- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رسانه برای شنیدن موسیقی نداریم/ اتحاد میان سینماگران، در موزیسین ها نیست

saate-25

به گزارش سوره سینما [1] ، برنامه این هفته «ساعت ۲۵» با حضور دکتر محمدرضا چراغعلی و آریا عظیمی نژاد با بحث و بررسی جشنواره موسیقی فجر به روی آنتن شبکه ۵ سیما رفت. محمدرضا چراغعلی امسال چندمین دوره ای است که داوری جشنواره موسیقی فجر را عهده دار است و آریا عظیمی نژاد نیز امسال در بخش موسیقی تلفیقی حضور داشته و به اجرای موسیقی در این بخش پرداخت.

پس از شروع برنامه و پخش آیتم های اخبار موسیقی و آیتم زیر و بم که این هفته به گپ و گفت با محمد علیزاده اختصاص داشت دو مهمان برنامه در کنار مجری کارشناس برنامه امیرحسین مدرس قرار گرفتند و بخش گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد.

تعداد داوران امسال یک سوم داوران سال گذشته جشنواره بود

در ابتدا محمدرضا چراغعلی درباره بخش داوری جشنواره اظهار کرد: من تا به حال پنج بار در بخش داوری جشنواره بودم، در سال های ۸۴ و ۸۶ این جشنواره در بخش پاپ به صورت رقابتی فعالیت می کرد و در حقیقت هیات داوران اجراهای زنده افرادی که شرکت می کردند را می دیدند و نقد و بررسی می شد و در نهایت اعلام نتیجه می شد. در دو سال گذشته یعنی امسال و سال پیش ما بخش رقابتی برای اجراهای موسیقی نداشتیم و بخش داوری مربوط می شد به تولیداتی که در طول سال گذشته به بازار عرضه شده بود و آن آثار مورد نقد و بررسی قرار می گرفت. در بخش موسیقی پاپ ۲۷ آلبوم منتشر شده بود و در بخش موسیقی بی کلام هم ۱۵ آلبوم که اینها بررسی شد و در مراسم اختتامیه نتایج اعلام می شود.

وی درباره داوری آلبوم های موسیقی گفت: هیچ انتخاب اولیه ای صورت نگرفت، تمام کارهایی که در طول یک سال گذشته به بازار عرضه شد به هیات داوران رسید و فرقی که امسال با سال گذشته داشت این بود که تعداد داوران به یک سوم رسیده بود چون سال گذشته تعداد داوران بیشتر از یک تیم فوتبال بود. البته سال گذشته یک دوسالانه ای برگزار شد و محصولات دو سال عرضه شده به بازار را بنا بود بررسی کنند و یک تغییر دیگر اینکه در آثار موسیقی نسبت به یکی دو دهه گذشته یک تغییری صورت گرفته که هنرمندا کمتر سراغ انتشار آلبوم می روند و سعی می کنند تک ترک های شان را اول ریلیز کنند و روی هرکدام سرمایه گذاری تبلیغاتی کنند و نهایتا آن را به صورت یک مجموعه بیرون بدهند. این شاید یکی از دلایلی بود که تعداد آلبوم های منتشر شده در سال گذشته تعدادشان کمی پایین تر بود.

خواننده ها دغدغه اجرا در جشنواره را ندارند

در ادامه امیرحسین مدرس با صحبت در این خصوص که چرا در جشنواره فیلم فجر هنرمندان تلاش دارند برای ارائه اثر جدید و در جشنواره موسیقی فجر غالبا آثار تکراری که چندین بار در سال اجرا شده مجدد به اجرا در می آید، سخن را به مقایسه این دو جشنواره و کم و کاست های جشنواره موسیقی فجر کشاند و دکتر چراغعلی در این باره تصریح کرد: به نظر من نباید این دو مقوله را باهم مقایسه کرد چون بخش سینمایی محصول یک سال عوامل تولید و پیش تولید را در ویترینی به نام جشنواره رونمایی می کنند و آن می شود تبلیغلات برای پخش در سال آینده، یعنی اولین باری که از اثر رونمایی می شود در جشنواره است و این اتفاق درستی است، در مورد موسیقی حرف شما متین است این بچه ها با آلبوم شان کنسرت داده اند و شاید اصلا کار نخ نما شده و برای اجرا در جشنواره انگیزه ای هم ندارند چون به آن به چشم یک اجرای ارگانی نگاه می کنند و حتی در مورد فروش بلیت هم نگرانی و دغدغه ای هم ندارند، به دلیل اینکه دستمزدشان را گرفته اند و آمده اند تنها کارشان را اجرا کنند.

