- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

احداث بزرگترین شهر صنعتی کشور در مکران/ ادامه بررسی سواد رسانه ای در «باصبح»

basobh

به گزارش سوره سینما [1]، سهیل سلیمانی تهیه کننده برنامه صبحگاهی شبکه دو مهمانان برنامه فردای «باصبح» را معرفی کرد و گفت: دکتر محمد صادق افراسیابی کارشناس رسانه و دکتر امین رضا چلبیان لو ایمپلنتولوژیست در برنامه فردا حضور خواند داشت.

مهندس محمد اسلامی معاون وزیر دفاع، دبیر همایش فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران امروز با حضور خود در برنامه «باصبح» بیان کرد: من انسان سحرخیزی هستم؛ اگر صبح های زود روانه محل کار نشده باشم احساس می کنم که به طور حتم مشکلی پیش آمده است. ازعنفوان جوانی سحرخیز بودم و نتایج عالی از آن به دست آوردم. سحرخیزی نور است.

مکران، ذخیره استراتژیک کشور

اسلامی گفت: منطقه مکران براساس اسناد تاریخی موجود، بخشی ازپس کرانه سواحل دریای عمان یعنی بعد ازمیناب چهارشهرستان سیریک، جاسک، کنارک و چابهاررا دربرمی گیرد. البته بر اساس بخش دیگری از اسناد تاریخی مناطقی از میناب را هم در بر می گیرد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه کشورها وقتی به آب و دریا رسیدند توسعه یافتند اما ما عقب نشینی کردیم. این مسئله یک اتفاق استعماری است که به کشور ما تحمیل شده است. ما در قرن های گذشته قدرت دریایی بودیم؛ در مناطق بکران بنادر بزرگی داشتیم. از جمله بندر «تیس» (چابهار کنونی)؛ به هر شکل این منطقه متروکه باقی مانده است. من از منطقه مکران به عنوان یک ذخیره استراتژیک یاد می کنم.

تشکیل کارگروه «توسعه سواحل مکران»

او ادامه داد: درسال ۹۰ با سفر مقام معظم رهبری به استان هرمزگان، ابلاغ ایشان برای حضور نیروی دریایی ارتش در دریای عمان وخلیج فارس و رفتن به سمت آب های آزاد نقطه عطفی بود برای توجه به مکران. به همین علت طبق مصوبه دولت کارگروه «توسعه سواحل مکران» با اختیار هیئت دولت متشکل از وزرا و چند سازمان بزرگ شکل گرفت. اختیارات و مصوبات این کار گروه به مثابه اختیارات و مصوبات هیئت دولت است که به ریاست معاون اول تشکیل می شود. دبیراین کارگروه وزیر دفاع است. وظیفه دبیرخانه هدایت کلیه امور، سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها وپایش وضعیت به منظور کنترل عملکرد است.

اهم ظرفیت های اقتصادی مکران

اسلامی گفت: مهمترین ظرفیت های اقتصادی منطقه مکران ترانزیت و حمل و نقل کالا، شیلات و کشاورزی، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی را شامل می شود. طبیعت بکر، ارتفاعات منحصر به فرد معروف به کوه های مریخی، گونه های مختلف جانوری و … نیز جزو این ظرفیت هاست. مکران به لحاظ زیست محیطی بسیار حساس است.

پیام های روز فرار شاه

معاون وزیر دفاع در مورد سالروز فرار شاه عنوان کرد: نکته مهم این روزاراده ملت و تبعیت از اما (ره) و مهم تراز آن امید به نصرت الهی است که در این شرایط مردم با دست خالی بر این ظلم گسترده پیروز شدند؛ ونکته سوم روز شکست استکبار است. مردم ایران از روز ۲۶ در سال ۱۳۵۷ تا به امروز موفق به شکست استکبار شده اند تا بتوانند راه خود برای شکوفایی را طی کنند.

احداث بزرگترین شهر صنعتی کشور

اسلامی خاطر نشان کرد: صنایع آب بر (انرژی بر) که آلایندگی هم دارند یکی از معضلات داخلی کشورما محسوب می شوند علی الخصوص صنایع فولاد و آلومینیوم، درهمین راستا در وزارت صنایع به زودی کلنگ بزرگترین شهر صنعتی کشوردرمنطقه جاسک با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و مقامات عالی رتبه کشورزده خواهد شد، در این شهر صنایع بزرگ از جمله صنایع فولاد  و آلومینیوم شکل خواهد گرفت، سرمایه گذاری این پروژه با اشتراک یکی از کشورهای خارجی است. دوم بحث مربوط به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از هشت سال پیش در محرومیت کامل به فرمان مقام معظم رهبری در منطقه مستقر شدند و نکته آخر مردم هستند که به صورت یکپارچه اعم از شیعه و سنی متحد بوده و چشم براه عملیاتی شدن این طرح ها تا بتوانند از فرصت های شکوفایی این برنامه ها به نحو احسن استفاده کنند.

گفتنی است: همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در چهارم و پنجم بهمن امسال در چابهار برگزار خواهد شد.