- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیفی: در «یکی مثل ما» به روحانیت نگاه مسئولانه دارم

articles_113266

یک کارگردان با اشاره به بحث داغ حضور روحانیت در سینما تأکید کرد: زمانی که هیچکس به تولید فیلم درباره روحانیت فکر نمی‌کرد من سریالی درباره روحانیون نوشتم که تولید نشد.

حجت‌الله سیفی کارگردان سینما درباره فیلمنامه «یکی مثل ما» به سوره سینما گفت: حدود ۵سال است که روی این فیلمنامه کار می‌کنم. چون این فیلمنامه به روحانیت و جایگاه حساس آن در جامعه اشاره دارد برایم موضوع حساسی است و عجله‌ای برای ساختش ندارم.

وی افزود: قبل از اینکه کسی درباره روحانیت فیلم بسازد من یک سریال برای سیمافیلم نوشتم در همین حوزه که ساخته نشد. این روزها هم باب شده است که از حضور روحانیت در سینما فیلم بسازند و حرف بزنند. نگاه من به روحانیت در فیلمنامه «یکی مثل ما» نگاهی مسئولانه و تأمل‌پذیر است. روحانیت باید بداند در جامعه چه جایگاه خاصی دارد.همه جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تاریخ ایران از حجره‌های طلاب نشأت گرفته است. دکتر شریعتی می‌گفت: من چشم امیدم به حجره‌های نمور حوزه‌هاست. روحانیت از چنین اهمیتی برخوردار است. از ابعاد مختلف می‌توان به روحانیت نگاه کرد.

سیفی درباره سیاست‌های سازمان سینمایی وزارت ارشاد و عملکرد مدیریتی این نهاد گفت: متأسفانه مدیران ما مدیران سیاسی‌کار هستند نه فرهنگی‌کار. برای کار فرهنگی مدیریت نمی‌کنند برای نگاه سیاسی خودشان فعالیت می‌کنند. من امیدی ندارم که گروه بهتری جای این گروه را بگیرد.

این کارگردان گفت: نمونه‌های زیادی را می‌توان از عملکرد نادرست این سازمان برشمرد. سینمای کودک برای این مدیران چه اهمیتی داشته است. در اسلام چقدر حدیث درباره کودکان وجود دارد. وضع سینمای کودک را ببینید. هیچ نگاه دلسوزانه‌ای پشتش نیست. یک جشنواره راه می‌اندازند بعد دو فیلم که اساسا راجع به کودکان نیست اکران می‌کنند و به اسم سینمای کودک همه چیز را تمام می‌کنند. تلویزیون که از کمبود بودجه شکایت دارد مجموعه‌هایی را درباره انقلاب می‌سازد که هیچ تحلیل درستی از انقلاب ندارند. اوایل انقلاب اگر کار فرهنگی صورت می‌گرفت در جهت اصلاح و سازندگی بود امروز همه چیز برای سیاسی‌کاری است.

کارگردان «سهم من از زندگی» ادامه داد: من در حال نگارش یک سه گانه درباره انقلاب اسلامی هستم. فیلمنامه اولم درباره چرایی انقلاب است. فیلمنامه دوم درباره اتفاقاتی که در زندان‌ها افتاد و نگاه سازمان‌های جهانی به زندان‌هانهای دوران شاه و فیلمنامه سوم درباره این است که چرا ساواکی‌ها ساواک شدند و ساواک به وجود آمد. این فیلمنامه‌ها برای ساخت به حمایت مالی احتیاج دارند و مطمئنا برای تولید شرایط سختی خواهند داشت.

سیفی گفت:هر کس وابسته به جناح سیاسی است می‌تواند سرمایه جذب کند. هر کس خود را وابسته به یک جناح سیاسی نداند از هیچ حمایتی برخوردار نخواهد بود. به طور کلی مدیریت سازمان‌های فرهنگی در چهار عنصر خلاصه می‌شود: همایش، نمایش، شعار و لیست و آمار. این چهار عنصر مدیریت سازمان‌های فرهنگی ما را شکل داده است.