- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فرشاد پیوس مهمان «باصبح» شبکه دو می‌شود/ ساخت ربات «سورنا۴» از سه ماه دیگر

ba-sobh-pioos

به گزارش سوره سینما [1]، سهیل سلیمانی تهیه کننده برنامه صبحگاهی شبکه دو با معرفی مهمان فردای برنامه گفت: فرشاد پیوس بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس مهمان «باصبح» خواهد شد.

پیوس با ۱۵۳ گل زده بهترین گلزن تمام ادوار پرسپولیس است؛ او برترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس با ثبت ۱۳ هت تریک است.

فضای علمی رباتیک در شبکه دو

گروه سازنده ربات انسان نمای «سورنا» مهمانان امروز برنامه «باصبح» بودند؛ در بخش اول ریحانه میر جلیلی، میلاد شفیعی حسام ملکی، مدیر فنی مهندسی مرکز سیستم و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران که عمده فعالیت آنها ساخت ربات های الهام گرفته از طبیعت است و همگی دانشجویان دانشگاه تهران هستند، در کنار روا قرار گرفته و با او گفت و گو نشستند. ربات پرنده، کوسه ماهی، ربات انسان نما از جمله ابداعاتی بود که این گروه به استودیو «باصبح» آورده بودند.

نخبگان رباتیک عقیده داشتند که طراحی و ساخت ربات های انسان نما به طور فردی کار خیلی دشواراست بنابراین به صورت گروهی می بایست فعالیت کرد.

حسام ملکی در ادامه گفت وگو بیان کرد: پروژه ربات «سورنا» ۸ سال است که آغاز شده یعنی «سورنا۱،۲ ،۳» که از «سورنای ۳» ۲۵ آبان سال ۹۴ رونمایی شد. سورنای ۳ جزو پانزده ربات اول دنیا محسوب می شود. البته سورنای ۴ بسیار پیشرفته تر از مدل های قبلی خواهد بود. مراحل طراحی وساخت سورنای ۴ شش ماه است که شروع شده و ظرف دو سه ماه آینده وارد مرحله ساخت موتورها می شویم.

دربخش دوم آرمان نیکخواه و حسین کشاورز که نمایندگانی از گروه طراحی و ساخت بودند جلوی دوربین آمدند و در مورد الهام گرفتن از جانوران طبیعت در ساخت و طراحی ربات ها صحبت کردند.

بخش سوم «باصبح» میزبان نفیسه فریدی راد و حسین شاهی بود که در خصوص اندام های مصنوعی ربات انسان نما (بایو مکانیک) صحبت کردند.

ملکی افزود: علم رباتیک در حال رخنه کردن به زندگی انسان هاست به طوری که قطع به یقین تا ۱۵ سال آینده ربات ها را در منازل خواهیم دید؛ یکی از این نمونه ها ربات های اجتماعی هستند که همدم سالمندان خواهند بود.

تشکر از پدر دانشجویان دانشگاه تهران

فریدی راد در پایان صحبت هایش با تشکر از دکتر یوسفی گفت: من از دکتر یوسفی که پدر همه ما هستند تشکر می کنم که محیطی را ایجاد کردند تا بچه ها بتوانند کار واقعی کنند و بسیاری از نخبگان و مخترعین در ایران باقی بمانند و در کشور خودشان کار کنند.

گرفتن عکس سلفی عبداله روا با گروه رباتیک دانشگاه تهران و مخترع ربات انسان نمای «سورنا» آخرین بخش از برنامه امروز«باصبح» بود.