وی افزود: خیلی از آن ها حتی برای اجراهای شان کارگردان و میزان سن دارند ولی برای جشنواره این کار را نمی کنند به جهت اینکه می دانند یک دستمزدی گرفته اند و به یک توافقی رسیده اند و از طرفی هم مجبورند اجرا کنند چون سال آینده نیاز به گرفتن مجوز دارند و باید اقدام کنند به همین دلیل از این منظر هم نگاه می شود برای همین خیلی از این دوستان شاید اجراهای شخصی خودشان را برای جشنواره نداشته باشند. نکته دیگر اینکه ما چرا جشنواره موسیقی برگزار می کنیم؟ مثلا آقای فرزاد فرزین که در طول سال در تهران اجرا داشته چرا باید مجددا همان اجرا را به روی صحنه ببرد. آیا جشنواره نباید عرصه ای باشد برای حضور و ظهور افراد جدی و یک نوع تفکر جدید؟ به طور مثال کاری که امسال آقای عظیمی نژاد در بخش تلفیقی انجام دادند برای اولین بار بود که داشت اتفاق می افتاد و یک نوآوری بود که جای آن هم در جشنواره است ولی یک کاری که بارها و بارها اجرا شده چه جایی در جشنواره دارد؟ مثلا دوست عزیزمان آقای علیزاده که ۴۰ اجرا در طول سال داشته اند و همان اجرا در جشنواره چه جذابیتی می تواند داشته باشد؟ فقط به جهت اینکه ما گیشه را داشته باشیم و بلیت فروشی کنیم؟!

جشنواره جای کسانی است که حرف جدید بزنند نه اجراهای تکراری

این کارشناس موسیقی و آهنگساز تصریح کرد: درسته که موسیقی متولی درست و حسابی ندارد و بودجه خوبی ندارد ولی اینکه صرفا ما به دلیل اینکه بخواهیم فروش گیشه را داشته باشیم، برویم دنبال آدم هایی که می دانیم فروش گیشه آن ها تضمین شده است و آن ها را به جشنواره بیاوریم درست است؟ به نظر من این اشتباه بزرگیه که در جشنواره صورت می گیرد. جشنواره جای کسانی است که بیایند حرف جدید بزنند و دولت حمایت بکند، مردم و دانشجویان را بیاورد، مقداری بلیت ها قیمت مناسب تری داشته باشند تا بیایند ببینند موج نویی در موسیقی و تفکر شکل گرفته است وگرنه تکرار مکررات در موسیقی خصوصا موسیقی پاپ همین اتفاقی می شود که شاهدش هستیم.

در بخش دیگر برنامه آریا عظیمی نژاد صحبت های خود را با پرداختن به بخش تلفیقی جشنواره موسیقی فجر آغاز کرد و گفت: بخش تلفیقی بخش عجیبی بود چون گروه های راک هم در آن بودند و در واقع بخش تلفیق چند گروه بود با فرمت های مختلف و نمی شد نام آن را بخش موسیقی تلفیقی نامید. شاید تعداد گروه های موسیقی فیوژن یا تلفیقی به حد کافی نبوده از اینرو بخش هایی به آن اضافه شده و همین طور بخش هایی حذف شده است. چون گروه هایی داشتیم که سبک موسیقی هوی متال و راک هم اجرا می کردند ولی از این بخش حذف شدند.

در میان ما اهالی موسیقی تفرقه خیلی بیشتر است تا در میان اهالی سینما

وی درباره بحث اول برنامه و صحبت هایی که مطرح شد، اظهار کرد: من فکر می کنم ایراد از ما موزیسین هاست چون آن اتحادی که در سینماگران است در ما موزیسین ها نیست. در جشنواره فیلم فجر تلاش می شود و همه چیز هم دقیقه ۹۰ است. همه در تلاش هستند که خود را به جشنواره برسانند حالا با هر دیدگاه و تفکری ولی ما در موسیقی این تلاش را نداریم که خودمان را به یک نقطه ای برسانیم که عرضه کنیم و اینجا هم اصلا بحث پول مطرح نیست. باید اینقدر این جشنواره برای موزیسین ها به عنوان یک اتفاق مهم اهمیت داشته باشد که خودشان راغب باشند که رقابتی برای حضور شکل بگیرد و آنقدر آثار زیاد شود که اتفاقی چون هیئت انتخاب جشنواره فیلم برای آن شکل بگیرد.

