- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

معرفی داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران

filmkootah-davaran-intl

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، داورانی از کشورهای ایران، بلژیک، فنلاند، هندوستان و آلمان قضاوت فیلم های حاضر در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را بر عهده دارند.

خسرو سینایی از ایران، ژولیت دورت از بلژیک، یوکا-پکا لاکسو از فنلاند، شوبرا گوپتا از هندوستان و آنا هنکل-دونرسمارک از آلمان پنج داوری هستند که فیلم های پذیرفته شده در دو بخش مسابقه بین الملل و مسابقه کشورهای آسیایی را داوری می کنند.

۷۱ فیلم از ۳۴ کشور در بخش مسابقه بین الملل و ۱۲ فیلم از ۹ کشور در بخش مسابقه کشورهای آسیایی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش در می آیند.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری فرید فرخنده کیش برگزار می شود.

خسرو سینایی؛ ایران

خسرو سینایی متولد سال ۱۳۱۹ در شهر ساری، در دانشگاه فنی شهر وین به تحصیل در رشته معماری پرداخت و همزمان در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی در رشته آهنگ سازی تحصیل کرد. پس از آن،  در رشته فیلم سازی در همان دانشگاه شروع به تحصیل کرد. در سال ۱۳۴۶، در رشته های کارگردانی فیلم و تلویزیون و فیلمنامه نویسی فارغ التحصیل شد. پس از آن، به ایران بازگشت و فعالیت هایش را به عنوان فیلمساز در وزارت فرهنگ و هنر و به عنوان فیلمنامه نویس، کارگردان، آهنگساز فیلم و تدوینگر در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. وی همچنین در چندین دانشکده فیلمسازی تدریس کرده و یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره های داخلی و بین المللی بوده است. وی نشان «شوالیه جمهوری لهستان» را در سال ۱۳۸۷ و نشان «افتخار هنرمند» را در سال ۱۳۸۹ برای فیلم بلند مستند «مرثیه گمشده» درباره پناهندگان لهستانی که طی جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، از وزارت فرهنگ جمهوری لهستان دریافت کرد.

سال ۱۳۹۵، پنجاهمین سالگرد فعالیت های پیاپی این هنرمند با بیش از ۱۱۰ فیلم (فیلم های داستانی کوتاه و سینمایی، مستند و مستند درام) است.

ژولیت دورت؛ بلژیک

ژولیت دورت فارغ التحصیلEAVE   است. از سال ۲۰۰۶ سمت هماهنگ کننده در بخش سینمای جوان مرکز هنرهای زیبای بروکسل (بوزار) را داشته است. او مسئولیت همکاری و تولید مشترک با آرشیو فیلم سلطنتی (سینماتک، بروکسل)، شورای فرهنگی بریتانیا، موسسه گوته، خانه فرهنگ ژاپن در پاریس، مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پومپیدو (در پاریس)، پخش کنندگان و تهیه کنندگان بلژیکی، و دیگرجشنواره ها و موسسات فرهنگی را عهده دار است.

دورت هم چنین از سال ۲۰۰۶ عضو آکادمی فیلم اروپایی است و در جشنواره های فیلم معتبر متعددی چون اوبرهاوزن، بارسلونا، مانهایم-هایدلبرگ، جشنواره فیلم کوتاه بروکسل و جشنواره فیلم کوتاه نیکون به عنوان داور حضور داشته است.

یوکا-پکا لاکسو؛ فنلاند

یوکا-پکا لاکسو متولد ۱۹۵۹ مدیر جشنواره تامپره (یکی از سه جشنواره معتبر فیلم کوتاه اروپا در کنار اوبرهاوزن و کلرمونت-فراند) در فنلاند است. وی پیش از این در دهه ۸۰ به صورت اجرایی و از سال ۲۰۰۰ در هیأت انتخاب و برنامه ریزی با جشنواره همکاری داشته و از سال ۲۰۰۲ سمت مدیریت جشنواره را عهده دار بوده است. به عنوان مدیر جشنواره مسئولیت برنامه ریزی سیاست ها و استراتژی ها را با همکار مدیر خود انجام می دهد. فیلم برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم تامپره مستقیماً به آکادمی اسکار فرستاده می شود.

یوکا-پکا لاکسو از سال ۱۹۹۸ مدیریت جشنواره فیلم پیرکانما، که یک جشنواره محلی در تامپره است، را بر عهده دارد. این جشنواره سازمانی غیر انتفاعی است که مسئول برگزاری خانه هنر سینما و پخش فیلم ها در فنلاند است و به طور گسترده ای در آموزش رسانه فعالیت دارد. او همچنین تجاربی به عنوان منتقد فیلم مستقل برای رادیو و مجلات را در رزومه کاری خود دارد.

یوکا-پکا لاکسو در کارنامه خود عضویت انجمن فیلم ملی فنلاند، عضویت آکادمی فیلم اروپا و همچنین عضویت هیأت داوران جشنواره ۲۰۱۳ کینودوت را دارد.

او به عنوان داور در اکثر جشنواره های معتبر جهان شرکت داشته است.

شوبرا گوپتا؛ هندوستان

شوبرا گوپتا مقاله نویس ارشد و منتقد فیلم در ایندین اکسپرس است. وی بیش از ۲۰ سال است که ستون نقد این نشریه را به صورت هفتگی می نویسد که خوانندگان بسیاری دارد.

از میان موفقیت های متعدد گوپتا می توان به شاخص ترین آن ها که عضویت در CBFC است، اشاره کرد.

برای شرکت در جشنواره های فیلم، وی به طور گسترده ای به داخل و خارج از هندوستان سفر کرده است. این جشنواره ها شامل جشنواره های بین المللی فیلم لندن، نانت، بانکوک و دمشق است. گوپتا در سال ۲۰۱۲ در جشنواره فیلم معتبر کن به عنوان عضوی از هیأت افراد رسانه ارشد هندی حضور داشته است. او همچنین برگزاری جشنواره های بین المللی فیلم هندوستان را از سال های نخستین دهه ۹۰ عهده دار بوده است. در سال ۲۰۱۶، از گوپتا به عنوان نماینده ای از نمایندگان انتخابی از سرتاسر دنیا در برلیناله (جشنواره بین المللی فیلم برلین) دعوت شده است.

گوپتا هم چنین برای سال های متعدد به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش های فیلم پانوراما و بین الملل با جشنواره بین الملل فیلم هندوستان (IFFI) همکاری داشته است.

آنا هنکل-دونرسمارک؛ آلمان

آنا هنکل-دونرسمارک کارگردان فیلم کوتاه است و هم چنین برای نمایش های تئاتری و اپرا «ویدئو اینستالیشن» طراحی می کند.

او استاد دانشگاه علمی-کاربری در رشته هنر (HTW) و مدرسه عالی هنر فولک وانگ در شهر اِسِن است. هنکل با کمک ارکستر سمفونیک برلین برای نوجوانان کارگاه های آموزشی برگزار می کند.

او با جشنواره های متعددی همکاری دارد و عضو هیأت داوران در جشنواره هایی همانند جشنواره فیلم کوتاه ویلا دو کند (۲۰۱۴)، جشنواره فیلم کوتاه میلانو (۲۰۱۳)، جشنواره فیلم کوتاه درِسدن (۲۰۱۱)، جشنواره اختونگ برلین (۲۰۰۸) و جشنواره زِن زوشته در شهر پوتسدام (۱۹۹۹) بوده است.

او برای بخش کوتاه جشنواره برلین (برلیناله)، جشنواره فیلم مستند کاسل و دیگر جشنواره ها فیلم پیشنهاد می دهد.