- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فرزاد موتمن: ادغام بخش فیلم اولی‌ها با بخش اصلی در جشنواره فجر تصمیم عاقلانه‌ای است

farzad-motamen

فرزاد موتمن کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سوره سینما [1] بیان کرد: چند سالی می‌شود که در جشنواره فیلم فجر بخشی با عنوان کارگردانان فیلم اولی را شاهد هستیم در حالیکه اساسا، جشنواره فیلم فجر از دوره‌های ابتدایی چنین بخشی را نداشت.

وی ادامه داد: به نظر من در وهله اول فیلمساز، فیلمساز است فرقی هم نمی کند که فیلم اولش باشد یا دوم. مهم نگاه و بینشی است که کارگردان در ساخته اش ارائه می دهد.

کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» در خصوص اینکه فیلمسازان کوتاه نسبت به دیگر فیلمسازان با سختی بیشتری فیلم اولشان را می سازند گفت: با این صحبت مخالفم؛ چرا که در سال های اخیر اتفاقا، امکانات در اختیار فیلم اولی ها بوده و درهای فیلمسازی به آسانی به رویشان باز بوده است .

وی افزود: آن چیزی که در آمارها اعلام شده اینکه ۲۷۰ فیلم فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر کردند از این تعداد به من بگویید چند نفر فیلمساز حرفه ای را تشکیل می دهند؟ به عقیده من در سال های اخیر گرایشی به وجود آمده که فیلمسازان فیلم اولی بیشتری برای سینمای ایران تربیت شوند و برای ساخت فیلم تشویقشان می کنند.

موتمن با بیان اینکه در حال حاضر فیلمسازان فیلم اولی به مراتب از شرایط فیلمسازی بهتری نسبت به قدیمی ها برخوردارند گفت: به نظر من ادغام و عدم تفکیک بخش فیلم اولی‌ها از  فیلمسازان حرفه ای بهترین و عاقلانه ترین تصمیمی بود که دبیر محترم جشنواره فجر اتخاذ کرد با این تصمیم به نظر می رسد قرار است تولید در سینمای ایران منسجم تر و سنجیده تر شود و بی اندیشه به فیلم اولی ها پروانه ساخت داده نشود.