- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جواد اردکانی: حوزه هنری در سینماداری یک قطب مهم محسوب می‌شود

javad-ardakani

به گزارش سوره سینما [1] ، جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سالن‌های خوب و با کیفیت را ضامن آشتی مردم با سینما دانست و گفت: دو دهه قبل وقتی حرف از اکران می شد به این معنا بود که فیلمی صرفا بر پرده باشد و مدتی نمایش داشته باشد. اما امروز روی پرده رفتن یک فیلم فقط نوعی از اکران است و میتوان به شیوه های مختلف فیلم را برای مخاطبان نمایش داد. البته لذت فیلم دیدن در سالن های سینما با هیچ نوع اکران دیگری قابل مقایسه نیست و از این جهت وجود سالن‌های خوب و پیشرفته می تواند به پیوند مردم و سینما کمک کند.

وی افزود: تعداد سالن هایی که در کشور وجود دارند، هماهنگی با جمعیت کشور ندارند و ما نیاز به سالن سازی در تهران و سایر شهرستان‌ها به ویژه شهرهایی که فاقد سالن سینما هستند داریم.

کارگردان فیلم «شور شیرین» در ادامه گفت: ساخت پردیس از حرکت‌های موثر و مفید در این سال‌ها بوده است. آمار ویژه ای از فروش فیلم ها مربوط به پردیس هایی مانند آزادی، چارسو و… است. تجربه ساخت پردیس هایی مانند آزادی یا کورش باید الگو شود و ما باز هم شاهد ساخت پردیس‌هایی که فضای تفریحی، تجاری و فرهنگی دارند باشیم.

اردکانی با اشاره به تاثیر کیفیت سالن بر فروش فیلم‌ها گفت: بدون شک سالن های زیبا، نوساز، پیشرفته و استاندارد در فروش فیلم ها تاثیر دارند. مثال بارز برای این گفته سینما هویزه مشهد است که آمار فروش خیره کننده‌ای دارد. بخش عمده ای از این فروش به خاطر کیفیت خیلی خوب سالن و احترام به مخاطب با سیستم پخش عالی است. به طوری که شاهد هستیم فیلم هایی که در این سینما نمایش داده می‌شوند فروشی غیر قابل مقایسه با سالن های دیگر که همان فیلم را اکران کرده اند دارند. مخاطب به کیفیت سالن و سیستم خوب پخش اهمیت می دهد و برایش مهم است در سالنی پیشرفته و زیبا فیلم تماشا کند.

اردکانی گفت: ما در مناطقی از شهر تهران سالن هایی قدیمی داریم که در حال حاضر مناسب سالن سینما و فیلم دیدن نیستند. نباید برای نگهداری این سالن های کهنه و قدیمی اصرار کرد. این سالن ها نه تنها سودده نیستند که ضرر و زیان مالی به همراه دارند. بهتر است به این سالن‌ها اجازه تغییر کاربری داده شود و با سود حاصل از فروش یا اجاره شان سالن هایی نو در مناطقی ساخته شود که قابلیت حضور سالن های سینما را دارند.

کارگردان فیلم «به کبودی یاس» با تمجید از اقدام حوزه هنری و موسسه بهمن سبز برای ساخت سالن های سینما گفت: حوزه هنری در زمینه سینماداری یک قطب مهم محسوب می‌شود و در سال های اخیر در جهت سالن سازی گام های مثبتی برداشته است. بهترین مثال برای اقدام مثبت حوزه هنری و موسسه بهمن سبز در جهت سینما سازی ، ساخت سینما پردیس هویزه مشهد است. ساخت این سالن تاثیر مثبتی در فضای سینمایی این شهر و اکران فیلم ها داشته است. یک سالن سینما تبدیل به چندین سالن با کیفیت خوب و استاندارد شده است و مخاطبان راضی از سالن بیرون می‌آیند. اقدام حوزه هنری در این زمینه قابل تقدیر است.