- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدرضا رحمانی: مسئولین استعداد‌یابی کنند نه استعداد‌کشی

mohamadreza-rahmani1

محمدرضا رحمانی کارگردان سینما در گفتگو با سوره سینما [1] عنوان کرد: درسال «اقتصاد مقاومتی» مسئولین سینمایی باید حداقل بودجه ای که به بخش فرهنگی و هنری تعلق می گیرد را به درستی مدیریت کنند و از واگذاری پروژه های میلیاردی به برخی از تهیه کننده ها خوداری کنند و کسانی که با بودجه های میلیاردی کار می کنند بدانند که این نوع فیلم ساختن خیانت به کشور است.

وی در توضیح صحبت هایش افزود: با برداشته شدن شرایط تحریم ، بودجه بخش فرهنگی از همه سازمان ها  کمتر و به نوعی قطره چکان شده؛ در چنین شرایطی آیا درست است چهارصد کارگردان در سینما بیکار بمانند و فیلمسازی  با بودجه کلان بین عده ای تقسیم شود؟ عقل سلیم حکم می کند به جای یک فیلم چند میلیاردی می توان چندین فیلم با بودجه معقول تر(هزینه جاری خود را بازگرداند) ساخت.

رحمانی ادامه داد: در سالهای اخیر به غیر از فیلم «محمد رسول الله(ص)» که به نظرم منطقی ترین تولید یک  فیلم میلیاردی در سینمای ایران بود چراکه با اهداف و سیاست های کلان کشور تولید شده و به لحاظ دیدگاه بین المللی هدفش پیوند ادیان و وحدت بین مسلمانان بوده؛ بقیه  فیلم های میلیاردی، نتوانستند هزینه ساخت خود را برگردانند و هیچ اهدافی برای تولید آنها وجود نداشت و این خود معضل مدیریتی بزرگی در تقسیم بودجه برای تولید فیلم به حساب می آید.

mohamadreza-rahmani2 [2]

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود گفت: در حال حاضر می بینم اکثر فیلمسازان به جای آنکه انرژی و وقت خود را برای ایده و قوام دادن طرح مورد نظر خود صرف کنند بیشتر تلاش می کند جذب حواشی و باند سینمایی شوند تا راحت تر فیلم بسازند.

وی افزود: امیدوارم مسئولین سینمایی در بین جوان های سینما استعداد یابی کنند تا آنها جذب حواشی وباندهای سینمایی نشوند. آنچه که در حال حاضر مشاهده می کنیم بیشتر استعداد کشی است و در حال حاضر خیلی از فیلمسازان به ارگانهای اصلی حامی و سرمایه گذاری رفت و آمد ندارند چون امیدی به تصویب بودجه برای فیلمشان ندارند.

رحمانی همچنین درخصوص فعالیت های این روزهایش نیز گفت: بعد از ساخت فیلم «دلخون»، پیشنهادات زیادی از جانب تهیه کننده ها برای کارگردانی داشتم که تا امروز موفق به دریافت سه پروانه ساخت با تهیه کنندگان موفق سینما شدم ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی در مرحله پیش تولید باقی ماند.

mohamadreza-rahmani3 [3]

وی ادامه داد: یکی ازاین پروژه ها درسالهای اخیر فیلم «شب لرزه» به تهیه کنندگی آقای سعدی در ژآنر اجتماعی  بود تا مراحل پیش تولید هم پیش رفتیم اما متاسفانه نتوانستیم فیلم را به تولید برسانیم.

رحمانی گفت: بیشتر علاقه ام در سینما به کار کردن در فیلم هایی با مضامین  تجربی و هنری  است، چون معتقدم در پس زمینه  این نوع فیلم ها اندیشه و فکر و خلاقیت نهفته است. در واقع فیلم های دارای نگاه و اندیشه پایه سینمای ما را تشکیل می دهند. به همین منظور فیلم «گاهی» را ساختم که در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمد و نظرات موافقی هم با خود به همراه داشت.