این هنرمند تصریح کرد: به نظرم در این جریان کمی کم کاری خود ما هم دخیل بوده است، به عنوان مثال خود من ۲۲ سال است که دارم موسیقی حرفه ای کار می کنم و این اولین سال است که در جشنواره موسیقی فجر حضور دارم و نمی دانم اصلا چه خبر است، این واقعا بد است و باید یک مقدار بیشتر درگیر شویم و اهمیتی که ما برای جشنواره قائل شویم میزان اهمیت آن را بالا می برد. این سینماگران بودند که اهمیت دادند به جشنواره فیلم فجر همان طوری که همه چیز برایشان مهم است، مثلا وقتی خانه سینما دارد بسته می شود برایشان مهم است و با همه اختلاف نظری که ممکن است باهم داشته باشند یک تشکلی تشکیل می دهند و اتحاد پیدا می کنند در صورتی که در میان ما اهالی موسیقی تفرقه خیلی بیشتر است و خیلی باهم اتحاد نداریم با اینکه شاید طرز تفکری یکسو داشته باشیم. به نظرم تغییری باید در خود ما به وجود بیاد. مثلا در میان اصنافی که در خانه سینما هستند همه شان یک سر و شکل خیلی خوبی دارند و صنف آهنگسازان یک مقداری سر و شکل شان نامیزان است، خوب است ولی باز ما اونقدر پررنگ نیستیم که بقیه صنف ها کار می کنند.

باید نگاه اهالی موسیقی تغییر کند ما نیاز به اتحاد داریم

وی ادامه داد: خانه موسیقی هم درواقع یک سری نقدهایی به آن هست ولی حقیقت ماجرا این است که اگر ریاست خانه موسیقی را الان به من بدهند یا به کسی دیگر ما یکسری ادم در اطراف مان می شناسیم که از آن ها کمک می گیریم برای اینکه یک تشکلی را بگردانیم و مسائل مالی و شبهاتی به وجود می اید که شاید اگر هر کسی غیر از دوستانی که الان در خانه موسیقی هستند و حتی کسانی که مخالف اند بیایند در راس قرار بگیرند باز هم همین آش و همین کاسه می شود و خیلی فرقی نمی کند. کلا باید نگاه اهالی موسیقی تغییر کند و کمی اتحاد لازم داریم. باید خودمان برای صنف خودمان و فستیوال خودمان و خانه خودمان ارزش و قربی که لازم است را به دست بیاوریم.

پس از پخش گزارشی از جشنواره سی و دوم موسیقی فجر، این بحث با صحبت های آریا عظیمی نژاد درباره بخش تلفیقی جشنواره و انتخاب هایی که از گروه ها برای این بخش صورت گرفت ادامه یافت، وی گفت: امسال بخش تلفیقی به عهده خانم حسین زاده بوده با کمک نیما رمضان که این دوستان برای سامان دادن به این بخش خیلی زحمت کشیدند در روند کار یکسری گروه ها به دلیل محرومیت هایی در دقیقه ۹۰ از لیست درآمدند و نتوانستند اجرا بکنند و به نظرم یکسری اتفاقاتی افتاد که این بخش را به جای اینکه به آن پروبال بدهد خیلی مهجور کردو مثلا دوستانی که اسپانسرینگ این کار را به عهده گرفتند و یک پولی وارد کردند به جای اینکه این تفکر وجود داشته باشد که چرخ این بخش یا بخش های دیگر بچرخد احساس مالکیت بهشان دست داده و این احساس مالکیت جدای از اینکه تنش وارد می کند در خواست هایی دارند که بیشتر از حد معقول است.

