- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمود گبرلو: باید نهضت سالن سازی راه بیافتد

mahmud-gabarloo

به گزارش سوره سینما [1]، محمود گبرلو کارشناس سینما با اشاره به لزوم توجه به سالن سازی در کشور گفت: اگر بخواهیم به درستی از سینمای ایران بهره ببریم باید همه با تمام وجود تلاش کنند تا صنعت سینما رونق پیدا کند و صنعت سینما زمانی می تواند رونق پیدا کند که در کنار بحث تامین بودجه و امکانات و لوازم و مورد نیاز تهیه فیلم ، نهضت سالن سازی راه بیندازیم.

وی افزود: یعنی اگر بخواهیم در سینمای ایران موفق باشیم و همه سینماگران با آرامش به تولید بپردازند و از سوی دیگر بتوانیم تماشاگران ایرانی را به سمت سینماها جذب کنیم باید حتما به فکر سالن سازی باشیم چون در صورت ساخت سالن خودبه خود گردش تولید افزایش پیدا کرده و تماشاگر جذب سالن های سینما می شود.

گبرلو با انتقاد از نبود حمایت از صنعت سینما توسط مسئولان گفت: ضعف جدی ما پس از انقلاب در زمینه سینما همین عدم تاکید در مورد سالن سازی است. ما در مورد فرهنگ و هنر بسیار مدعی هستیم و نظریه پردازی می کنیم اما وقتی به میدان عمل می رسیم هیچ کمک و حمایتی از سینما نمی شود. مصداق بسیار بارز آن تعداد سالن های سینما پیش و پس از انقلاب اسلامی است. پس از انقلاب اسلامی علی رغم اینکه خیلی نسبت به سینما حساس هستیم و برایش ارزش قایلیم  روز به روز شاهد تعطیل شدن سال های قدیمی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده ای که از سینما استقبال نمی شود و گردش مالی و اقتصادی در این زمینه آنچنان که باید نیست، به بی تدبیری افرادی برمی گردد که مسئول این کار هستند. در جوامع امروز مدل سالن سازی بسیارمتفاوت با گذشته است. در کشورهای پیشرفته سالن های کوچک به تعداد زیاد در مجتمع های تفریحی و تجاری ساخته می شوند.

گبرلو گفت: یک خانواده ایرانی وقتی برای تفریح و گردش بیرون می رود گزینه های کمی در اختیار دارد و در شرایط امروزی کشورمان بهترین مکان تفریحی مجتمع های خرید و تجاری هستند چراکه مراکز تفریحی زیادی در کشور نداریم. بنابراین ساخت سالن های سینما در این مراکز می تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد. وقتی مردم برای تفریح به این مجتمع ها می روند سری هم به سالن های سینما می زنند و جوان‌ها و نوجوان ها علاقمند هستند که در سالن های این مراکز فیلم ببینند. در این شرایط تعدد سالن ها به مخاطب اجازه می دهد حق انتخاب داشته باشد و در نتیجه مخاطب رغبت بیشتری برای تماشای فیلم در این سالن ها دارد.

گبرلو با تاکید بر تاثیر مثبت سالن سازی بر صنعت سینما عنوان کرد: با استناد به صحبت هایم باید عرض کنم ما اگر بخواهیم صنعت سینما داشته باشیم و این صنعت شکلی پویا داشته باشد باید نهضت سالن سازی را زنده کنیم. سالن سازی به شیوه ای که ذکر کردم هم شرایط مطلوب برای سرمایه گذار دارد و هم شرایط خوبی را برای سینماگران فراهم می کند. درمجموع من فکر می‌کنم سینمای ایران تنها با اتکا بر همین مورد می تواند رونق پیدا کند. تولید سالی صد فیلم ، تربیت فیلمساز یا حمایت مالی از ساخت فیلم‌ها بدون آنکه شرایط مطلوب برای اکران وجود داشته باشد بی نتیجه است.

گبرلو حرکت حوزه هنری در زمینه سالن سازی را قابل تقدیر دانست و گفت: به نظر من حوزه هنری باید سالن سازی و مرمت سالن های قدیمی را به بخش خصوصی واگذار کند. در واقع حوزه هنری باید در عرصه تولید فکر و اندیشه قدرتمند عمل کند. اینکه این نهاد حرکتی را در زمینه سالن سازی و مرمت سالن های کهنه شروع کرده می تواند حرکت جنبی خوبی باشد و آنرا رد نمی کنم چراکه حرکتی قابل تقدیر است اما در نهایت مرمت سالن های قدیمی به شیوه امروز سازگاری ندارد و شاید مردم به آن اقبال نشان ندهند. مگر اینکه این سالن ها به مکان هایی چند منظوره مانند آنچه در پردیس های سینمایی می‌بینیم شوند.

کارشناس و مجری برنامه های سینمایی در پایان گفت: وظیفه اصلی حوزه هنری تولید فیلم خوب و تولید فکر و اندیشه انقلابی است و اگر در کنار این سالن سازی را به دست بخش خصوصی واگذار کند یا به عنوان کاری جنبی به آن نگاه کند موثرتر است.