- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمد حمزه‌ای: امیدوارم «آذر» فیلم قابل قبولی در نظر مردم و منتقدین باشد

azar1

محمد حمزه‌ای یکی از کارگردانان جوان و فیلم اولی بخش اصلی جشنواره یا همان سودای سیمرغ امسال است که با فیلم «آذر» در این رویداد مهم سینمایی کشور حضور دارد. فیلمی که تلاش می کند داستان خود را ساده و روان برای مخاطب تعریف کند و از زیاده گویی پرهیز دارد.

وی در گفت و گو با سوره سینما [1] می‌گوید: بستر شکل گیری قصه «آذر» گذر زندگی یک زن است. همانطور، که نام این زن عنوان فیلم است؛ بالطبع  فضای زنانه ای دارد و تلاش می کند به سادگی قصه  این  زن را در کلانشهری همچون  تهران روایت کند و به شکل کاملا طبیعی در مسیر زندگی  با همسر خود و دیگر کارکترهای قصه در ارتباط است که کلیت این داستان را شکل دهد و در خلال قصه ما مردهایی داریم که نقش چشمگیری در تصمیم و اراده آذر دارند.

این کارگردان جوان می گوید: نمی توان گفت چون قصه  آذر قصه زنانه ای است چون به مردها نیز پرداخته است.  اگر بپذیریم که فضای جامعه ما تقریبا فضای مرد سالاری است «آذر» ممکن است قصه طیفی از زنان جامعه باشد که در فضای سنتی و مرد سالار ما  تلاش بر استقلال در زندگی خود دارند و طبیعتا در این راه چالش هایی را پیش رو هم خواهد داشت.

حمزه‌ای همچنین، در مورد چگونگی ساخته شدن فیلمش می گوید: دو سال پیش قرار بود اولین فیلم سینمایی ام را به تهیه کنندگی سامان سالور بسازم که به دلایل خاصی شرایطش فراهم نشد تا اینکه امسال فرصت ساخت فیلم «آذر» پیش آمد. با مشورتی که با تعدادی از دوستان داشتم ساخت فیلم را با همت و حمایت نیکی کریمی در پروسه زمانی بسیار کوتاهی شروع کردیم.

کارگردان فیلم تحسین شده «حبیب آقا» در ادامه به ساختار فیلمش اشاره می کند  و ادامه می دهد: اساسا ادعایی در خصوص فیلم «آذر» ندارم جز اینکه ماحصل تلاش من و همکارانم نتیجه قابل قبولی در  نظر مردم و منتقدین باشد.

وی ادامه می دهد: در تمام فیلم هایی که می سازم چه کوتاه، چه بلند تلاش می کنم قواعد سینمایی را رعایت کنم و با وسواس و دقت خاصی کار را جلو می برم. قطعا، در فیلم «آذر» هم با توجه به عوامل حرفه ای که در این فیلم حضور داشتند آن قواعد لازم سینمایی  شکل گرفته است. البته باز هم می گویم نظر اصلی  را منتقدین و مردم باید بگویند.

azar2 [2]

این کارگردان  در بخش دیگری از صحبتش مخاطبان فیلم آذر را عموم مردم  می داند و می گوید: واقعا دوست دارم فیلم هایم را مخاطبان و مردم دوست داشته باشند حتی در ساخت فیلم های کوتاهم هم این عقیده را دارم چون نظرم این است  حرف فیلم باید به مخاطب انتقال داده شود این فیلم هم  مخاطب خاصی را هدف قرار نداده است داستانش به گونه ای روایت می شود که از هر طبقه فکری و از هر قشری با فیلم ارتباط برقرار می کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «طبق عادت همیشگی» همچنین در مورد فضای رقابت جشنواره امسال و نارضایتی عده ای از عدم پذیرش فیلمشان و متهم کردن هیات انتخاب به بد سلیقه بودن می گوید: پیشتر هم عنوان کردم از حضور در جشنواره خوشحال خواهم شد اما تلاش من این است که بتوانم فیلم قابل قبولی بسازم و نمایش در جشنواره می تواند بستری برای این نگاه من باشد و بس.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر عده ای از دوستان و همکاران من هم با زحمت و تلاش یک اثری تولید کرده اند که وقتی فیلمشان انتخاب نمی شود. طبیعتا، مکدر می شوند و ممکن است نکات این چینی عنوان کنند که شاید از منظر خود حق دارند به این انتخاب معترض باشند و این انتخاب ها و این اعتراض ها ظاهرا، قاعده ای این چند ساله شده و ربطی به دولتها هم ندارد.

کارگردان فیلم کوتاه «دور یا نزدیک» می گوید: در هر مقطعی از جشنواره عده ای معترض هستند و چون کسی فیلمها را به شکل عمومی ندیده همه حق را به خود می دهند که نسبت به عدم انتخاب اثرشان معترض باشند فضای سختی است راجع به این اتفاق نظر دادن چون همانطور که عرض کردم اساسا پروسه فیلمسازی سخت و بعضا پروسه ای ناهمواری در کشور ما است و جشنواره فجر به عنوان تنها جشنواره ملی سینمای ایران می تواند محلی برای نمایش و قضاوت این فیلم ها باشد و این خارج شدن از گردونه قدری ممکن است دلگیری ایجاد کند و حقیقتا من به شخصه نمی توانم اظهار نظری راجع به این دسته از دوستانم داشته باشم ولی امیدوارم همه  این فیلمها که شرایط حضور در جشنواره را نداشتند زمان و فضای برابری برای عرضه و نمایش داشته باشند.

نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، هستی مهدوی، فرید سجادی حسینی، مهران نایل، شیرین اقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم پور، مانیا علیجانی و لیلا زارع با حضور پژمان جمشیدی و هومن سیدی ترکیب بازیگران فیلم «آذر» را تشکیل می دهند.