بهم ریختگی در بلیت فروشی جشنواره کاملا به ضرر بود

وی عنوان کرد: اگر شما فکر این را دارید که کمک کنید به جشنواره و موسیقی باید بدون چشمداشت این کار را انجام دهید مثلا ما در بخش بلیت فروشی دچار مشکلی بودیم که تا روزهای آخر ما به جز دو گروه خاص که مال تهیه کننده بود هیچ لینک فروش بلیتی روی سایت باز نشد و بدون هیچ دلیلی دو سایت مسوول فروختن بلیت ها شدند که یکی از آن ها کاملا ویترینی بود و یکی اصلا تبلیغ نداشت. در بیلبوردها که تعدادشان هم خیلی کم بود عنوان شده بود بلیت فروشی در ایران کنسرت و ایران کنسرت هیچ لینکی برای تهیه بلیت نداشت. یک بهم ریخته گی که همه به ضرر بود. خیلی از آدم ها بودن که تماس می گرفتن و نمی دانستند چطور باید بلیت تهیه کنند. من می فهمم که مدیریت جشنواره مجبور می شود از کسانی کمک بگیرد ولی این کسانی که وارد می شوند گاهی اوقات نیت خیری ندارند و برای کمک نمی آیند برای این هستند که منفعتی نصیب خودشان شود، باید این نگاه ها عوض شود.

در ادامه دکتر چراغعلی در خصوص مشکلات بخش پاپ بیان کرد: من در بخشی که خودم داوری می کردم با این مسئله مواجه بودیم که طبقه بندی صورت نگرفته بود و خیلی ژانرها در کنار هم قرار گرفته بود که امکان داوری در کنار همدیگر را به ما نمی داد، مثلا شما هیچوقت نمی توانید یک خواننده راک را در کنار یک خواننده پاپ در کنار هم مقایسه کنید چون اساسا خواننده راک به عنوان یک اینسترومنت در یک مجموعه ست با توانایی های خاص خودش که تعریف آن توانایی ها با توانایی های کسی که موسیقی پاپ ایرانی می خواند خیلی متفاوت است. در موسیقی پاپ خواننده خیلی محوریت بیشتری دارد و این معضلی بود که نمی توانستیم آن ها را کنار هم قرار بدهیم. بعد معضل بزرگ بعدی بخش موسیقی بی کلام بود که شاخه های گسترده ای دارد.

معیارها در داوری بخش خواننده ها مقداری مشکل داشت

وی افزود: شما ممکن است اجرای سولو یک قطعه را که بسیار زیباست و تمام استانداردهای یک قطعه را دارد هیچ وقت نمی توانید با یک قطعه ارکسترال مقایسه کنید چه به لحاظ زحمتی که این آدم کشیده چه مسائل دیگر، بنابراین معیارها برای انتخاب یک مقداری مشکل داشت ما خیلی تلاش کردیم که شاخه ها را جدا بکنیم. بچه هایی که در زمینه موسیقی پاپ با گویش محلی فعالیت می کنند که عمدتا هم خیلی خوب می خواننده برعکس خیلی از خواننده های پاپ ما که به واسطه تعریف من و خانواده خواننده می شوند، اینها زحمت می کشند و در جایی که ایرانی می خوانند سال ها ردیف خوانده اند و سالیان سال تلاش کرده اند ولی حق شان خورده می شود در اینجا داوری خیلی سخت بود. برخی کارها را می شنیدیم و می گفتیم کاش جشنواره حکایت می کرد و اینها می آمدند اجرا می کردند. مردم ما یکسری موسیقی دیگر را هم بشنوند.

وی با اشاره به اینکه موسیقی ما رسانه ای برای عرضه ندارد، تاکید کرد: ما یک معضل بزرگی که داریم و اینهمه میز مستطیل و گرد برای آن تشکیل می دهیم و اتفاقی هم نمی افتد این است که رسانه و مدیا برای شنیدن موسیقی نداریم. مردم باید جایی پیدا کنند موسیقی بشنوند چون ما که موسیقی خوب به آن ها نمی دهیم گوش دهند. الان در ۵ شبکه رسمی سازمان، ما تنها یک برنامه موسیقی داریم که در ساعت استراحت مردم پخش می شود و خیلی هم شاید در این ساعت مناسب شنیدن موسیقی نباشد، پس مردم ما برای شنیدن موسیقی حق دارند هر جایی که دلشان می خواهد بروند وقتی ما به آن ها خوراک ندهیم خودشان خوراک شان را پیدا می کنند. حداقل در جشنواره و در این ۱۰ روزی که به اسم جشنواره موسیقی فجر است و قراره موسیقی بشنویم میدان دهند به بچه هایی که تفکری پشت کارشان است و معرفی کنیم که اگر می خواهید موسیقی خوب گوش کنید این است تا سراغ هر نوع موسیقی ای نروند.

