- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم «رویش» جشنواره‌ای با برنامه‌ریزی مناسب است

chalipa1

کریم امینی کارگردان فیلم کوتاه «چلیپا» کاندید بخش جوانه‌های جشنواره دینی فیلم «رویش» در گفتگو با سوره سینما [1] بیان کرد: در این فیلم ما اشاره مستقیم به مسائل دینی نداریم؛ در لایه های زیرین به اخلاق ،برادری ، برابری، دموکراسی و…اشاره می کنیم.

وی با بیان اینکه به مسئله شیعه و سنی هم در این فیلم نگاه شده گفت: آنهایی که فیلم را در جشنواره «رویش» دیدند با فیلم ارتباط برقرار کردند و بازخوردهای خوبی از این فیلم شاهد بودیم.

امینی گفت: به نظر من جشنواره فیلم دینی «رویش»، همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره ای مستقل است که با برنامه ریزی مناسب برگزار می شود و به صورت افراطی فیلم ها را برای بخش مسابقه انتخاب نمی کند.

این کارگردان گفت: به اعتقاد من رویکرد فیلم های دینی باید به گونه ای باشد که مسائل دینی در آن گل درشت مطرح نشود . کمااینکه امام صادق هم فرمودند: عبادت به رکوع و سجود طولانی نیست؛عبادت به امانتداری و وفای عهد است. در فیلم چلیپا هم تمام تلاش ما این بوده که نکات و آموزه های دینی به صورت گل درشت بیان نشود تا مفهوم به درستی به مخاطب ارائه شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت خود به علاقه اش به فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: با علاقه و دغدغه به حوزه فیلم کوتاه وارد شدم و معتقدم لذتی که در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد به مراتب بیشتر از ساخت فیلم بلند است. هرگز هدفم از ساخت فیلم کوتاه ، دریافت مجوز برای فیلم بلند نبوده و نیست. من به گونه ای  علاقمند به این شاخه از سینما هستم که اگر روزی صد فیلم بلند هم ساخته باشم ، همچنان فیلم کوتاه خواهم ساخت.

امینی ادامه داد: به عقیده من نباید به کارگردانی فیلم کوتاه به عنوان پل یا پرتگاهی برای ساخت فیلم بلند نگاه شود و امیدوارم به قدری از فیلمسازان این حوزه حمایت شود که به این نوع فیلمسازی به عنوان یک شغل نگاه کنند و نه محلی برای رفت و آمد.به نظر من فیلم کوتاه علی رغم داشتن زمان کمتر ، پدر و مادر فیلم بلند به حساب می آید چون در آن ایده پردازی به نحوی صورت می گیرد که موضوعی را جامع اما موجز به چالش می کشد. در فیلم بلند ، به اندازه کافی برای روایت داستان زمان وجود دارد اما این خاصیت فیلم کوتاه است که فیلمساز بایستی با صرفه جویی در زمان ، دغدغه ی خود را با چاشنی استعداد و خلاقیت به مخاطبش انتقال دهد و به هدف برسد.

chalipa2 [2]

امینی گفت: یک فیلم کوتاه خوب ، سرشار از نشانه ها و بارقه های فیلمسازی ست کما اینکه اسکورسیزی برای ساخت فیلم کوتاه در مصاحبه اخیر خود گفت : فیلم های کوتاه کارگردانان جوان را می بینم و از آنها الهام می گیرم. کاش به ساخت فیلم کوتاه نگاهی دغدغه مند شود نه اینکه علاقه مندان صرفا برای دریافت مجوز کارگردانی فیلم بلند، در این عرصه فعالیت کنند. از دوستی شنیدم که امسال در جشن خانه سینما بیش از هزار فیلم کوتاه فرم حضور پر کرده بودند. سوال اینجاست که این میزان فیلم کوتاه با چه سرمایه ، تجربه و با چه دانشی ساخته شده است؟ متاسفانه اکثر این ساخته ها بدون کوچکترین تحقیق و بررسی ، صرف اینکه فقط فیلمسازش فیلمی ساخته باشد به سرانجام رسیده اند که در نهایت هم راه به جایی پیدا نمی کنند.

وی در مورد  فعالیت های حال حاضر خود نیز توضیح داد: این روزها به همراه یکی از همکارانم مشغول نگارش فیلم نامه ای بلند در ژانر کمدی موقعیت هستیم و فیلمنامه ی کوتاهی به نام «چاله مگس » را هم نوشته ام که آماده  ساخت است. بعد از بازی در فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش پیشنهادهای بازی زیادی داشتم اما تصمیم دارم روی کارگردانی تمرکز بیشتری داشته باشم ضمن اینکه به کیفیت نقش هایی که برای بازی گزینش می کنم ، توجه ویژه دارم.

یادآوری می شود در سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران  در بخش استعدادیابی دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به کریم امینی برای فیلم داستانی «چلیپا» اهدا شد. این جشنواره آبانماه امسال در تهران برگزار شد. همچنین «چلیپا» در بخش مسابقه هجدهمین دوره جشن خانه سینما به نمایش در آمد.

فیلم«چلیپا»در زبان افغان به معنای ضربدر و داستان آن  در مورد مهاجرت اجباری در جوامع است که زندگی افراد بسیاری را تحت الشعاع قرار داده به عبارت دیگر این فیلم کوتاه به آسیب شناسی مهاجرت می پردازد. مجموعه ای از بازیگران افغان در این فیلم بازی کرده اند و فیلمبرداری این فیلم بیست دقیقه ای هم زمستان سال گذشته در حومه  شهر ورامین و در شرایطی پیچیده انجام گرفت.

تعدادی از عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کریم امینی ،مدیر فیلمبرداری: داوود امیری، مدیرتولید: مریم بحرالعلومی، صدابردار: منصور شهبازی،طراح صحنه: محسن نصرالهی،تدوین : حامد حسینی، تهیه کننده: کریم امینی و مهدی چراغی.

کریم امینی پیشتر دستیار کارگردانانی نظیر فریدون جیرانی، فرزاد موتمن، علیرضا امینی و…بوده و در فیلم هایی چون آبنبات چوبی( محمدحسین فرح بخش)، نیمه شب اتفاق افتاد(تینا پاکروان)و… به ایفای نقش پرداخته است.