- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

وداع سینماگران با یار دیرین امام و رهبری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

cinemagaran-hashemi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، سید محمد بهشتى عضو هیات امناى بنیاد فارابى، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا رضاداد دبیر سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع نوری، فرشته طائرپور، منیژه حکمت، سیف‌الله صمدیان، مرتضی شایسته، افشین هاشمى، سامان مقدم، ضیاالدین دُری، کامران ملکی، منصوره وافری، بابک برزویه، جلیل اکبری صحت، باران کوثرى، جعفر صانعى مقدم  و… صبح سه شنبه در خانه سینما برای حضور در آیین تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاضر شدند و دسته جمعى به سوى دانشگاه تهران محل تشییع پیکر آیت‌الله هاشمى رفسنجانى حرکت کردند. جمع گسترده‌ای از مردم صبح امروز با حضور در دانشگاه تهران برای بدرقه پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام(ره) و رهبری آمده بودند. حضور اقشار مختلف مردم چشمگیر بوده و می‌توان تمام نسل‌های انقلاب را در این حضور پرشور مشاهده کرد.

ایوبی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آینده فرهنگی ایران توجه داشت

رئیس سازمان سینمایی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر شناخت کامل از مسائل روز فرهنگی، همواره توجه و نگاهی به آینده و فردای ایران فرهنگی داشت.

حجت‌الله ایوبی که روز سه شنبه همراه با سایر سینماگران در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور داشت، افزود: حضور همه مردم از طیف‌ها، رنگ‌ها و جناح‌ها مختلف و تمام کسانی که ایران، اسلام و انقلاب را دوست دارند در این مراسم نماد علاقه مندی به این شخصیت و وحدت ملی ایرانیان است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همیشه دغدغه ایران و پیشرفت فرهنگی مردم را داشت، ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که با دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم، نگاهشان به فرهنگ، هنر و سینما بسیار دقیق و کاربردی و توصیه‌هایی که برای همه ما داشتند بسیار راهگشا بود.

رئیس سازمان سینمایی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نماد سیاست‌ورزی و دین‌مداری دانست و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کسی بود که مسائل روز را کاملاً می‌شناخت و نگاهش به آینده و فردا بود.

ایوبی تأکید کرد: مردم ایران می‌دانند که بخشی از آرامش خود را مدیون این شخصیت انقلابی هستند به همین دلیل شاهد حضور همه گسترده مردم در این مراسم هستیم.

تابش: مردم در وداع با آیت‌الله هاشمى، به یک «شخصیت ملی» ادای احترام کردند

علیرضا تابش با اشاره به حضور هنرمندان و طیف‌های مختلف مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی تأکید کرد حضور میلیونی نشان دهنده قدردانی مردم از این شخصیت ملی است.

تابش در مورد حضور هنرمندان در این مراسم گفت: «جمعی از هنرمندان بعد از گردآمدن مقابل خانه سینما۲ ،  راهی دانشگاه تهران شدند. در این مراسم می‌توانستیم حضور خیلی پرشور مردم از همه اقشار را ببینیم و هر چه هم زمان به ساعت ۱۰ نزدیک می‌شد جمعیت فشرده‌تر و بیشتر می‌شد.»

او در مورد این حضور پرتعداد مردم در این مراسم گفت: «آیت‌الله هاشمی یک شخصیت ملی و برای جمهوری اسلامی سرمایه بزرگ بود. وقتی یک شخصیت و سرمایه ملی از دست می‌رود، مردم وفاداری و قدرشناسى خود را نشان می‌دهند.»

