- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مسعود میمی: همه راهها در سینما به کارگردانی ختم نمی‌شود

masud-meymi

مسعود میمی عضو شورای مرکزی انجمن برنامه ریزان و دستیار کارگردانان سینما و همچنین دستیار کارگردان و برنامه ریز باسابقه تلویزیون و سینمای ایران در گفتگو با سوره سینما [1] بیان کرد: به عقیده من برنامه ریزی یک پروژه سینمایی و تلویزیونی کاری سخت ، تخصصی ،پیچیده و کاملا حرفه ای است وهرکسی نمی تواند از عهده آن بربیاید.

وی ادامه داد: به عقیده من برنامه ریز رکن اساسی تولید یک فیلم یا سریال به حساب می آید که می تواند هزینه ساخت یک فیلم را صدها مراتب بالا یا پایین بیاورد. در هر پروژه ای هم برنامه ریزی ساختار و چارچوب خود را دارد . فیلم های تاریخی به یک نحو ، اجتماعی ،شهری به نحو دیگری مدیریت برنامه ریزی خاص خود را دارند.

وی بابیان اینکه قرار نیست هر برنامه ریزو دستیاری در آینده کارگردان شود گفت: هرکسی با شناخت تخصصی جایگاه خود، در زمینه کاری خود می تواند موفق باشد. این روزها در سینما مد شده که از فیلمبردار گرفته تا طراح گریم و فیلمنامه نویس تلاش می کنند کارگردان شوند، ای کاش هر کس بر مبنای جایگاه خود در سینما کار کند و به حرفه خود اهمیت دهد چون سینما به تمام مشاغل نیازمند است.

میمی بیان کرد: از مشاغل سخت برنامه ریزی یک پروژه به حساب می‌آید که به آنها مونقره ای های کار می گویند ،چون بعد از سالیان سال وکسب تجربه به این امتیاز دهی رسیدند.

این مدیربرنامه ریزی با اشاره به این نکته که اصلا تمایلی به کارگردانی ندارم گفت: زمانی کسی باید کارگردانی یک پروژه را بر عهده بگیرد که در فیلمش اندیشه نهفته باشد و نگاهی را به مخاطب ارائه دهد.من بعد از سالیان سال مدیریت برنامه ریزی و حضور مستمر در این کار، این حرفه را دوست دارم و واقعا برای کارگردانی هیچ انگیزه ای ندارم. صرف اینکه بخواهیم فقط فیلم بسازیم نباید به این شغل نگاه کرد و اصلا قرار نیست هر دستیار و برنامه ریزی کارگردان شود. تمام صنوف سینمایی قابل احترام هستند و جایگاه خود را دارند.

میمی گفت: اینگونه نیست که با حرفه کارگردانی غریبه باشم ؛فیلم های کوتاه زیادی ساختم و وقتی به کارنامه ام نگاه می کنم با کارگردانان بزرگی چون داوود میرباقری (مختارنامه)،مرضیه برومند (زی زی گولو) و سیروس الوند (یک بار برای همیشه) کارکردم. در حال حاضر ما درسینما پانصد کارگردان داریم اما آنچه که سینا به آن نیاز دارد دستیار کارگردان و برنامه ریزان حرفه ای است که به کارگردانان در کار امید دهند .آرامشی که یک برنامه ریز در گروه ایجاد می کند تاثیر شگرفی در کار دارد. من همچنان وظیفه خود می دانم در این حیطه کار کنم ؛اتفاقا به کارگدانان جوان زیادی هم کمک کرده ام و در آینده هم در خدمت سینمای ایران خواهم بود.