- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارش پشت صحنه «بیست و یک روز بعد»/ خردمندان: قصه این فیلم درباره تلاش و اراده انسان هاست

21rooz-bs-1

سوره سینما [1] – «بیست و یک روز بعد» به تهیه کنندگی باشگاه فیلم سوره و محصول تازه سازمان سینمایی حوزه هنری، اولین فیلم بلند سینمایی سید محمد رضا خردمندان ملودرامی اجتماعی به نویسندگی مشترک کارگردان و احسان ثقفی است. این فیلم داستان نوجوانی است که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش های بسیاری روبرو می شود. مهدی قربانی، بازیگر نوجوان سینمای کشور، نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد و ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق و سید جلال فاطمی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند. در ادامه گزارش اختصاصی وب سایت رسمی حوزه هنری از پشت صحنه این فیلم را می خوانید.

در یک روز سرد پاییزی به لوکیشن فیلمبرداری فیلم «بیست و یک روز بعد» اولین اثر بلند سینمایی سید محمد رضا خردمندان کارگردان موفق سینمای کوتاه کشور به تهیه کنندگی باشگاه فیلم سوره رفتیم. لوکیشن در محلی دور از شهر و در جاده کرج قرار داشت. در روزی که ما به پشت صحنه این کار رفتیم، قرار بود سکانس مربوط به بازی نوجوانان در گیم نت فیلمبرداری شود. گروه سخت مشغول تمرین با نوجوانان و کودکانی بودند که قرار بود در این صحنه در گیم نت حضور داشته باشند.

ابتدا سراغ خردمندان رفتیم و از وی خواستیم تا درباره حال و هوای فیلم برایمان توضیح دهد. وی درباره داستان و سوژه اولین اثر سینمایی اش گفت: «بیست و یک روز بعد» درباره نوجوانی است که رویای فیلمسازی در سر دارد و در مسیر رسیدن به این رویا با چالش های جدید مواجه می شود. قصه این فیلم درباره تلاش و اراده انسان هاست. احساس می کنم انیمیشن «پدر» را در ابعاد بزرگتری می سازم. انیمیشن «پدر» درباره مقاومت یک پدر بود که در طوفان حوادث از خانواده اش حمایت و حفاظت می کند.» خردمندان درباره اولین تجربه ساخت فیلم بلند می گوید: قبلا حدود چهل فیلم کوتاه ساخته ام که هرکدام برایم یک تجربه کامل بوده اند. چون در تمام کارهایم سعی کرده ام تمام عناصر لازم برای یک فیلم در آنها رعایت شود. اما در فیلم بلند شما دست به تجربه وسیع تری می زنید. یکی دیگر از تفاوت این فیلم با سایر فیلم های کوتاهم همکاری با عوامل حرفه ای سینماست. کار کردن کنار آقای برازنده با آن روحیه بی نظیر، آقای امین عشایری، خانم بیات، آقای آذرنگ و … برایم تجربه ای بسیار جذاب و به یاد ماندنی است. این دوستان همه پر از ایده های خوب هستند و کارگردان باید از مجموع نظرات و ایده های این دوستان به نفع فیلم استفاده کرده و خروجی مورد نظرش را به دست آورد.

این کارگردان جوان درباره تفاوت فیلمسازی در حوزه فیلم بلند می گوید: برای من بین ساختن فیلم بلند و کوتاه تفاوتی وجود ندارد و برای فیلم کوتاه و بلند به یک اندازه ارزش قایل هستم. اما اینکه چرا به سمت ساخت فیلم بلند آمدم صرفا به خاطر این بود که داستان فیلم این طور طلب می کرد. برخی ایده ها باید در قالب فیلم کوتاه تولید شوند و اگر اینطور نباشد به آن ایده خیانت شده است. اتفاقی که بسیار در سینمای مان می بینم و برخی ایده ها نیاز دارند تا در بازه زمانی طولانی تری روایت شوند.» خردمندان در جواب این پرسش که آیا دیگر از فیلم کوتاه خداحافظی خواهد کرد یا نه می گوید: «من هرگز از فیلم کوتاه خداحافظی نمی کنم؛ زندگی ام با ساخت فیلم کوتاه گره خورده و عاشق فیلم کوتاه و ساخت فیلم کوتاه هستم.

