- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حوزه هنری باید مطابق آرمان‌های امام و انقلاب گام بردارد/ حوزه هنری حق دارد از ظرفیت سینماهایش به نحو احسن بهره ببرد/ خانواده‌ها به سینماهای حوزه هنری اعتماد بیشتری دارند

pezhmanfar

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه انتخاب فیلم‌ها توسط حوزه هنری برای اکران عمومی که مبتنی بر اطمینان خاطر و آرامش خانواده‌هاست تاکید کرد و گفت: وظیفه و رسالت نهادهای فرهنگی و انقلابی همچون سازمان تبلیغات اسلامی_حوزه هنری و کمسیون فرهنگی مجلس است که اجازه ندهند سینما از فضای گفتمان انقلاب خارج شود. حوزه هنری باید از کیان و ارزش سینما پاسداری کند و در اکران فیلم‌هایش مراعات و دقت لازم را داشته باشد و باید این سازمان مطابق آرمان‌های امام راحل(ره) و انقلاب گام بردارد که اگر اینگونه عمل نکند باید پاسخگو باشد.

وی افزود: حوزه هنری دارای رسالتی است که باید از ظرفیت‌های موجود سالن‌هایش  به نحو احسن بهره ببرد و اختصاص دادن سالن‌هایش به فیلم‌های ارزشی در اولویت برنامه‌هایش باید قرار داشته باشد؛ چراکه  اقشار مردم و خانواده‌ها به این سالن‌ها برای تماشای فیلم مورد علاقه خود می‌روند و به نوعی به این سالن‌ها اعتما دارند. از طرف دیگر از آنجایی که سالن‌های سینمایی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود نمی‌توانیم سالن داران را به اکران فیلم‌ها ملزم کنیم و اجبار در اکران فیلم‌ها به صاحبان سینما به هیچ عنوان منطقی نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ‌در مورد عدم حضور خانواده‌ها در سالن‌های سینمایی در سال‌های اخیر توضیح داد: به این نکته باید توجه کرد فرهنگی که بین مردم شکل می‌گیرد حاصل فرایند سالیان متمادی ارتباط بین مردم است. اگر امروز با عدم استفاده از سالن‌های سینمایی توسط قشر قابل توجهی مواجه هستیم این حاصل عدم اطمینان خانواده‌ها به این مکان‌هاست.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم قبل از انقلاب سالن‌های سینمایی مراعات موازین شرعی را نمی‌کردند لذا این مکان‌ها در بین  افراد متدین جامعه چه زن و چه مرد از پیشینه نامناسب برخوردار بود. هرچند ساختار گذشته سینماها بعد از انقلاب تغییر کرده اما متاسفانه، برنامه‌ریزی منسجمی در مورد مفاهیم کلی فیلم‌ها صورت نگرفته است.

پژمانفر ادامه داد: البته عده‌ای از مردم که  با سالن و سینما رابطه نداشتند بعد از انقلاب به این مکان‌ها راه پیدا کردند اما از آنجایی که نتوانستیم یکسری ابهامات گذشته در مورد سالن‌های سینمایی را از ذهن برخی  خانواده‌ها پاک کنیم این مسئله به این منجر شده که نتوانیم قشر متدین جامعه را در سالن‌های سینمایی ببینیم.

وی گفت: در طول سالیان گذشته شاهد بودیم هر زمان فیلم‌های ارزشی با کیفیت در سینماها اکران شد  جمعیت قابل توجهی از اقشار مختلف جامعه در سینماها حضور پیدا کردند و هر زمان هم که تولیدات نامناسبی روانه اکران شود اقبال عمومی‌ از این فیلم‌ها کم است. قطعا به این نکته باید اهمیت دهیم که عدم حضور خانواده‌ها در سینماها از محتوای فیلم‌ها ناشی می‌شود.

رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اکثر خانواده‌ها به خدماتی که در سالن‌های سینمایی به آنها ارائه می‌شود حساسیت دارند و تمایل دارند زمانی که خانواده آنها با لحظه‌های فیلم ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند در آرامش و اطمینان خاطر به سر برند. البته آن چیزی که به شخصه در سالن‌های سینما مشاهده کردم دیدم که خدمات به بهترین نحو به مخاطبان داده می‌شود.