اجراها در طول سال باید داوری شوند

این آهنگساز ادامه داد: سال گذشته قرار بود یک هیئتی اجراهای در طول سال را ببیند و یک اجرا را انتخاب کند که این خیلی فکر خوبی بود منتها این اتفاق نیفتاد و آن جلسه ای که بعد از جشنواره تشکیل شد موکول شد به امسال که امیدوارم بعد از پایان جشنواره این هیئت داوران تشکیل شود و دو تا سه نفر که بتوانند در طول سال اجراها را ببینند و نمره دهند تا اجرای برتری را چه به لحاظ استقبال مردمی و چه به لحاظ شکل سازمانی اجرا و هارمونی و هماهنگی همه را باهم درنظر بگیرد و یک اجرای خوب را برای سال آینده معرفی کند.

در این خصوص آریا عظیمی نژاد بیان کرد: من فکر می کنم راهی که سایت موسیقی ما پی گرفت معقول تر از این کار است چون می تواند هدفی ایجاد کند برای یکسری از آدم هایی که فعالیت می کنند. حرف شما هم خیلی معقول و درست بود چراکه جشنواره می تواند حمایت کند از کسی که دارد خوب کار می کند تا آلبوم بعدی اش را اصلا به تهیه کندگی جشنواره تولید و منتشر کند، مثل همه جای دنیا که این کار را می کنند.

در بخش دیگر برنامه محمدرضا چراغعلی با اشاره به دوره های قبلی جشنواره موسیقی فجر گفت: ما با یک مشکلی هم در سال های قبل مواجه شدیم و آن این بود که در سال ۸۴ و ۸۶ بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر رقابتی برگزار شد و خیلی از گروه ها شرکت نکردند و می گفتند ما دلمان نمی خواهد کسی ما را داوری کند و از آن جا دیگر بخش رقابتی برداشته شد و حال اگر قرار است بخش رقابتی نباشد پس بخش حمایتی جایگزین شود.

امسال قبل از شروع جشنواره پدیده کشف شد

در ادامه برنامه دکتر چراغعلی در پاسخ به صحبت امیرحسین مدرس درباره اینکه داستان پدیده موسیقی امسال جشنواره چیست که به گوش مان رسیده، اظهار کرد: معمولا پدیده بعد از جشنواره رو می شود ولی امسال قبل از شروع جشنواره پدیده کشف شد. پدیده به جشنواره دعوت شده بود، من اتفاقا اجرای ایشون رو هم رفتم دیدم و حقیقت ماجرا اینکه این اتفاق افتاده و ۸ هزار بلیت در عرض دو روز و چهار سانس و یک اجرای قابل قبول از خواننده که البته گروه خیلی نقد داشت به جهت اینکه آنچه ما می شنیدیم پلی بک بود فقط یک نوازنده درام و بیس روی صحنه می زد و باقی پلی بک لپ تاب بود اما خواننده خوب بود و اجرا خیلی خوب بود و بیش از سطح تصور ما اجرا کرد و مسلط بود. می شود اسم او را پدیده گذاشت ولی اینکه ما عنوان بکنیم خیلی اتفاق خوبی نیست. اینکه یکدفعه یک ترک شما ۷ تا ۸ میلیون بار play شود اتفاق ویژه ای است آن هم در مملکت ما که موسیقی خیلی سخت دست به دست می شود.

وی افزود: دو نکته وجود داشت یکی اینکه اولا کلام در تمامی آهنگ ها و کل آلبوم مثبت بود، سرتاسر انرژی مثبتی داشت و اصلا سراغ فضای منفی نمی رفت و این نکته ای بود که مردم نیاز روزشان بود . نکته دوم تحرک و انرژی و ریتم بود، ما باید قبول کنیم که جایی برای شنیدن موسیقی نداریم به جز کنسرت ها برای همین خیلی از ماشین ها به صورت استودیوهای سیار درآمده اند و همه ما مدت ها بود که سیستم های صوتی در خانه های مان داشتیم و برای شنیدن موسیقی وقت می گذاشتیم اما الان متاسفانه جای شنیدن موسیقی مان کم شده و فرصت ها محدود شده، اما این دوتا خلا را خیلی خوب انگشت گذاری کرده بودند. خود من امروز خسته شدم از موسیقی ناله که .اقعا این ناله ها خسته کننده شده بود.

