- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارش آئین رونمایی از پوستر جشنواره فیلم فجر ۳۵ و «مجموعه آثار منتخب مردمی»

roonamayee-poster1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در این مراسم که عصر روز یکشنبه سوم بهمن ماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد، هنرمندان و مدیرانی چون خسرو سینایی، بهروز غریب‌پور، حسین پارسایی، محمدحسین قاسمی، امید روحانی، محمدرضا فرجی، کمال تبریزی، منصور لشکری قوچانی، جمال ساداتیان، سعید روستایی، سعید ملکان، سعید آرمند، فرزاد موتمن، حمید فرخ‌نژاد، سیاوش حقیقی، پژمان بازغی، سعید راد، محمدعلی کشاورز، مجید مظفری، هاتف علیمردانی، کوروش تهامی، محمدرضا شریفی‌نیا، پوران درخشنده، احترام برومند، مسعود اطیابی، علی مصفا، زهرا حاتمی، لیلا حاتمی و … حضور داشتند.

در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، امید روحانی که مجری برنامه بود، در ابتدا با اشاره به حادثه پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان غیور حاضران را به یک دقیقه سکوت دعوت کرد. او با اشاره به جای خالی زنده یاد علی حاتمی در سینمای ایران گفت: امسال بیستمین سالی است که علی حاتمی را در کنار خود نداریم و هرچه می‌گذرد بیشتر متوجه ضربه‌ای می‌شویم که فقدان او به سینمای کشور زده است. زمانی‌که حاتمی کار خودش را شروع کرد، سعی کرد آن‌چیزی که در زبان و تکنیک و قالب سینما از غرب می‌رسید، تماما اخذ نکند، بلکه در سینمای ایران آن را تعریف کند.

در ادامه مراسم فیلم کوتاهی درباره علی حاتمی که عزیز ساعتی آن را ساخته، پخش شد و در بخشی دیگر، محمد مهدی دادگو با حضور روی صحنه،  درباره علی حاتمی گفت: از استفاده افعال ماضی برای این رفیق قدیمی پرهیز دارم. در این‌جا می‌خواهم چند نکته را پیش از رونمایی پوستر جشنواره سی و پنجم فجر اشاره کنم، پوستری که تصویر علی حاتمی را دارد.

وی گفت: پرویز یشایایی اولین کارفرمای علی حاتمی بود که با عباس کیارستمی باهم کار می‌کردند. تقدیر این بود که این دو کار خودشان را شروع کنند و یک نفر سینمای ایران را به جهانیان معرفی کند و دیگری شاخص سینمای ملی باشد.

دادگو در ادامه با اشاره به روند خوب محمد حیدری در استفاده از تصاویر هنرمندان در پوستر گفت: از سال گذشته این کار شروع شده و اتفاق خیلی خوبی است؛ سال قبل تصویر خسرو شکیبایی بود و امسال شاهد تصویر علی حاتمی بر روی پوستر جشنواره فیلم فجر هستیم.

دادگو با بیان اینکه آثار علی حاتمی نسخه نگاتیو هستند، اظهار کرد: پیشنهاد دادیم که همه آثار علی حاتمی از سال ۵۷ تا اثر نیمه تمام «جهان پهلوان تختی» به همراه مصاحبه‌های این هنرمند در یک بسته دیجیتال حاضر شود.

علی عباسی اولین تهیه‌کننده‌ای که علی حاتمی با او کار کرده بود و دادگو به حضور این تهیه کننده قدیمی در مراسم رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

این هنرمند با عنوان اینکه به همراه دبیر جشنواره به دیدار بزرگان سینمای ایران رفته‌اند، گفت: به دیدار آقای کشاورز رفتیم که امشب ایشان حضور دارند و امیدواریم همیشه سلامت باشند. به دیدار آقای علی نصیریان رفتیم که با توجه به تغییر برنامه امشب نتوانستند در مراسم حضور داشته باشند و همچنین به دیدار آقای عزت‌الله انتظامی رفتیم که به دلایل بیماری نتوانستند اینجا باشند، همچنین به دیدار آقای جمشید مشایخی رفتیم که به دلیل اینکه تازه از بیمارستان مرخص شده بودند، نتوانستند تشریف بیاورند.

در ادامه مراسم زهرا حاتمی و لیلا حاتمی روی صحنه به همراه محمدعلی کشاورز روی صحنه حاضر شدند. کشاورز بعد از حضور در صحنه در سخنانی گفت: من همیشه مدیون علی حاتمی هستم و دراین‌جا باید بگویم که علی حاتمی کار را از تئاتر شروع کرد. اولین کارهای تئاتری‌اش را که می‌نوشت، با هم کار می‌کردیم… بعد از آن بود که وارد سینما شد و به بزرگ سینمای کشور تبدیل شد. می‌خواهم بگویم اگر می‌خواهید در سینما موفق باشید، باید در ابتدا تئاتر را درک کنید و بدانید که تئاتر چه می‌گوید.

وی ادامه داد: من خودم را ایرانی می‌دانیم و برخاسته از مردم هستم و هرکاری هم انجام دادم برای مردم ایران کرده‌ام.

