- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فصلنامه فارابی ویژه «آغاز فیلم، پایان فیلم» منتشر شد

faslname-farabi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی؛ در مقدمه فصلنامه شماره ۷۷  آمده است: آغاز و پایان فیلم، همواره، یکی از اصلی ترین دغدغه های یک فیلم ساز محسوب می شود. چگونه یک فیلم شروع می شود و با توجه به فضای خلق شده و حضور شخصیت ها، چگونه باید به سر انجام برسد؟ این اولین، بحرانی ترین و جدی ترین سوالی است که ذهن تمامی فیلم سازان را به خود مشغول می دارد. سینماگران در آثاری که به تصویر کشیده اند، پاسخی در حد بضاعت و استعداد خویش ارائه کرده اند. مجموعه مقالات این  فصلنامه- بدون آن که مدعی باشد به تمام جوانب این موضوع پرداخته – با اشراف به این نیاز، تهیه و تنظیم شده است.

شکل گیری اکسپوزیسیون در سه دوره کلاسیک، مدرن و پست مدرن، الگوهای دکوپاژی، الگوهای شروع دراماتیک در هر سه دوره تاریخ سینما، موسیقی در سکانس افتتاحیه، سکانس افتتاحیه در فیلم های جیمز باند، تحلیل تیتراژ آغازین در فیلم از عناوین موضوعی این فصلنامه است.

تیتراژ فیلم «هفت» دیوید فینچر، آیا پایان یک فیلم، فرجام جهان فیلم است؟، پایان فیلم؛ آغاز دوباره، پدر خوانده، نبرد نهایی- زوال عنوان پایان، تک خوانی های پایانی، وحدت در نقطه اوج، دیگر عناوین موضوعی فصلنامه جدید بنیاد سینمایی فارابی را تشکیل می دهد.

شایان ذکر است؛ دکتر احمد الستی، دکتر ژاله مهدوی، شاهپور شهبازی، هانی صباحی، رضا خسروی، شهرام اشرف ابیانه، دکتر محمدرضا سهرابی، دکتر عبدالحسین لاله، آرزو عبدی، رضا خسروی به عنوان نویسنده و نرگس یزدی، امیر کمندی، ساناز فلاح فرد، مهدی فیاضی کیا به عنوان مترجم با این فصلنامه فارابی همکاری داشته اند.

فصلنامه سینمایی فارابی شماره ۷۷ (دوره بیستم/ شماره اول)، در ۳۰۳ صفحه توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.