تعریف ماندگاری و معیارهای پدیده شدن تغییر کرده

در اینجا آریا عظیمی نژاد خطاب به محمدرضا چراغعلی بیان کرد: خاطرم هست چند سال قبل در استودیو بودیم و شما به من گفتید صبر کن الان یک خواننده میاد می خواند که صدای خوبی دارد و آن شخص حمید حامی بود که آمد و خواند و من گفتم واقعا خوب بود. به سلیقه شما اون سال ها حمید حامی یک پدیده بود و هنوز هم خوب می خواند، الان این موردی که پدیده خوانده می شود با آن فاکتورهای شما همخوانی دارد؟

این آهنگساز پاسخ داد: امروز خیلی چیزها تغییر کرده است و اصلا تعریف ماندگاری عوض شده، امروز حاشیه ها پررنگ تر از خود متن است و در موسیقی هم امروز بچه هایی که خیلی خوب می فروشند و مردم دوستشان دارند الزاما خواننده های خیلی خوبی نیستند. سه تا از کارهایی که این خواننده می خواند بحر طویل هایی بود که نکته جالب اینکه این بحر طویل ها را مردم کاملا از حفظ می خواندند یعنی انقدر شنیدند و تکرار کرده اند که حفظ شده اند و می خوانند. این خیلی عجیب بود و از آن عجیب تر کنسرت گروهی بود که به جای کلام از آوا استفاده کردند و اون رو هم مردم می خواندند و این خیل یخوب است و نشان می دهد مردم دنبال ریتم و هیجان هستند. عنصر ریتم و انرژی در موسیقی ما کم است و هر موسیقی ای که دارد به این سمت می رود مردم استقبال می کنند.

وقتی اسم موسیقی باکلام می آید از کار منصرف می شوم

آریا عظیمی نژاد نیز در این خصوص گفت: اینکه با چه تهیه کننده ای این اتفاق بیفتد هم مهم است. تهیه کننده ایشون آقای محسن رجب پور هستند و ایشون خیلی خوب کارشان را انجام دادند و کارشان را بلدند. معضل کمبود خواننده در ایران خیلی زیاد است در هیچ حای دنیا اینطور نیست. وقتی اسم موسیقی باکلام می آید من منصرف می شم از کار چون به قدری خواننده خوب کم است که نمی دانی باید به کجا رجوع کنی و نمی توانی مسوولیت کار را به کسی بسپاری و صرفه نظر می کنی از یک کار باکلام.

چراغعلی تکمیل کرد: ما یک معضل بزرگی که داریم این است که کمپانی و تهیه کننده موسیقی نداریم. تهیه کننده موسیقی این نیست که تنها کار منتشر کند، کمپانی ها صبر می کنند تا یک خواننده ای خوب کار کند و معروف شود بعد بروند با آن خواننده قرارداد ۱۰ ساله ببندند. ولی آقای رجب پور این کار را به درستی انجام می دهند و چند مورد هم داشته اند که موفق بوده اند.

میل به خوانندگی یک ژن معیوب است

پس از پخش آیتم موسیقی فیلم و مرور آثار استاد فرهاد فخرالدینی، ادامه بحث با صحبت های آریا عظیمی نژاد درباره میل به خوانندگی جوانان شکل گرفت. وی عنوان کرد: میل به خوانندگی یک ژن معیوب است که همه می خواهند خواننده شوند. اما من از یک منظر دیگری هم نگاه می کنم، اینکه همه می توانند بخوانند ولی چرا سلیقه مردم اینگونه شده است. معیار هر کاری بازخورد مردمی است و وقتی که آن شخص با یک بازتابی مواجه می شود که کارش ادامه پیدا می کند آن جا براین عجیب است. حتما نیازی در جامعه وجود دارد که براساس آن نیاز کار آن شخص رونق می گیرد. مردم بالاترین سطح فیلترینگ را در سلیقه اعمال می کنند و وقتی یک پدیده ای که از هیچ نظر نزد ماها پذیرفته نیست پس حتما یک جایی در جامعه نیازی هست که این اتفاق می افتد. و این مسئله خیلی عجیب است که همان قدر که برای یک خواننده پاپ سر و دست می شکنند برای خرید بلین همان قدر هم برای کنسرت کیهان کلهر این اتفاق می افتد و این واقعا عجیب است و هیچ همخوانی ای ندارد.

