- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیدمحمدرضا خردمندان: «بیست و یک روز بعد» را بر اساس یک داستان واقعی ساختم

21rooz

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، محمدرضا خردمندان کارگردان جوانی است که حدود چهل فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن در کارنامه خود دارد. خردمندان در جشنواره سی و پنجم با اولین ساخته سینمایی خود «بیست و یک روز بعد» حضور دارد. او درباره اثرش به ستاد خبری جشنواره می‌گوید: «فیلم یک ملودرام اجتماعی است و از یک داستان واقعی برگرفته شده است. «بیست و یک روز بعد» درباره اراده قدرتمند انسانی است و نقش اصلی‌ فیلم را یک نوجوان – با بازی مهدی قربانی- برعهده دارد.»

او در ادامه درباره شرایط تولید فیلم می‌گوید: «برای فراهم کردن شرایط ساخت فیلم، سه سال زحمت کشیدم که به نگارش یک قصه خوب انجامید.»

خردمندان موضوعاتی را انتخاب می‌کند که به نوعی او را درگیر کرده‌اند. او می‌گوید: «هیچ وقت به این فکر نکردم که می‌خواهم در چه ژانری فیلم بسازم. اگر ایده یا طرحی مرا درگیر کند و تحت‌تأثیر قرار دهد، سراغش می‌روم و تلاش می‌کنم که آن را به هنرمندانه‌ترین شکل، روایت کنم. واقعیت این است که هر خط یا ایده‌ای خودش زبان دارد و می‌گوید در چه جغرافیا یا شرایطی ترسیم شود. مثلا در انیمیشن «پدر» قصه می‌طلبید که انیمیت شود. طرح داستانی «بیست و یک روز بعد» به من گفت که باید در بستر یک فیلم بلند روایت شود. دلیل بلند بودنش این بود که می‌بایست شخصیت‌ها عمیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند و موقعیت‌ها بسیط‌تر خلق شوند. بسیاری از فیلمسازان جوان برای ساخت فیلم اول خود عجله دارند. به نظرم این اشتباه است و باید منتظر ماند تا زمانش برسد. در چهل فیلم کوتاهی که ساخته‌ام، همواره به لحاظ روحی ارضا شده‌ام. برای «بیست و یک روز بعد» به وضوح برایم روشن بود که زمانش رسیده که به سینمای حرفه‌ای ورود کنم.»

او در عین حال می‌گوید: «عجله در ساخت فیلم بلند، آسیب‌زننده است. اگر به پختگی لازم نرسیده باشیم، در مدیریت منابع انسانی و مالی فیلم دچار مشکل می‌شویم و در نهایت آسیب‌اش به سازنده فیلم می‌رسد. معتقدم مسیر رسیدن به این اتفاق مثل رشد جنین است و باید منتظر ماند تا نه ماهگی جنین تمام شود. اگر قرار باشد زودتر از زمان آن را متولد کنیم، جنین دچار نارسایی می‌شود.»

خردمندان درباره پروسه جذب سرمایه برای ساخت فیلم گفت: «فیلمساز اول جاپایی ایجاد کرده که بر اساسش بازخورد می‌گیرد. وقتی با یک بازیگر قرار همکاری می‌گذاری، او به رزومه و کارهایی که قبلا ساخته‌ای نگاه می‌کند. این پروسه برای فیلمبردار و تهیه کننده و سایر عوامل هم اتفاق می‌افتد. باید گذشته‌ای داشته باشی که بتوانی آنها را متقاعد کنی. از سوی دیگر متن خیلی تأثیر دارد. وقتی فیلمنامه خوبی عرضه کنی، عوامل اعتماد می‌کنند. همراهی سابقه و کارنامه فیلمسازی و فیلمنامه خوب می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و پروسه متقاعد کردن را آسان کند.»

ادغام بخش «نوعی نگاه» و «سودای سیمرغ»

کارگردان «بیست و یک روز بعد» درباره ادغام بخش «نوعی نگاه» و «سودای سیمرغ» در جشنواره امسال می‌گوید: «با این اتفاق موافق هستم و اصولا در سینمای حرفه‌ای به این مرزبندی‌ها اعتقادی ندارم. این اتفاق باعث می‌شود تا فیلمساز بی‌تجربه در رقابت با کارگردانانی که به لحاظ سن و تجربه و رزومه بالاتر هستند، قرار بگیرد و این انگیزه فیلمسازان اول را بالا می‌برد. فیلمساز اول به لحاظ امکانات توان مقابله با فیلمسازان حرفه‌ای را ندارد، پس برای اینکه خودش را بالا ببرد، جای خالی کمبودها را با خلاقیت پر می‌کند.»

خردمندان در پاسخ به این سوال که اگر فیلم «بیست و یک روز بعد» را هیئت انتخاب نمی‌پذیرفت، چه احساسی داشت؟ گفت: « در ۱۲ سالی که فعالیت می‌کنم و بیش از ۱۰۰ جشنواره داخلی و خارجی رفته‌ام، این را فهمیده‌ام که در هیئت انتخاب، سلیقه حاکم است. اما باید بگویم اگر فیلم من پذیرفته نمی‌شد، از صمیم قلب ناراحت می‌شدم و البته قطعا به نظر هیئت انتخاب احترام می‌گذاشتم…»

تأثیر جشنواره در اکران عمومی

این کارگردان جوان در ادامه می‌گوید: «جشنواره فجر، تنها جشنواره معتبر ایران است. تجربه این سال‌ها نشان داده که فروش در اکران عمومی رابطه مستقیمی با دیده شدن در جشنواره دارد.»

یک پیشنهاد به دبیر جشنواره

خردمندان در پایان، یک پیشنهاد به دبیر جشنواره ارائه می‌دهد و می‌گوید: «به نظرم بهتر است تاجایی که امکان دارد، فضای امن و بدون حاشیه‌ای برای هیئت داوران ایجاد کنند تا به دور از فشارهای مرسوم، یک قضاوت عادلانه و شایسته‌سالارانه را شاهد باشیم.»