- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلم سینمایی «کمدی انسانی» در مسیر پردازش تصویر

comedy-ensani

به گزارش سوره سینما [1] ، سامان وفایی در استودیوی «دیجیتال مجد» آخرین مراحل پردازش تصویر و تصحیح لابراتواری رنگ «کمدی انسانی» را با ابزارهای دیجیتال انجام می دهد تا تصاویر فیلم آماده همراه شدن با میکس صدا و موسیقی شده و فیلم برای نمایش آماده شود.

سامان وفایی متخصص جوان اما پرتجربه ی این حوزه درباره روند اتالوناژ «کمدی انسانی» اظهار داشت: پردازش رنگ ، نور و جنس تصویر در این فیلم برای من جزو زیباترین و در عین حال دشوارترین تجربه های چند سال اخیر بوده است، با توجه به زمان و تاریخ رویدادهای فیلم که در چند دهه ی مختلف از تاریخ گذشته ی ایران اتفاق می افتد سعی کرده ایم تا با پرداخت رنگ و نور مناسب، هریک از این برهه های تاریخی را به گونه ای از هم متمایز کنیم. از طرفی به علت وجود کاراکترهای خاص و با هویت در این فیلم سعی شده است هرکدام از این کاراکترها کنتراست و غلظت رنگی مختص خود را داشته باشند.

سامان وفایی افزود: عمده ی تلاش ما هنگام تصحیح رنگ و نور بر این بود که در عین دیجیتال بودن سیستم های ضبط و پخش در سینما ، احساس تمایز دیدن فیلمی از جنس نگاتیوهای کداک چند دهه ی گذشته در ببیننده ایجاد شود.

وفایی خاطرنشان ساخت: ایجاد این ویژگی بدون وجود تصاویری حاوی فضاسازی های بصری فوق العاده و وجود لوکیشنهای متنوع و با صحنه های دلنشین و با رنگ و نور متفاوت به طور قطع امکان پذیر نبود و خوشبختانه “کمدی انسانی” از این حیث اثر قابل توجهی است.

«کمدی انسانی» یک کمدی-تراژدی در بستر تاریخ معاصر است و ماجرای شخصیتی را روایت می‌کند که تلاش برای همرنگ شدن با پیرامونش سرنوشتی عجیب را برای او رقم می زند.

«کمدی انسانی» که به لحاظ تنوع لوکیشن و گستردگی داستان از جمله آثار متفاوت سینمای ایران است، نیمه مردادماه در تهران کلید خورد و فیلمبرداری آن تا اواخر مهرماه ادامه داشت. پس از آن نیز فیلم در مراحل فنی پس از تولید قرار گرفت.

چهار نسل بازیگری در «کمدی انسانی» حضور داشته‌اند و اغلب با ظاهر ی متفاوت در فیلم حضور یافته اند که نوید خرق عادت نسبت به کاراکترهایی است که پیشتر از آنها دیده شده است.

از پیشکسوتانی مانند علیرضا شجاع نوری، نیکی کریمی و فرخ نعمتی گرفته تا نسل جدید بازیگران سینما مانند هومن سیدی، لیلا زارع و بهاره کیان افشار و چهره هایی که در آغاز راه توانمندی خود را به اثبات رسانده اند مانند آرمان درویش و نسل چهارم نوآمده و نوجوان بازیگری نظیر ایلیا نصراللهی که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر مورد توجه قرار گرفت از جمله باریگران «کمدی انسانی» هستند.

فهرست عوامل «کمدی انسانی» به شرح زیر است: نویسنده، کارگردان، تدوینگر و تهیه کننده: محمدهادی کریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، صدابردار: بابک اردلان، صداگذار: علیرضا علویان، طراح گریم: شهرام خلج، موسیقی: بهزاد عبدی، طراح صحنه و لباس: علی نصیری‌نیا، جلوه های ویژه: بهنام خاکسار، اتالوناژ، پردازش تصویر و تصحیح رنگ: سامان وفایی، مدیر تولید و مجری طرح: محمدباقر طسوجی، جانشین تولید، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حمید غفاریان، عکاس: حبیب مجیدی.

بازیگران: علیرضا شجاع‌نوری، هومن سیدی، آرمان درویش، لیلا زارع، فرخ نعمتی، هستی مهدوی‌فرد ، مهوش افشارپناه، عباس احمدی‌مطلق، سعیده عرفان، زینب قادری، حمیدرضا سام‌خانیان، فتاح نظریان، بابک جعفریه، عطا مرادی و بهاره کیان‌افشار با حضور نیکی کریمی/بازیگران نوجوان: ایلیا نصراللهی، سام غفوری.