- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اصغر هاشمی: موقعیت سینما «آزادی» ویژه است/ پردیس‌سازی سود اقتصادی دارد

asghar-hashemi

به گزارش سوره سینما [1] ، اصغر هاشمی در گفتگو با سایت بهمن سبز گفت : ثابت شده است اگر تماشاگر سینما درباره یک فیلم اطلاعات کافی داشته باشد به این معنا که تبلیغات فیلم کافی بوده باشد و درباره آن اطلاع‌رسانی شده باشد نسبت به آن فیلم اقبال نشان می‌دهد. تماشاگر تمایل دارد فیلم ها را در سالن های خوب و استاندارد تماشا کند. پردیس‌ها در سال های اخیر ثابت کرده اند بالای نود درصد فروش فیلم ها از آن این سینماهاست، در نتیجه سالن مناسب و سالنی که مخاطب براحتی به آن دسترسی داشته باشد می‌تواند در فروش فیلم و استقبال مردم موثر باشد.

هاشمی با اشاره به تاثیر سالن خوب و مناسب در اقبال مخاطبان به تماشای فیلم گفت: سالن خوب و اطلاع رسانی می‌تواند مخاطب را جذب سینما کند. حتی ممکن است فیلمی ضعیف باشد اما رفتن تماشاگر به پردیس‌ها مانع استقبال مخاطب از سایر فیلم‌ها نمی‌شود. پس سالن خوب یکی از فاکتورهای مهم در جذب مخاطب است.

کارگردان فیلم «مهریه بی بی» روند سالن‌سازی در کشور را کند توصیف کرد و افزود: متاسفانه روند سالن‌سازی در کشور ما چندان رضایت بخش نیست و تعداد سالن های سینما کفاف جمعیت را نمی‌دهد. بعضی موارد این سالن ها در مکان هایی هستند که برای خانواده امکان دسترسی راحت ندارند.

این نویسنده و کارگردان گفت: تماشاگران فیلم‌های ما جوانان و خانواده های جوان هستند که طبعا شاغل بوده و وقت زیادی برای در رفت آمد بودن ندارند. در کلان شهرها جابجایی وقت‌گیر و سخت است و پیدا کردن جای پارک برای خودرو تبدیل به معضل شده است. باید زمان سالن سازی به این موارد هم توجه داشت. متاسفانه بسیاری از تماشاگران بالقوه فیلم‌ها به این دلایل از رفتن به سینما منصرف می شوند. بعضی مواقع وقتی می‌خواهم یک فیلم را در سینما ببینم پنج یا شش ساعت باید وقت بگذارم تا در ترافیک خودم را به سالن سینما برسانم.

هاشمی از پردیس سینمایی «آزادی» به عنوان یکی از مجموعه های خوب فرهنگی یاد کرد و گفت: پردیس آزادی یکی از پردیس‌های خوب سینمایی در تهران است اما این پردیس هم مشکل مکانی دارد و رفتن به این منطقه از شهر سخت و وقت گیر است. جای پارک اطراف این پردیس آنقدر کم است که همه با معضل جای پارک مواجه هستند و اغلب تماشاگران این سالن به سئانس‌های نیمه شب اقبال نشان می دهند که ادارات دولتی اطراف این سالن تعطیل شده باشند و شاید بتوان جای پارک پیدا کرد.

وی افزود: پردیس «آزادی» یکی از مجموعه هایی سینمایی خوب است که فروشش کمک بزرگی به سینمای ایران و فیلمسازان می‌کند.

کارگردان فیلم «مجردها» در پایان گفت: یکی از دلایل کند بودن روند سالن سازی نبود سود دهی است. اما ساخت پردیس‌ها باسرعت خوبی همراه است، ساخت این سالن‌ها در واقع بعد تجاری دارد و برای سازنده مقرون به صرفه است. سود اقتصادی حاصل از این پردیس‌ها در ابعاد تجاری آنقدر زیاد است که بخش فرهنگی حتی اگر چندان سودآور نباشد مساله‌ساز نیست.