شمرد
قالب خاکی سوی خاکی فکند/ جان خرد سوی سماوات برد

مومنی‌ شریف با بیان اینکه مرحوم کشن‌فلاح بی تردید از طلایه داران و پیشروان کاروان هنر متعالی انقلاب اسلامی به ویژه عرصه هنرهای نمایشی است، عنوان کرد: او در این مسیر در قامت راهبری مهربان و معلمی مشفق دلیل راه بسیاری از جوانان دلداده به پیام‌های انقلاب شکوهمند اسلامی شد. هنرمندانی که اکنون خود از چهره‌های نامدار این راه پر افتخار هستند.

وی با تاکید بر اینکه کار مرحوم کشن‌فلاح در مسیر حضرت سیدالشهدا (ع) بود و رحلتشان هم در همین مسیر بود، گفت: مرحوم کشن‌فلاح با اینکه سالیان متمادی از بیماری دیابت و بیمارهایی دیگر ناشی از آن رنج می‌برد اما هرگز تسلیم بیماری نشد و او بیماری را به زانو درآورد و نهایتاً در رختخواب منتظر مرگ نماند بلکه بعد از برگشت از مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در همین مسیر رحلت کرد.

خداوند شاهد است که او انسان پاکی بود

تاجبخش فناییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای نمایشی، در سخنانی با بیان اینکه کشن فلاح مانند همه ما زندگی کرد، اظهار کرد: مرحوم کشن فلاح نیز مهربانی ها و نامهربانی ها دید؛ اما خداوند شاهد است که او انسان پاکی بود. کسی که برای خانواده‌اش تا آخرین لحظه زندگی و کار کند، جامعه اش را هم فراموش نمی کند و خیرخواه مردم است.

وی ادامه داد: او به خانواده اش عشق می‌ورزید و خانواده‌اش هم او را دوست داشتند و به او عشق می ورزیدند و همسرشان می گفتند که سعید روز به روز زیباتر می‌شود.

tashi-keshan-3 [3]

جای پای مرحوم کشن فلاح در تئاتر کشور دیده می‌شود

محمود عزیزی، بازیگر و هنرمند پیش‌کسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور، با بیان اینکه در چهار دهه تاریخ معاصر تئاتر کشورمان، جای پای مرحوم کشن فلاح را می‌بینیم، گفت: هر جایی که در عرصه نمایش کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ردپای این مرد دوست داشتنی وجود دارد.

این بازیگر سینما همچین گفت: گاهی همه شرایط برای فعالیت خوب و موثر فراهم نیست. اما سعید کشن فلاح هر جا که می دید بدنه تئاتر کشور با مشکل مواجه شده است، با حیثیت خود بازی می‌کرد و تمام توان خود را در خدمت نمایش می‌گذاشت، اما آن طور که باید از ایشان قدردانی نشد.
وی افزود: اگر تنگ نظری‌ها را کنار بگذاریم و صادقانه به ۴ دهه فعالیت هنری کشن فلاح نگاه کنیم، در هر جایی که جریان نمایش وجود داشت، ستون پابرجایی همچون کشن فلاح را هم می بینیم.

tashi-keshan-5 [4]

برگ زرین دیگری از اهل هنر به خزان پیوست

غلامرضا اکرمی، رئیس دانشگاه هنر، با بیان اینکه برگ زرین دیگری از اهل هنر به خزان پیوست، اظهار کرد: مرحوم دکتر کشن فلاح، یکی از هنرمندان متعهد و رنج دیده بعد از انقلاب بود. ایشان تمام فرصت زندگی و کاری حرفه‌ای خود را در جهت اعتلای هنر نمایش کشور صرف کردند و این کاری ارزشمند و قابل ستایش است.

