- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

طه هاشمی در برنامه «باصبح» از ناگفته‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت

basobh

به گزارش سوره سینما [1]، دکترطه هاشمی مدرس، معاون دانشجویی، فرهنگی دانشگاه اسلامی و نماینده سابق دوره پنجم مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه امروز «باصبح» وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی را به ملت ایران تسلیت گفت و بیان کرد: فکر می کنم هرکس که به آقای هاشمی نزدیک تر بود با ابعاد و چارچوب اخلاقی او آشناتر و از این فقدان ناراحت تر است.

هاشمی مرد عبور از بحران ها

هاشمی به هیچ وقت در شرایط سخت خود را نمی باخت به  همین دلیل به او لقب مرد عبور از بحران ها را دادند، شاید یکی از مهمترین دلایلی که امام او را جانشین خود برای فرماندهی جنگ کرد همین بود. پرکاری او زبانزد بود، فکر نمی کنم چیزی اورا خسته می کرد، به علت عشقی که به توسعه ایران داشت هیچ وقت دست از تلاش بر نداشت، صحت و سلامتی او در سن ۸۲ سالگی تعجب آور بود.

هاشمی مرد مدیریت و آبادانی

آقای هاشمی قطع به یقین همیشه به فکر سفر از دنیای فانی بوده است، او بسیار انسان عارف مسلک، به شدت عاطفی و مفسر بسیار قوی قرآن بود. او با شناخت ابعاد مختلف قرآن به مباحث ویژه ای از این کتاب پرداخته بود که بسیاری از مفسران به دلیل پیچیدگی آن از تفسیرش صرف نظر کرده بودند. قبل از انقلاب روحانیون مبارز بسیاری بودند که کار حوزه ای قوی داشته باشند، یکی از کسانی که مدارج علمی حوزه را به بهترین شکل طی کرده بود و یکی از کانون های مبارزه با رژیم طاغوت به حساب می آمد هاشمی بود، هاشمی از نظر اجتماعی، علمی و مبارزاتی جزو برترین ها بود.

هاشمی یک مکتب بود

نظام ما یک نظام دموکراتیک است اما آنچه به معنی احزاب تلقی می شود در آن وجود ندارد و عمدتا در زمان انتخابات و امثال آن بیشتر فعال می شوند در چنین شرایطی ما نیازمند شخصیت هایی هستیم که به مثابه محور وحدت باشند در واقع دارای نگاهی بسیار باز و وسیع بوده و تنگ نظر نباشد من همین جا از فرصت استفاده می کنم و خطاب به کسانی که در مقطعی به آقای هاشمی جفا کردند و البته امروز متنبه شدند می گویم هاشمی در طول دوره انقلاب تا روزی که از دنیا رفت همین بود. آقای هاشمی تکرار نخواهد شد.

ارتباط نزدیک با امام (ره)

همه حاضر بودند با او کار کنند، زمانی که به دولت آقای هاشمی توجه می کنیم از طیف های مختلف سیاسی در آن دولت مشغول به کار بودند چراکه دارای نگاهی وسیع و سعه صدر بود و مصالح ملی را در نظر می گرفت. زمان حضور در حزب جمهوری اسلامی نیز میاندار بود. ارتباط نزیک او با امام (ره) باعث می شد تا مسائل را خیلی صریح و راحت با او در میان بگذارد. او به شدت ولایت مدار و از مدافعان تئوری ولایت فقیه بود.

تأسیس دانشگاه آزاد در زمان جنگ

آقای هاشمی سال ۶۱ و زمانی که فرمانده جنگ بود دانشگاه آزاد اسلامی که اکنون بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست را تأسیس می کند، او احساس می کرد جامعه به دانشگاه نیازمند است این ایده بسیار مهم بود. اگر این دانشگاه نبود چه اتفاقاتی می افتاد. در توسعه دانشگاه عالی و تحصیلات تکمیلی بسیار تأکید داشت ونقش موثری ایفا کرد.

کسی نمی توانست در برابر او غیبت کسی را بکند، صراحت لهجه داشت، ابعادش متعدد بود، عالم زمانه بود و با زمان خود حرکت کرد، امیدوارم آقای هاشمی به درستی و با تمام ابعادی که داشت به مردم معرفی شود تا مکتب فکری او عاملی برای وحدت باشد.