21rooz-bs-2 [2]

یکی از عوامل حرفه ای و نام آشنای فیلم «بیست و یک روز بعد» علیرضا برازنده، فیلمبردار حرفه ای و خوب کشورمان است. برازنده درباره فیلم «بیست و یک روز بعد» می گوید: پس از خواندن فیلمنامه و صحبت هایی که با آقای خردمندان داشتم متوجه شدم این فیلم به واسطه فیلمنامه درجه یک و تجربه های قبلی کارگردان می تواند کاری موفق باشد. فضاهایی که برایم تعریف می کردند و دید خاصی که به کار داشتند، بسیار مورد علاقه ام بود. وی درباره ویژگی های این کار سینمایی از نظر فیلمبرداری می گوید: به نظرم ویژگی کار برای فیلمرداری فضاهای بسیار متنوع و متفاوت فیلم است. ما تقریبا در این فیلم چهل لوکیشن مجزا داریم و هر دو سه روز در یک لوکیشن کار می کنیم. این فضاها بیرونی، داخلی، شب، روز و زمان های متفاوت دارد و سکانس ها از تنوع ساختار برخوردارند. درکل از نظر بصری با کاری جذاب روبرو هستیم. برازنده در پرسش یه این پاسخ که پیش بینی اش از واکنش منتقدان و مخاطبان نسبت به فیلم چیست می گوید: در وهله اول دوست دارم خود فیلم دیده شود. به نظرم تا خود فیلم دیده نشود و مورد علاقه مردم و منتقدان نباشد، موارد فنی آن هم دیده نخواهد نشد. وقتی فیلمی خوب و استاندارد باشد و قصه و مضمون جذاب و ساختار خوبی داشته باشد، موارد فنی هم آن دیده می شود. فکر می کنم فیلم «بیست و یک روز بعد» کاری خوب خواهد شد و مخاطب خودش را خواهد داشت و در زمینه قصه، فیلمنامه، کارگردانی و بازی ها حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.» برازنده درباره تعاملش با خردمندان نیز پاسخ داد: در همان جلسات اول تعامل با آقای خردمندان، متوجه شدم برعکس سن و سال شان و اینکه اولین فیلم بلند سینمایی شان را قرار است کارگردانی کنند، بسیار پخته و باتجربه هستند. چرا که در ساخت فیلم کوتاه باسابقه هستند و در کار هم مسلط و خوب عمل می کنند. تعامل بسیاری خوبی با ایشان داشتم و خوشبختانه از طرف تهیه کننده محترم کار هم به خوبی حمایت شده ایم.

در روزی که برای گزارش پشت صحنه فیلم «بیست و یک روز بعد» به لوکیشن فیلمبرداری رفته بودیم قرار بود سکانس مربوط به گیم نت فیلمبرداری شود. صاحب گیم نت فردی به نام داریوش است که حمیدرضا آذرنگ، بازیگر سینما و تئاتر این نقش را ایفا می کند. آذرنگ درباره نقش اش در این فیلم می گوید: آنقدر فیلمنامه این کار به نظرم جالب و هیجان انگیز بود که در زمان انتخاب برای اولین بار میزان نقش برایم در اولویت قرار نداشت. فیلمنامه این فیلم آنقدر خوب بود که دوست داشتم در این کار حتی در نقشی کوتاه حضور داشته باشم و به همین خاطر نقش داریوش را با آغوش باز پذیرفتم. داریوش به هیچکدام از نقش هایی که تا به حال داشته ام شباهتی ندارد و فقط می توانم بگویم نقشی کاملا متفاوت است. امیدوارم درخششی که در نگارش فیلمنامه این کار وجود دارد و من در زمان خواندن آن را حس کردم، در زمان اکران از پرده سینما به مخاطب نیز منتقل شود. آذرنگ درباره همکاری با خردمندان می گوید: تعامل بسیار خوبی با آقای خردمندان داشتم. ایشان کارگردانی جوان اما با تجربه هستند و در کنارشان علیرضا برازنده نازنین حضور دارند که هرجا باشند حتما تاثیر مثبت خواهند داشت.

