- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بانک جامع اطلاعات سینمای ایران گنجینه ای ارزشمند و مرجعی قابل استناد

sourehcinema-bank

سوره سینما [1]– به اذعان بسیاری از سینماگران و فعالان سینمایی این گنجینه اطلاعاتی تاکنون نقش و جایگاه تاثیرگذاری در معرفی استعدادها، ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به سینماگران، معرفی توانایی ها و نیازمندی های متقابل، اطلاعات مرتبط با مراکز فرهنگی، هنری و تشکل های صنفی  و صنوف سینمایی، شناسایی جشنواره های معتبر سینمایی و تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران، محققین و نمیاندگان رسان های گروهی ایفا کرده است و از ظرفیت های بی بدیل در کشور است که سازمان سینمایی حوزه هنری متولی آن است.

سازمان سینمایی حوزه هنری که از پیشگامان و فعالان عرصه سینماست، در راستای بسط و گسترش فرهنگ سینمایی کشور در سال ۱۳۸۲ اقدام به سازمان دهی و احداث بانک جامع اطلاعات سینمای ایران نموده که خوشبختانه علاوه بر ایجاد محیطی سالم و مفید گامی بلند در این عرصه حساس و مهم فرهنگی برداشته است. پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سازمان سینمایی حوزه هنری که بزرگ ترین مرجع اطلاعاتی سینمای کشور است می تواندپاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد.

سعید قطبی‌زاده از منتقدان سینمایی معتقد است بانک اطلاعات جامع سینمای ایران بهترین منبع مطمئن است.

وی می گوید: در فقر اطلاعاتی موجود از طرفی، و همچنین وفور اطلاعات ناقص و گاه پر از اشکال و آشفتگی، سایت سوره از معدود منابعی است که با اطمینان می‌توان به آن مراجعه کرد.

وی ادامه می دهد:  این امید و انتظار وجود دارد که در شرایط آتی به دور از جناح بندی‌های سیاسی و…؛ هم این روند ادامه داشته باشد و اطلاعات روزبه‌روز تکمیل شده‌تر در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

در همین رابطه کیوان کثیریان عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی می گوید: بانک جامع اطلاعات سینمای ایران سایت خوبی هست اما به طور طبیعی حاوی ایرادات و ضعف‌هایی نیز است که باید اصلاح شود.

به اعتقاد وی، یکی از نکات بسیار خوب سایت عدم حذف اطلاعات سینمای ایران در قبل از انقلاب است که یکی از امتیازات مهم این سایت بشمار می‌اید.

این منتقد سینمایی با اشاره به اهمیت توسعه اطلاعات این مرجع سینمای ایران یادآور می شود: در برخی از بیوگرافی ‌ها و پرونده فیلم‌ها عکس و متن وجود ندارد که با توجه به اینکه این تصاویر در دسترس هستند میتوان آپدیت کرد. برخی بیوگرافی‌ها بسیار کوتاه نوشته شده که باید با استفاده از کتب مرجع و سایر منابع آن را تکمیل کرد. در پرونده فیلم‌ها چون آرم سوره روی تصاویر درج شده به نظرم برای محقیقن و جامعه مطبوعاتی باید تدابیری گذاشته شود که عکس با کیفیت آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد. انتظاری که از این سایت مرجع می‌رود این است که  کامل‌تر و به روزتر شود.

جبار آذین از دیگر منتقدان سینمایی یکی از اقدام های زیرساختی،مرجع وتاثیرگذار و تعیین کننده در عرصه فرهنگ وهنر وسینمای کشوررا ایجاد بانک اطلاعاتی درخصوص سینمای ایران می داند وازاین منظرحرکت سوره سینما، مهم، ارزشمند و شایسته توصیف می کند.

وی معتقد است با توجه به نیازسینما وسینماگران؛ وهمچنین، مخاطبان به چنین مرجع، آن هم درشرایط آشفتگی مناسبات سینمایی، پراکندگی اخبار واطلاعات وحتی نواقص بی شمار شبه بانک های کنونی، اقدام دوستان سوره  را ارجمند ومحترم بوده ومی تواند درتبیین تاریخ کتبی و تصویری سینمای ایران بویژه سینمای جمهوری اسلامی ایران توسط اهل پژوهش ومورخان وسینماگران کارآمد و تاثیرگذارباشد.

فرامرز روشنایی در این زمینه می گوید: از حق نگذریم، بانک اطلاعات سینمای ایران سوره مطمئن ترین مرجع فعلی در ارتباط با فعالین حوزه ی سینمای ایران است.

