- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

علیرضا تابش: سینمای ایران واجد پیام های انسانی است

aljazayer1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی؛ در این دیدار که مسعود احمدیان معاون فرهنگی و امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل بنیاد فارابی حضور داشتند، علیرضا تابش ضمن اشاره به اینکه توسعه مبادلات و همکاریهای سینمایی با کشورهای اسلامی در دستورکار مسئولان نهادهای سینمایی ایران قرار دارد، گفت: همکاری های سینمایی در سال های گذشته مد نظر دو کشور الجزایر و ایران بوده و هم اکنون نیز علاقه مند ورود به مرحله تولید فیلم مشترک هستیم. مدیرعامل بنیاد فارابی افزود: فیلم های ایران واجد پیام های انسانی است که می تواند مورد استقبال مردم الجزایر نیز قرار گیرد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش همکاری های سینمایی با سایرکشورها اشاره کرد و گفت: فیلم های روز سینمای الجزایر بر اساس تفاهم نامه و در مناسبت هایی چون جشنواره بین المللی فیلم فجر یا هفته فیلم الجزایر می تواند معرفی شود.

علیرضا تابش به نمایش فیلم های الجزایری در دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلم های ایرانی در الجزایر اشاره کرد و افزود: نفس حضور هیات فرهنگی الجزایر در تهران، برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در ایران و مذاکرات خوبی که در این سفر صورت گرفته را باید به فال نیک گرفت و همکاری های مشترک سینمایی را توسعه داد.

تابش افزود: با  توجه به اینکه بنیاد سینمایی فارابی به غیر از همکاری های سینمایی در زمینه تولید و اکران فیلم، مسئولیت بخش های بین الملل جشنواره فجر و کودک را نیز بر عهده دارد، افزود: امیدواریم امسال فیلم سازان الجزایری و آثار آنها در این دو جشنواره بین المللی حضور داشته باشند.

مدیر عامل بنیاد فارابی گفت: با توجه به اینکه همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر، از استعدادهای جوان کشورهای مختلف برای حضور در کارگاه آموزشی جشنواره دعوت به عمل می آید، به همین مناسبت می توان با هماهنگی لازم، از جوان های مستعد الجزایری برای شرکت در این کارگاه دعوت کرد.

aljazayer2 [2]

علیرضا تابش ادامه داد: در سال‌های اخیر از فیلم های ایرانی استقبال خوبی توسط مردم و مسئولین سینمایی الجزایر صورت گرفته است، امیدواریم فیلم های طیف وسیعی از هنرمندان جوان ایرانی نیز در سینماهای آن کشور  به نمایش درآمده و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در دو سال گذشته تفاهم نامه هایی سینمایی میان ایران و کشورهای چین، ژاپن، فرانسه، ارمنستان، آرژانتین، ایتالیا و عمان به امضاء رسیده است اظهار امیدواری کرد این دور از مذاکرات با مسئولان سینمایی الجزایر بتواند زمینه همکاری های جدید میان سینمای ایران و الجزایر باشد.

در ادامه احمد راشدی کارگردان پیشکسوت الجزایری ضمن ابراز خرسندی از حضور در محل بنیاد سینمایی فارابی که یک مکان تاریخی است گفت: برای کسانی چون من شانس بسیار بزرگی است که از نزدیک با توانایی ها و امکانات سینمای ایران آشنا شویم.

وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات سینمای الجزایر داشتن قدمت و پیشینه آن است ادامه داد: هر چند سینمای الجزایر قدرت تولید بیش از ۱۰۰ فیلم در سال را مثل سینمای ایران ندارد ولی درون مایه و محتوای فیلم های تولید شده هردو کشور مشابه هم است. به همین دلیل خواهان همکاری با سینمای ایران مخصوصا در حوزه تولید مشترک فیلم هستیم.

این کارگردان ضمن پیشنهاد انجام مذاکرات و امضای تفاهم نامه برای تولید مشترک فیلم گفت: سینمای ایران از معدود سینماهای دنیا است که در الجزایر با استقبال خوب مواجه شده است و مردم برای تماشای فیلم های ایرانی ابراز تمایل زیادی دارند.
راشدی اظهار داشت: امیدواریم این دیدار سرآغاز همکاری های سینمای الجزایر با سینمای ایران برای تولید فیلم های ارزشمند و ماندگار باشد.

خانم فتیحه عقاب مدیربین الملل مرکز ملی سینمای الجزایر نیز گفت: در سال های اخیر تبادلات زیادی از جمله حضور فیلم ها ی ایران در “جشنواره فیلم مدیترانه” میان سینمای ایران و الجزایر صورت گرفته است و همواره سینمای ایران در الجزایر حضور خوبی داشته است ولی مسئله مهم برای ما تولید فیلم های مشترک است.

وی به کمبودهای متعدد از جمله کمبود نیروهای کار آمد و حرفه ای در سینمای الجزایر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از درخواستهای ما همکاری در حوزه آموزش سینما و حضور هنرمندان با تجربه و مطرح ایرانی در مراکز آموزشی الجزایر است.

در ادامه مراد شویحی مدیرعامل مرکز ملی سینمای الجزایر به توافق نامه ای که میان وزرای دو کشور منعقد شد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال بازسازی و مرمت حدود ۳۵۰ فیلم سینمای الجزایر هستیم و برای این امر با کشور هایی چون فرانسه، بلژیک و چک همکاری داشته ایم امیدواریم بتوانیم از دانش و تجهیزات فنی سینمای ایران در حوزه بازسازی فیلمها نیز بهره مند شویم.