وی ادامه داد: هم در بخش حرفه‌ای هنر نمایش و هم در زمینه آموزش، ایشان خیلی پر تلاش بودند و از هنرمندان و اساتید موثر در رشته تئاتر به شمار می رفتند. مرحوم کشن فلاح شاگردان و هنرمندان زیادی را در عرصه تئاتر تربیت کردند که ان‌شاءالله ادامه دهنده راه آن بزرگوار خواهند بود. هیچ ارثی بزرگ‌تر از این نیست که انسان راه خود را در میان دیگران باقی بگذارد.

اکرمی همچنین تصریح کرد: ای کاش هنرمندانی همچون مرحوم کشن فلاح را تا زمانی که در قید حیات هستند ارج بنهیم و احترام بگذاریم. هنرمندان سنگ زیربنای هنر کشور هستند و برای اینکه جامعه با فرهنگ و شاد باشد و ارزش های فرهنگی ملت حفظ شود، همه بداخلاقی ها و نامهربانی ها را تحمل می کنند. مرحوم کشن فلاح یکی از این نمونه ها بود و علاوه بر تعلمات جسمانی، تعلمات روحی  را هم تحمل می کرد.

رئیس دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه هنرمندان و هنر در کشورمان مظلوم هستند، اظهار داشت: اگر فرهنگ خود را دوست داریم، باید هنرمندان را ارج بنهیم و به آن‌ها احترام بگذاریم. با تمام شعارهایی که طی این سال ها داده‌ایم که انقلاب ما، انقلاب فرهنگی بوده است، اما هنر در این کشور مظلوم واقع شده است. تمام ارزش های هنر کشورمان به این است که هنرمندان مان با تمام مظلومیت ها، تلاش می کنند و فرهنگ را بالنده نگه داشته‌اند.

tashi-keshan-4 [5]

نبود امثال مرحوم کشن فلاح، خسران بزرگی است

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی امثال کشن فلاح هنر نمایش کشورمان را زنده نگه داشته اند، گفت: تمام دانش‌آموختگان تئاتر کشور، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، تجربه شاگردی سعید کشن فلاح را داشته‌اند و همه نسل تئاتر بعد از انقلاب اسلامی، به نوعی خود را مدیون ایشان می دانند.

وی همچنین گفت: مرحوم کشن فلاح با وجود بیماری حضور موثری در عرصه تئاتر کشور داشتند و در جلسات مرکز نمایش وزارت ارشاد به شکل مستمر شرکت می کردند و همیشه حضوری با دغدغه داشتند.

شفیعی خاطرنشان کرد: نبود امثال مرحوم سعید کشن فلاح، خسران بزرگی است، اما هنرمند رفتنی نیست و با آثارش، روحش در خانواده تئاتر حضور دارد.

در پایان، پیکر مرحوم سعید کشن فلاح، هنرمند، استاد دانشگاه و مسئول فرهنگی و هنری کشور، با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان ایشان، اهالی هنر سینما و نمایش، شاگردان آن استاد فرزانه و همکارانشان از محوطه حوزه هنری به سمت تالار وحدت برده شد و از آن مکان نیز، برای برگزاری مراسم تدفین، رهسپار بهشت زهرا شد.

tashi-keshan-6 [6]

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، کوروش زارعی، احمد مهران‌فر، محمدباقر قهرمان، هما جدیکار، عظیم موسوی، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، ایرج راد، فرهاد توحیدی، جمال شورجه، رحمت امینی، حسین پارسایی، حجت الاسلام محمدعلی زم، حسین مسافر آستانه، داریوش فرهنگ، مرتضی سرهنگی، علی اوسیوند، حبیب ایل‌بیگی، مصطفی جمشیدی، مهرداد رایانی‌مخصوص، سید جواد روشن، کریم اکبری مبارکه، حبیب احمدزاده، علیرضا کمری، عباسعلی براتی‌پور، وحید یامین‌پور، احمد جولایی، محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما، محمدحسین حقیقی مدیرعامل سابق بنیاد فارابی، جمعی از اساتید دانشگاهی، هنرجویان تئاتر و بازیگران و هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور و همچنین مدیران ستادی و دفتری حوزه هنری و خانواده و همکاران مرحوم سعید کشن فلاح حضور داشتند.