به گفته وی لازم است منبع اطلاعاتی بانک اطلاعات، تیتراژ فیلم های سینمایی باشد که در چرخه ی اکران قرار می گیرند و در بعضی موارد فیلم هایی که هرگز در چرخه ی اکران قرار نگرفته اند در رزومه افراد قرار نگیرد.

روشنایی خاطرنشان ساخت: باید توجه کنیم که در نشریات، بسیاری از تله فیلم ها به عنوان فیلم سینمایی معرفی شده اند. حتی بعضی از فیلم ها با وجودی که در جشنواره فیلم فجر بوده اند ولی امکان اکران برایشان فراهم نشده و وارد شبکه نمایش خانگی شده اند.

وی همچنین خواستار تقویت آرشیو عکس ها و پوستر ها این بانک اطلاعاتی سینما شد.

فرانک آرتا از نویسندگان و منتقدان سینمایی معتقد است داشتن اطلاعات اولیه و پایه ای در هر امری ضروری است ؛ به ویژه در حوزه سینماکه به دو بخش هنرمندان و فیلم ها قابل تقسیم اند  و البته هر کدام  زیرشاخه هایی هم دارند  . گردآوری چنین اطلاعاتی اگر درست، دقیق و دست اول باشد، قطعا در پژوهش ها، نقدها و غیره مددرسان خواهد بود .

وی با بیان اینکه گردآوری چنین اطلاعاتی در بدو امر سهل الوصول به نظر می رسد یادآور می شود: اما وقتی نیک بنگریم، می بینیم درباره ی همین مسائل ابتدایی  چندان اتفاق نظری وجود ندارد! شاهد بودیم که در چندین کتاب درباره سالروز تولد بازیگری که در قید حیات است، اعداد متفاوتی درج شده ! با این نگاه تکلیف هنرمندانی که در قید حیات نیستند کاملا مشخص است

آرتا اضافه می کندد: با این مقدمه در رابطه با بانک جامع اطلاعات سینمای ایران ( سایت سوره سینما) واقعیت این است اگر دست اندرکاران این سایت چنین هدفی را دنبال می کنند که تمامی اطلاعات درباره سینمای ایران را جمع آوری کنند، کار بزرگی خواهند کرد. چون این کار یک روز و یک شب نیست. به نظرمی رسد هر سایتی هم ازعهده ی آن بر نمی آید ، چون نه بودجه اش را دارد و نه نیروی انسانی که دلش برای سینما بسوزد و تمام وقت در خدمت  آن باشد. حالا که حوزه هنری بودجه ای داردو نیروی انسانی باانگیزه چه خوب که طرح نوئی بیفکند.

وی تأکید می کند: برای توسعه و ارتقای این بانک صحت اطلاعات و استفاده از منابع دست اول ضروری است. ضمنا اگر سینمای قبل از انقلاب را هم اضافه کند خوب است .بااین رویکرد ، نگاهی به سر و شکل سایت انداختم ، به نظرم بد نبود ولی کامل شدن اطلاعات آن زمان بر است .

این منقد سینما معتقد است فقط لطفا به سایت  همچون خبرگزاری ها نگاه نکنید ، بلکه مهم ارائه اطلاعات آرشیوی و پایه ای است که آن را از دیگر فضاها متمایز می کند .

حمید یادروج از مستندسازان و منتقدین سینمایی هم سایت بانک جامع اطلاعات سینمایی برای خبرنگاران و اهالی رسانه سایتی نام آشنا و مرجع می داند و می گوید: از دیرباز تاکنون این سایت به عنوان منبعی قابل اعتماد مورد استفاده قرار می‌گرفته و می‌گیرد. این سایت با اطلاعات کاملی که در زمینه فیلم‌ها دارد به نویسندگان و خبرنگاران کمک می‌کند تا در تحلیل‌ها و نقد‌ها از اطلاعات دقیقی استفاده کنند.

در یک جمع بندی می توان عنوان کرد با توجه به اینکه مرکز داده‌پردازی ویکی‌پدیا فاقد اعتبار علمی است؛  مقالات علمی در سایت ویکی‌پدیا در بسیاری از موارد کذب و فاقد اعتبار علمی است سایت بانک جامعه سینمای ایران از مجموعه های روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری مهم ترین مرجع و منبع اطلاعاتی حال حاضر جامعه سینمایی کشور است.