- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هنر بهترین ابزار برای ارائه الگوی مناسب بهداشت و سلامت است

morteza-khatami

به گزارش سوره سینما [1]، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت‌ و درمان مجلس با اشاره به تفکیک‌ناپذیر بودن ذهن و جشم در علم پزشکی، افزود: انسان از دو بعد روح و جسم تشکیل می‌شود که کاملاً با یکدیگر مرتبط و بر هم تأثیرگذار هستند تا جایی که  بیماری‌هایی در قالب امراض «روان‌تنی» مطرح شده است.

خاتمی اضافه کرد: در این نوع بیماری، فرد به لحاظ جسمی مشکلی ندارد و در صحت کامل بسر می‌برد اما از نظر ذهنی خود را فردی بیمار می‌داند. در این موارد ممکن‌ است پزشک معالج دارونما را تجویز ‌کند. یعنی دارویی که هیچ تأثیری در بدن فرد ندارد اما به لحاظ ذهنی و روحی او را در وضعیت مطلوب‌تری قرار می‌دهد. بنابراین هرگونه عارضه در روح بر سلامت و بهداشت جسم اثرگذار است و بالعکس این موضوع نیز مصداق دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت‌ و درمان مجلس گفت: مسائل و مشکلات موجود در وضعیت اقتصادی و یا فرهنگی و حتی جایگاه اجتماعی فرد از جمله مواردی است که در روح و به‌ دنبال آن در جسم فرد آثار مخربی را به جا می‌گذارد به همین‌دلیل یکی از راه‌های ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه، بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود زنجان در مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت عمومی سلامت در جامعه، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی و یا شغلی نامناسب، حس خوب زندگی را از فرد سلب می‌کند و در نتیجه بهداشت فردی او و در نهایت جامعه را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر باید دانست زیربنای حرکت هر جامعه‌ای سلامت و امنیت است و تا این دو تحقق نیابند، اجتماع به نقطه مطلوب نخواهد رسید.

خاتمی ادامه داد: ارائه الگوی مناسب و اصلاح سبک زندگی و همچنین بهبود رفتار تغذیه‌ای و فردی از  مواردی است که می‌تواند از راه افزایش شاخص‌های امید به زندگی، سلامت فرد و اجتماع را ارتقاء دهد.

او در ادامه با اشاره به اثرگذاری هنر در رفتار فردی و اجتماعی، هنر را بهترین ابزار برای اصلاح سبک زندگی و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت دانست و گفت: هیچ اقدامی نمی‌تواند به اندازه فعالیت‌های هنری و برگزاری جشنواره‌ها نظیر جشنواره فرهنگی در جامعه تأثیرگذار باشد. به ویژه در حوزه رفتار فردی و اجتماعی. به ‌عبارت دیگر هنر بهترین راه برای الگوسازی و ارائه سبک زندگی صحیح در حوزه‌های سلامت و بهداشت است.

نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت‌و درمان مجلس تأکید کرد: هنر علاوه بر ترویج بهداشت و سلامت و بیان ضرورت آن در جامعه، نشاط اجتماع را افزایش می‌دهد و می‌تواند در فضایی مفرّح، تأثیر ماندگاری بر رفتار  فرد به جای بگذارد.

این نماینده مجلس گفت: ساخت کلیپ، انیمیشن، موسیقی و ساخت فیلم و آثار نمایشی که ضرورت رعایت بهداشت و ارتقاء سلامت در جامعه را بیان کرده و الگوی مناسب را معرفی کنند، بیش از هر اقدام دیگری می‌تواند سلامت و بهداشت اجتماعی را ارتقاء دهد.