تعدد لوکیشن در فیلم «بیست و یک روز بعد» از نکاتی است که اغلب عوامل فنی کار به آن اشاره داشتند. این موضوع برای طراح صحنه فیلم نکته ای جذاب و البته چالش برانگیز است. برای تکمیل گزارش مان سراغ کامیاب امین عشایری، طراح صحنه و لباس این فیلم رفتیم و از وی درباره طراحی صحنه های فیلم سوال کردیم. کامیاب امین عشایری درباره پرلوکیشن بودن این فیلم می گوید: «اولین چیزی که زمان خواندن فیلمنامه نظرم را جلب می کند، تصوری است که از لوکیشن ها در ذهن دارم. تعدد لوکیشن ها و جذابیت های بصری کار برایم مهم است. این فیلم جدا از اینکه داستانی بسیار زیبا دارد، جای کار در مورد لوکیشن و فضاها داشت که برای من هم جذاب و هم چالش برانگیز بود و به همین خاطر انتخابی عالی برای یک طراح صحنه محسوب می شد.

21rooz-bs-3 [3]

امین عشایری درباره لوکیشن های فیلم می گوید: اغلب لوکیشن ها خارج از شهر و کنار ریل راه آهن هستند. ما سعی کردیم همه لوکیشن هایمان شبیه به حال و هوا و فضای محل زندگی کاراکتر اصلی فیلم باشد و با اینکه تعدد لوکیشن داریم، اما فضاها از نظر حال و هوا تفاوتی با هم ندارند.

طراح صحنه و لباس فیلم «بیست و یک روز بعد» در پایان افزود: فکر می کنم فیلم «بیست و یک روز بعد» به واسطه داستان زیبا، فیلمنامه خوب و عوامل فنی حرفه ای و کارگردانی با انگیزه، در زمان اکران دیده شود. من هم به عنوان یکی از اعضای این گروه همه تلاشم بر این است که خروجی کار اثری محترم و با ارزش باشد.

دوستداران سینمای اجتماعی حتما مهدی قربانی بازیگر نوجوان فیلم «ابد و یک روز» را به یاد دارند. این بازیگر مستعد کشورمان در فیلم «بیست و یک روز بعد» در نقش مرتضی، نوجوانی با انگیزه و عاشق فیلمسازی ایفای نقش می کند. قربانی درباره ورودش به دنیای سینما می گوید: «در آموزشگاه بازیگری ثبت نام کردم و از طریق اساتید آن آموزشگاه به آقای روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز» معرفی شدم و در این فیلم بازی کردم.» قربانی درباره حضورش در فیلم «بیست و یک روز بعد» می گوید: «آقای خردمندان بازی من در فیلم «ابد و یک روز» را دیده بودند و از من برای بازی در این فیلم دعوت کردند. این دومین کار سینمایی من است و خدا را شکر می کنم که نقش اصلی این فیلم را دارم. از آقای خردمندان عزیز به خاطر اعتمادی که به من داشتند تشکر می کنم. همه عوامل این کار عالی هستند و بسیار از اینکه در کنارشان هستم خوشحالم.»

قربانی درباره نقشش می گوید: در این فیلم نقش نوجوانی به نام مرتضی را بازی می کنم که در آرزوی فیلمسازی است. این نوجوان با مشکلات زیادی دست به گریبان است. نقش مادرم در این فیلم را خانم ساره بیات ایفا می کنند. همکاری با ایشان عالی بود و درست مانند مادر خودم با من مهربان هستند.

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» احتمالا با پایان مراحل فنی برای اکران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.

منبع: وبسایت رسمی حوزه هنری [4]