او ادامه داد: «همه اقشار صنوف مختلف از هنرمندان و روحانیون تا زنان خانه‌دار و دانشجویان در این مقاطع به میدان می‌آیند و ادای دین می‌کنند، ادای دین به سال‌ها تلاش و همت و ایثاری که این شخصیت ملی به مردم و وطن داشت؛ چه در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب و چه در سال‌های جنگ و دفاع مقدس و سال‌های اخیر که ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بودند.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: «همه طیف‌ها و گرایش‌ها، شاخصه هایى را در آقای هاشمی می‌دیدند که ایشان یک شخصیت فراجناحی و ملی است، شخصیتى که ایران را دوست دارد و به توسعه پایدار کشور خیلی معتقد بود. این حس امروز و حضور میلیونی در وداع با ایشان و تشییع پیکر ایشان با حضور همه اقشار نشان دهنده قدردانی مردم از شخصیت‌های ملی است. آقای هاشمی در میان شخصیت‌های نسل اول انقلاب شخصیت کم‌نظیری بود و امروز همه مردمى که در وداع این خادم نظام اسلامى حضور داشتند، به ایشان به عنوان یک شخصیت ملی ادای احترام کردند.»

شجاع‌نوری: آمدم به هاشمی بگویم، دیدم، فهمیدم، ممنونم

بازیگران و کارگردانان سینما با حضور در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی از ویژگی‌هایی که او را از سایرین متمایز می‌کرد، گفتند.

علیرضا شجاع نوری که روز سه شنبه همراه با سایر سینماگران در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور داشت گفت: «دلیل حضورم این است که به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بگویم؛ دیدم، فهمیدم، ممنونم.»

او با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی برای اهل هنر تکیه گاه بود، ادامه داد: «حال ما با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همیشه خوب بود زیرا نگاه همراه با سعه صدر ایشان برای ما خیلی دلگرم کننده بود.»

بازیگر فیلم سینمایی «تردید» با بیان اینکه هنرمندان فضای آرام و دلگرم کننده احتیاج دارند، گفت: «این فضا با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای آنها تامین می شد و به همین دلیل روابط خوبی میان هنرمندان و با او وجود داشت.»

شجاع نوری خاطر نشان کرد:«با مرگ ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دلم ما خالی شد ولی یاد او همواره همراه ما خواهد ماند.»

طائرپور: جای هاشمى همواره در دل و ذهن هنرمندان خالی خواهد بود

فرشته طائرپور دبیر شوراى سیاستگزاری سینماى کودک و نوجوان که در این مراسم حاضر بود، با بیان اینکه کمتر کسی بین مسئولین داریم که مانند آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی دست گره‌گشا داشته باشد، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره با سخنان و صحبت‌هایش دلها را به هم نزدیک می‌کرد.

او گفت: دلم برای آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی تنگ خواهد شد و جای او همواره در دل و ذهن ما خالی خواهد بود.

نویسنده فیلم «زن دوم» همچنین ادامه داد: گشاده‌رویی و ظرفیت بالا برای پذیرش هرگونه نقد و تفکر در آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی مثال زدنی بود.

رسول صدرعاملی: سینما و هنر مدیون نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است

کارگردان فیلم سینمایی «من ترانه ۱۵ سال دارم» گفت: سینما و هنر مدیون نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دهه ۶۰ است.

رسول صدرعاملی روز سه شنبه در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: اگر مهربانی ایشان و چند نفر دیگر در دهه ۶۰ نبود شاید اکنون سینما، نقاشی و موسیقی به این شکل نداشتیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردی بود که تأثیر مثبت خود را در تمام این دوران بر هنر و فرهنگ گذاشت و پس از آن هم این تأثیر نگاه در هنر باقی است، هرچند باور دارم در فقدان وی این تأثیر بیشتر احساس می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «گلهای داوودی» با بیان اینکه برخی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به دلیل مظلومیت عجیب وی با بغض نگاه می کردند، افزود: وی یک چهره نامدار سیاسی بود و همواره حضوری پررنگ داشت.

وی در پاسخ به سوالی که شما به عنوان یک کارگردان صاحب نام که سال‌های زیادی به خصوص در ابتدای انقلاب اسلامی با آیت‌الله هاشمی مراوده داشتید از تمام دوران زندگی هاشمی چه قابی (شاتی) را انتخاب می‌کنید، گفت:‌ با وجود هزینه‌هایی که هم نسلان من برای انقلاب داده‌اند، معتقدم وی بیش از آنکه خود را مهم بداند، رویاندن نگاه امیدبخش در دل ما، برایش مهم بود از این رو این نگاه امید بخش وی را قاب می‌بستم.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری یکشنبه شب در سن ۸۲ سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.