کشاورز همچنین به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: آن‌ها افراد بزرگی بودند که واقعا جانفشانی کردند و ما در مرگ همه آن‌ها سهیم هستیم.

در ادامه زهرا حاتمی و لیلا حاتمی به همراه محمد حیدری دبیر جشنواره روی صحنه برای رونمایی از پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حاضر شدند و از پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با طرحی از چهره علی حاتمی رونمایی شد.

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای بخش پایانی که به رونمایی از مجموعه آثار منتخب مردمی جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت، متنی درباره جشنواره فیلم فجر و داوری مردمی خواند و سپس کلیپی از فیلم‌های منتخب مردمی از جشنواره سال ۷۶ تا سال ۹۴ پخش شد. نجفی در ادامه برای رونمایی از مجموعه آثار منتخب مردمی از محمد حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما دعوت کرد که روی صحنه بروند.

roonamayee-poster2 [2]

کارگردان‌هایی که با آثارشان سیمرغ بلورین بهترین اثر از نگاه مردمی را دریافت کرده‌اند؛ابراهیم حاتمی‌کیا برای سه اثر، کمال تبریزی برای سه اثر، اصغر فرهادی برای سه اثر، مجید مجیدی برای دو اثر، احمدرضا درویش، خسرو سینایی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسهود ده‌نمکی، حمید نعمت‌الله، پیمان معادی، مازیار میری، پوران درخشنده، نرگس آبیار، مصطفی کیایی، ابوالحسن داودی و سعید روستایی هرکدام برای یک اثر هستند.

همچنین تهیه‌کنندگان این آثار به شرح زیر هستند؛ منوچهر محمدی برای سه اثر، سید جمال ساداتیان برای سه اثر، مهدی کریمی برای دو اثر، تقی علیقلی‌زاده، قاسم قلی‌پور، علیرضا شجاع‌نوری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، محسن علی‌اکبری، مصطفی شایسته، سید محمود رضوی، محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی، منصور لشکری قوچانی، بیتا منصوری و سعید ملکان برای یک اثر.

کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که در مراسم حضور داشتند به همراه مدیرانی که در جمع‌آوری این مجموعه آثار همکاری داشتند، برای رونمایی از مجموعه حاضر شدند.

فهرست کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم های منتخب برگزیده از نگاه تماشاگران ادوار فجر عبارتند از: ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، ارتفاع پست و به رنگ ارغوان، مجید مجیدی برای فیلم‌های به رنگ خدا و بید مجنون، احمدرضا درویش برای فیلم متولد ماه مهر، خسرو سینایی برای فیلم عروس آتش، بهرام بیضایی برای فیلم سگ کشی، کمال تبریزی برای فیلم‌های فرش باد، مارمولک و همیشه پای یک زن در میان است، اصغر فرهادی برای فیلم‌های چهارشنبه سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمین، داریوش مهرجویی برای فیلم سنتوری، مسعود ده‌نمکی برای فیلم اخراجی‌ها، حمید نعمت‌الله برای فیلم بی پولی، پیمان معادی برای فیلم برف روی کاج‌ها، مازیار میری برای فیلم حوض نقاشی، پوران درخشنده برای فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، نرگس آبیار برای فیلم شیار ۱۴۳ ، مصطفی کیایی کارگردان خط ویژه، ابوالحسن داوودی کارگردان رخ دیوانه، سعید روستایی کارگردان فیلم ابد و یک روز، مهدی کریمی تهیه کننده آژانس شیشه‌ای و رنگ خدا، تقی‌علی قلی‌زاده تهیه کننده متولد ماه مهر، قاسم قلی‌پور تهیه کننده عروس آتش، منوچهر محمدی تهیه کننده مارمولک، حوض نقاشی و ارتفاع پست، علیرضا شجاع‌نوری تهیه کننده فرش باد، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده به رنگ ارغوان ، برف روی کاج‌ها و چهارشنبه سوری، حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه کننده اخراجی‌ها، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده همیشه پای یک زن در میان است، مصطفی شایسته تهیه کننده بی‌پولی، سیدمحمود رضوی تهیه کننده درباره الی، محمدحسین قاسمی تهیه کننده شیار ۱۴۳، ابوذر پورمحمدی تهیه کننده شیار ۱۴۳ ، منصورلشگری قوچانی تهیه کننده خط ویژه، بیتا منصوری تهیه کننده رخ دیوانه، سعید ملکان تهیه کننده ابد و یک روز، مهدی جعفری موسه ویدئو رسانه قرن ۲۱ ، فرهاد رحمتی موسسه قرن جدید، جواد معماری از موسسه تصویر دنیای هنر و سعید خندق‌آبادی از موسسه ویدئو رسانه سوره.

مراسم رونمایی از پوستر و رونمایی از مجموعه آثار برگزیده جشنواره فیلم فجر از نگاه تماشاگران با عکس یادگاری حاضران روی صحنه سالن سینماتوگراف موزه سینما به پایان رسید.