- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

علی قربانی: شعار جشنواره فیلم ۱۰۰، سینمای اخلاق است

ghorbani 100

سوره سینما [1] – یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای در قالب بخش های «مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه ای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه «سینمای ۱۰۰ ثانیه ای جهان» در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده و در این دوره پذیرای آثاری است که در سه محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار» و «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» تولید شده باشند. این جشنواره از ۴ تا ۶ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد. همچون دوره های گذشته امسال نیز علی قربانی معاون اجرایی سازمان سینمایی حوزه هنری دبیری این جشنواره را بر عهده دارد. در ادامه گفتگوی وب سایت رسمی حوزه هنری با علی قربانی را خواهید خواند:

* جشنواره فیلم ۱۰۰ سابقا هر دو سال یکبار برگزار می شد اما از امسال قرار است هرسال برگزار شود. چطور شد حوزه هنری این تصمیم را گرفت؟

با توجه به درخواست هایی که از طرف هنرمندان و جوانان فیلمساز و مخاطبان جشنواره شده بود، از مدیریت حوزه هنری درخواست کردم این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود. با کمک آقای فاضل نظری معاون هنری و همفکری ایشان به این نتیجه رسیدیم که می توانیم دبیرخانه جشنواره «رویش» را به شهر مقدس مشهد منتقل کنیم و به این ترتیب از منابع مالی استان خراسان رضوی هم بهره مند شویم. یعنی با کمک هایی که حوزه هنری این استان از منابع استانی جذب می کند بتوانند جشنواره «رویش» را هم به صورت سالانه برگزار کنند. ضمن اینکه خاستگاه اصلی این جشنواره هم شهر مشهد است و اگر دبیرخانه هم آنجا باشد، خیلی بهتر است.

در نظر داشتیم با انتقال جشنواره رویش به مشهد و با جذب اسپانسر جشنواره فیلم ۱۰۰ را به صورت سالانه برگزار کنیم که خوشبختانه موفق به این امر شدیم. به این ترتیب هم جشنواره رویش و هم جشنواره ۱۰۰ به صورت سالانه برگزار خواهند شد و از این موضوع خوشحالیم.

* موردی که سال گذشته روی آن تاکید داشتید جذب فیلم های خوب خارجی برای اکران در جشنواره ۱۰۰ بود. آیا امسال موفق به جذب بیشتر آثار خوب خارجی شده اید؟

با جشنواره های متعددی تفاهمنامه نوشتیم که در جشنواره هایشان حضور داشته باشیم و آنها هم آثارشان را برای شرکت در جشنواره فیلم ۱۰۰ بفرستند. سال گذشته از چندین جشنواره مهم دنیا مانند جشنواره ازمیر، ایتالیا، جشنواره بوستون آمریکا، جشنواره فیلم های ۶۰ ثانیه ای دانمارک و بلاروس و… سئانس هایی داشتیم.

در جشنواره فیلم ۱۰۰ امسال شاهد رشد دو برابری فیلم های خارجی هستیم. پارسال هفتصد فیلم در این بخش به نمایش درآمدند و امسال تا این لحظه هزار و چهارصد و یازده فیلم در بخش آثار خارجی به دستمان رسیده است. بیشترین آثار از کشور آمریکا با ۱۷۲ اثر و کمترین آثار از کشورهای ونزوئلا و بولیوی بوده است که هر کدام با یک اثر شرکت دارند.

یکی از دلایلی که توانستیم در جذب فیلم های خارجی موفق عمل کنیم، حضورمان در بخش شورت کورنر فیلم کن بود. جشنواره ۱۰۰ امسال در این محفل هنری و سینمایی حضور داشت. شورت کورنر بخشی جنبی در جشنواره کن است که فیلمسازان مهم که در زمینه تولید فیلم کوتاه فعال هستند در آن حضور دارند و آثارشان را نمایش می دهند. امسال در این بخش حضور داشتیم و جشنواره را برای این فیلمسازان معرفی کردیم و فراخوان جشنواره فیلم ۱۰۰ را توزیع کردیم. شاید بیش از پانصد فیلمساز برجسته فیلم کوتاه در این جشنواره حضور داشتند و ما توانستیم جشنواره فیلم ۱۰۰ را به این فیلمسازان معرفی کنیم و با برخی از آنها درباره جشنواره صحبت کردیم. علاوه بر این ما امسال از ده جشنواره خارجی مانند جشنواره فیلم کوتاه افغانستان، فلسطین، لبنان، چین ، نپال، ایتالیا و دانمارک آثاری را خواهیم داشت.