چراغعلی دراین خصوص بیان کرد: اوایل که موسیقی پاپ ورود کرد صداوسیما خیلی حمایت کرد و زمان آقای شهبازیان ایشان کاری کرد که بچه هایی که پاپ می خواندند آمدند تلویزیون و ترانه های شان شنیده می شد این اتفاقی بود که همه آمدند موسیقی بچه های داخلی را گوش کردند با یک کلام خوب، موسیقی خوب و تنظیم های درست ولی این اتفاق ادامه پیدا نکرد. برای کمیسیون مواد مخدر کلیپ هایی ساخته شد که واقعا تاثیرگذار بود، هم موسیقی ها شنیده می شد و هم مخاطبان خود را پیدا می گرد ولی به قدری خط قرمز موسیقی پهنای باندش چندمتری شده که خود موسیقی را می پوشاند.تلویزیون اصلا موسیقی پخش نمی کند تنها در اعیاد و غیر از آن هیچ، همین شبکه ۵ چند تا موسیقی در طول روز پخش می کند.

پهنای باند خط قرمز موسیقی چند متری شده

در بخش دیگربرنامه آریا عظیمی نژاد درباره برنامه های خود در حوزه موسیقی و پرداختن به اجرای موسیقی تلفیقی، گفت: سختی های کار اجرا که خیلی زیاد است ولی جذابیت های اجرا و رویارویی با مخاطب هم زیاد است. قصد کم کردن ساخت موسیقی فیلم و سریال را ندارم ولی گزیده تر می خواهم کار کنم از اینرو قائدتا این نوع کارهایم کمتر می شود. من سالی یک یا دو سریال و همین طور فیلم سینمایی بیشتر کار نمی کنم ولی چون خیلی شنیده می شود زیاد به چشم می آید. حال می خواهم بالانسی میان این دو برقرار کنم و برنامه ای دارم که موسیقی مقامی را با این شکل و شمایل که درواقع شکل مدرن است خروجی خارج از ایران داشته باشم و تور فشرده ای برای اروپا بعد از سال جدید خواهم داشت.

در بخش پایانی برنامه قسمت دیگری از گزارش جشنواره موسیقی فجر پخش شد و پس از آن گفت و گوی زنده برنامه با این سوال امیرحسین مدرس که آیا موسیقی مقامی ظرفیت استفاده در موسیقی پاپ را داراست یا خیر، پی گرفته شد و آریا عظیمی نژاد در پاسخ توضیح داد: راهی است که سختی های فراوان دارد، اول باید تحولی در ساز سازی ما اتفاق بیفتد تا سازها بتوانند مورد استفاده در این بخش قرار بگیرد در ترکیه این اتفاق رخ داده و سازها به روز شده اند از طرفی هم نیاز داریم نوازنده هایی در این راستا تربیت شوند. نسل قبلی موسیقی ما کاملا جدا از این مقوله هستند. باید نسلی تربیت شود تا بتواند کاملا خود را با موسیقی روز همراه کند و سازها هم همین طور به روز شوند. من معتقدم بسیار ظرفیت بالایی وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار بگیردو در همین کنسرت ما آواهایی از نقاط مختلف ایران ضبط شده بود که حیرت انگیز بود، می توان با استفاده از این گنجینه اتفاقات خوبی رقم زد.

موسیقی پاپ ما هیچ هویتی ندارد

وی تاکید کرد: ما نیاز به یک نسل جدیدی داریم که این اتفاقات را با کمک آن ها رقم بزنیم که خداروشکر هستند و وقتی با آن ها مواجه می شویم احساس شور و انرژی می کنیم. همین امشب قبل از اجرای ما گروه دیگری بودند که از نغمه های خیلی زیبایی استفاده می کردند که قرار شد باهم کارهایی در آینده داشته باشیم. این موسیقی خیلی جای کار دارد.

محمدرضا  چراغعلی نیز در این خصوص خاطر نشان کرد: ما متاسفانه هویتی برای موسیقی پاپ نداریم، موسیقی پاپ که شنیده می شود می گوییم ترکی عربی یا … وقتی این اتفاق رخ دهد می تواند یک هویت به موسیقی پاپ بدهد و ما بتوانیم با بهره گرفتن از این موسیقی ها و آواها یک موسیقی پاپ ایرانی خلق کنیم، با این مقوله شاید این اتفاق رخ دهد.