- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جواد مزدآبادی: بهره‌گیری از لوکیشن‌های اصلی در«معمای شاه» نشان از تهیه کننده قَدَر پشت اثراست

Mozd-Abadi

به گزارش سوره سینما [1]، جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگویی گفت: معمولا تولید آثار تاریخی آن هم تاریخ معاصر که هنوز به لحاظ زمانی ، خیلی از آن فاصله نگرفتیم حساسیت های خاصی وجود دارد و فیلمساز باید مراقب باشد اسیر جوسازیهای سیاسی و هنری نشود لذا توجه به تاریخ معاصر از سوی رسانه ملی امری ضروری است و خلاء آن به شدت احساس می شود هر چند که خوشبختانه در سالهای اخیر، تلویزیون تلاش کرده است این خلاء را با تولید برخی از فیلم ها و سریال ها همچون سریال « معمای شاه» پُر کند.

وی ادامه داد: تولید آثار تاریخی نیازمند تحقیقات همه جانبه و گسترده از سوی تیم تولیدی است تا هیچ نقطه مبهمی وجود نداشته باشد و البته این امر مستلزم این است که همواره در کنار عوامل تولیدی آثار تاریخی ؛ یک گروه تحقیق قدرتمندی حضور داشته باشند تا با اسناد و مدارک قوی، علت وجودی سکانس ها  و شخصیت پردازی کاراکترها را اثبات کنند تا بعدا حرف و حدیث هایی وجود نداشته باشد.

کارگردان سریال « مثل شیشه » تصریح کرد: «معمای شاه» در مورد کاراکترهایی صحبت می کند که دارای وجود خارجی هستند و فیلمساز باید مواظب باشد تا تاریخ را به درستی تعریف کند و دچار تحریف نگردد. این درحالی است که معمولا هر کاراکتری علاوه بر نقاط منفی  از نقاط مثبتی هم برخوردار است و وظیفه فیلمساز این است که در ترسیم کاراکترهای تاریخی ، عدالت را رعایت کند و ازجاده عدل منحرف نشود کما اینکه هم اکنون نیز ، بسیاری از شخصیت های کشور ممکن است در عین انجام کارهای خوب ، کارهای اشتباه زیادی هم داشته باشند لذا پرداختن توأمان به نقاط قوت و ضعف آدمهاست که کاراکتررا برای مخاطب جذاب می کند وگرنه کاراکتر سیاه سیاه و یا سفید سفید ، خیلی مورد علاقه مخاطبین نخواهد بود.

وی که تاکنون بیش از ۴۰ اثر تلویزیونی خلق کرده است اظهار داشت: معتقدم ما نیازمند فیلمسازانی هستیم که باید برای تولید آثار تاریخ معاصر کشور تربیت شوند تا شاهد عینیت بخشی بیشتری از واقعیت های تاریخی در آثار باشیم ضمن اینکه تاکید می کنم نباید تولید آثار تاریخی ، صرفا در اختیارعده قلیلی از فیلمسازان قرار بگیرد.

کارگردان سریال «خون بها» با بیان اینکه «معمای شاه» کار پُرزحمتی است که باید به همه عوامل آن دستمریزاد گفت اضافه کرد: این سریال نشان می دهد که تحقیقات کامل و خوبی پیرامون موضوع انجام گرفته است که ذکر مراجع بسیار در ابتدای سریال، گویای این امر است. ضمن اینکه به نظر می رسد این سریال از مشاوره های خیلی خوبی هم برخوردار بوده و تلاش شده است تا کار با کیفیتی تولید شود.

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: بهره گیری از کاخ های شاه علاوه براینکه باور پذیری مخاطب را افزایش می دهد نشان از بودن یک تهیه کننده قَدَر پشت کاراست که توانسته این لوکیشن ها را آفیش کند. این درحالی است که گریم های سریال هم خیلی خوب است و شبیه سازی به نحو احسن صورت گرفته است. ضمن اینکه کارگردانی هم به لحاظ ساختار؛ خروجی منسجم و خوبی دارد هر چند که باید بپذیریم سریال از نقاط ضعف هم خالی نیست که البته در اینگونه آثار یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

کارگردان فیلم سینمایی«طاوس های بی پَر»، واکنش های منفی داخلی و بویژه گروه های اپوزیسیون خارج از کشور نسبت به سریال معمای شاه را بی منطق و ناشی از احساسات آنان نسبت به رژیم شاه دانست و یادآور شد: گویا برخی از سلطنت طلبان خارج نشین هنوز هم باور ندارند که رژیم پهلوی، رژیم ظالمی بوده است و شاید انتظار نشان دادن یک شاه محبوب را از تلویزیون ایران دارند! البته ناگفته نماند معمولا وقتی اثری ساخته می شود، واکنش های منفی هم به همراه خواهد داشت به عنوان مثال وقتی سریالی مثل «مختارنامه» هم که مربوط به بیش از هزار سال قبل است در تلویزیون ساخته شد ما باز هم شاهد برخی موضع گیری هایی در مورد این سریال بودیم.