* در مورد آثار داخلی استقبال چطور بوده است؟

هنوز نمی توانم تعداد دقیق آثار را اعلام کنم چون مهلت ارسال آثار به اتمام نرسیده است. آنچه برایمان مهم است کیفیت آثار است و قطعا به نسبت کمیت در الویت قرار دارد. همیشه گفته ام این برایمان مهم است که فیلمی کامل در جشنواره اکران کنیم. فیلم کوتاه تیزر یا یک آنونس تبلیغاتی نیست بلکه یک اثر کامل است. امیدوارم امسال هم در این بخش شاهد رشد کیفی و کمی آثار باشیم.

* رویکرد این جشنواره امسال چه خواهد بود؟

رویکرد جشنواره ۱۰۰ همیشه بحث اخلاق است. شعار ما سینمای اخلاق است. البته بخش هایی امسال به این جشنواره اضافه شده است که عبارتند از: اخلاق و سبک زندگی، اخلاق و اقتصاد مقاومتی و اخلاق و فرهنگ کار. هرکدام از این موضوعات نیز شامل تعاریفی مانند ایثار، قانونمداری، گذشت، سعه صدر، ترویج الگوی خانواده و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی می شوند.

* یکی از کارگردان های موفق سال گذشته جشنواره فیلم ۱۰۰ به نام محمد رضا خردمندان  امسال با اولین فیلم بلند اش در جشنواره فیلم فجر حضور دارد که اتفاقا با حمایت حوزه هنری تولید شده است و نشان از حمایت این نهاد و جشنواره فیلم ۱۰۰ از استعدادهای برتر دارد. امسال هم برنامه ای برای حمایت از فیلمسازان جوان و استعدادهای نو خواهید داشت؟

ما در حوزه هنری واحدهایی مانند باشگاه فیلم سوره، مرکز مستند و مرکز انیمشین داریم که کارشان این است که فیلمسازان را در جشنواره ها رصد کنند و یکی از وظایف شان شناخت و کشف استعدادهاست. درحوزه هنری برگزاری همه جشنواره ها کاملا هدفمند است و یکی از این اهداف این است که این استعدادها را پیدا و با حمایت از آنها بتوانیم آثار فاخر و خوب تولید کنیم.

موردی که اشاره کردید تنها برای آقای خردمندان اتفاق نیفتاده و در هر دوره از جشنواره های رویش و جشنواره فیلم ۱۰۰ ما در صدد بوده ایم که با حمایت از جوانان آنها را به سمت فیلمسازی در ابعاد جدی تر سوق دهیم. بسیاری از کارگردان های خوب سینمای ایران از فیلم سازانی هستند که در دوره هایی از جشنواره های سینمایی حوزه هنری شرکت داشته اند از جمله آقایان بهروز نورانی پور، امیر مهران، علیرضا دهقان و…

* در مورد برنامه های جنبی این دوره از جشنواره هم بفرمایید.

در تلاش هستیم وورک شاپ هایی با کیفیت برای میهمانان و فیلمسازان برگزار کنیم. در این جشنواره ایده پردازی بسیار مهم است و اساسا ایده مهم ترین رکن ساخت فیلم کوتاه و فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای محسوب می شود. به همین خاطر برگزاری وورک شاپ با حضور فیلمسازان خوب که بتوانند به فیلمسازان جوان در این زمینه آموزش دهند، از اهداف مان است. علاقمندان می توانند پیش از برگزاری جشنواره از طریق سایت برای حضور در این وورک شاپ ها ثبت نام کنند. یکی از اصلی ترین بخش های جنبی این دوره از جشنواره برگزاری این وورک شاپ هاست و به موراد دیگر هم فکر خواهیم کرد.

منبع: وب سایت رسمی حوزه هنری