- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمود گبرلو: بیان هنری تاثیر اطلاع‌رسانی درباره سلامت را تضمین می‌کند

gabarloo

به گزارش سوره سینما [1] ، محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما در گفتگو با ستاد خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: بهترین راه برای ترویج، تبلیغ و گسترش حرکت‌های اجتماعی یا حرکت‌هایی که برای تسهیلات بهتر در جهت رفاه مردم در نظر گرفته می‌شود، استفاده از قدرت رسانه‌های جمعی و به ویژه رسانه‌های تصویری از جمله سینماست.

او با اشاره به اهمیت رسانه تلویزیون گفت: وقتی در حال چیدن اسباب منزل هستیم، مبلمان را طوری تنظیم می‌کنیم که گرد تلویزیون باشند.  تلویزیون مانند یکی از اعضای خانواده در کنار ما است و این نشان دهنده قدرت این رسانه است.

وی ادامه داد: اگر متولیان امور بهداشت و سلامت در جامعه و دانشجویان رشته‌های مرتبط با پزشکی می‌خواهند به طور جدی به اطلاع رسانی در این زمینه بپردازند باید به یاد داشته باشند اگر این مسایل با زبان هنر بیان شود بدون شک تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.

مجری پیشین برنامه سینمایی «هفت» گفت: بهترین ابزار و رسانه موثر برای ایجاد یک جریان اجتماعی در کشور سینما و تلویزیون است. اگر در این حوزه سرمایه گذاری شود حتما مدیران شاهد بازخورد مناسب و موفقیت خواهند بود. مردم چندان توجهی به فضاهای تبلیغاتی مستقیم مانند بنر، بیلبورد، تیزر، نقاشی دیواری و … ندارند. اما اگر همین پیام‌ها لابه لای داستانی پرکشش در یک سریال تلویزیونی به مردم ارائه شود تاثیرش بسیار دیدنی خواهد بود.

این منتقد سینما ادامه داد: مردم با شخصیت‌های یک فیلم را سریال همذات پنداری می‌کنند و در نتیجه بیشتر رغبت به دانستن در مورد آن شخصیت و مشکلاتش که می‌تواند مشکلات مربوط به سلامت باشد از خود نشان می دهند.

گبرلو عنوان کرد: خوشبختانه در بخش سلامت شاهد موج‌های خوبی در زمینه خبری و گزارشی هستیم و به نظر می‌رسد مدیران به قدرت رسانه در این زمینه پی برده‌اند. اما در زمینه فیلم و سریال در مقایسه با تولیدات جهانی چندان موفق و پیشرو عمل نکرده‌ایم. سینمای جهان را دنبال می‌کنم و می‌دانم در سینمای جهان در زمینه اطلاع‌رسانی در حوزه بهداشت و سلامت جلوتر از ما هستند و حتی بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های بهداشتی جوامع را از طریق تولید و پخش فیلم حل کرده‌اند.

گبرلو در پایان گفتگو با اشاره به شعار هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: شعار «سالم زیستن هنر است» می‌تواند مخاطب را به فکر فرو ببرد. این شعار باید به یکی از ارکان اصلی زندگی افراد و خانواده تبدیل شود. اگر این اتفاق بیفتد شاهد کاهش آمار بیماری‌هایی خواهیم بود که به خاطر آداب زندگی مدرن در حال گسترش در بین افراد جامعه  به خصوص شهرنشینان است.  

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت فروردین ۹۶ در تهران برگزار می‌شود.