- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تشریح برنامه‌های مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیونی و انیمیشن سازمان سینمایی حوزه هنری

ehsan-kaveh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، احسان کاوه مدیر مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیونی و انیمیشن سازمان سینمایی حوزه هنری در خصوص عملکرد جدید این بخش توضیح داد: مسیری که در گذشته در حوزه انیمیشن حوزه هنری دنبال می شد، بیشتر ناظر بر تولیدات با محور بازار بین المللی و خارجی بود؛ که با تغییراتی در رویکرد این بخش، ضمن حفظ آن ظرفیت مهم در پی دو مولفه مهم دیگر برآمدیم؛ نخست جذب بیش از پیش مخاطب داخلی با مقصود ترویج اخلاق حسنه  و دوم استعداد یابی و حمایت از تولید کنندگان جوان، خصوصا نیروهای متخصصی که خارج از مرکز اند؛ اما ظرفیت فعال جبهه فرهنگی انقلاب محسوب می شوند.

کاوه در مورد نحوه سیاست گذاری، جهت بهتر دیده شدن  آثار تولید شده نیز گفت: به اعتقاد من مهم ترین شیوه ارائه محصولات فرهنگی، ریل گذاری و فضاسازی بلندمدت عرضه است. در واقع تکرار قالب دیداری و شنیداری، باعث می‌شود فرم در ذهن مخاطب جای خود را پیدا کند و پس از اعتماد به فرم، پذیرای محتوای مطلوب باشد. یعنی طراحی ریلی که قالب را برای گذر محتواهای گوناگون مهیا می کند. این روش تنها با صنعتی شدن و تولیدات بلند مدت انیمیشن امکان پذیر است. به طور قطع محصولات تک قسمتی و یا با تعداد اپیزودهای محدود در ذهن مخاطب ماندگاری کمتری دارد و اثرگذاری اش نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: به همین جهت مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیونی و انیمیشن سازمان سینمایی حوزه هنری در نظر دارد که سریال های انیمیشنی با تعداد قسمت های زیاد و به صورت فصلی تولید کند تا در سایه این تولید انبوه و پیوسته، مفاهیم ارزشمند در ریل‌های جاگذاری شده به سمت مقصد که همانا اثرگذاری بر ذهن مخاطب هدف است، حرکت نماید .

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیونی و انیمیشن سازمان سینمایی حوزه هنری در مورد مضامین این آثار نیز گفت: سبک زندگی آرمانی ما مسلمانان برگرفته از آموزه‌های قرآنی، سیره نبوی (ص) و سیره ائمه اطهار علیهم السلام است که در مجموع به نام حیات طیبه از آن یاد می‌کنیم. رسیدن به چنین سبکی از زندگی، که مقام معظم رهبری در مجموع سخنرانی های خود به شاخص های آن مکرر، اشاره نمودند، مطلوب و مقصد محتوایی هر محصول فرهنگی دغدغه مند است. به نظر من آموزش چنین الگوها و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، باید از خردسالی آغاز شود، تا در بزرگسالی ذهن  به صورت ناخودآگاه و نهادینه به سوی تحقق آن حرکت نماید. یعنی کودک ما با دیدن قصه و تصویر جذاب، با آن ارتباط برقرار می کند، مفاهیم را کسب می کند و چون بذری در بزرگسالی نهال اندیشه او رشد و به ثمر می نشیند. مثلا وقتی بچه ای در خردسالی با مفهوم عدالت آشنا شود در  بزرگسالی با بسط آن، مفاهیمی مانند ظلم ستیزی ،آزادی خواهی و… را به نحوی آشنا می شناسد.

کاوه با اشاره به این نکته که ما از تمام ظرفیت های موجود بهره می بریم تا آثار فاخر و ارزشمندی را در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم، گفت: در راستای اهدافمان، علاوه بر همکاری با سازمان صدا و سیما برای تولید محصول، از پتانسیل فضای مجازی و رسانه خانگی نیز بهره‌ خواهیم برد، تا از تمامی ظرفیتهای موجود به نحو شایسته استفاده کرده باشیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت خود در مورد میزان تولیدات این مرکز گفت: از سال ۸۵ مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری اقدام به تولید  نموده و در این مدت پروژه های شاخصی را مانند مجموعه‌های «شکرستان»، « زوزو»، «مزرعه شادی»، «الاغک»، «گنجینه»، «بابیلو»، «بیا آشتی کنیم» و … . همچنین فیلم های کوتاه انیمیشنی مانند «پارازیت» و «تمام زمستان هایی که ندیدم» که جوایز داخلی و خارجی زیادی را به دست آوردند.

کاوه در ادامه گفت: کشور ما با بحران های مالی زیادی مواجه شده و همه اصحاب فرهنگ به این مسئله واقف اند. برای همین ما باید سعی کنیم اقتصاد متکی به نفت را  کنار بگذاریم. این در حالی است که تولید انیمیشن هزینه بر بوده و صبر و تحمل زیادی را می طلبد، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم  که هم آثار درخور و شایسته بسازیم و هم به اقتصاد نفتی چونان که اقتصاد مقاومتی رهنمون می دهد، وابسته نباشیم. به همین منظور می توانیم از سرمایه بخش خصوصی که تمایل دارد دراین بخش فعال  باشد بهره ببریم؛ به شرط آنکه به سرمایه گذار اطمینان خاطر بدهیم، نتیجه حاصل از تولید اثر، سودمند خواهد بود و سرمایه اولیه حتما برگشت خواهد یافت. برای این منظور باید به صورت جدی قوانین متقنی وضع شود و ساز و کار محکمی برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاری بخش خصوصی، در تولید آثار فرهنگی، به خصوص انیمیشن ایجاد شود.  ما سعی می کنیم بررسی‌های نخستین در خصوص شرایط حقوقی کشور جهت حمایت از ایده و فکر را انجام داده و به صورت گزارش به مراجع ذی صلاح پیشنهاد بدهیم تا از این طریق روند شکل گیری قوانین مرتبط و لازم تسریع گردد و بخش انیمیشن را به عنوان یک الگوی سودآور فرهنگی پیش چشم بخش خصوصی و سایر فعالان قرار دهیم.