- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آتش نشانان فرشته‌های نجات هستند/ زندگی بر بال شعر

basobh

به گزارش سوره سینما [1] ، عبد اله روا در آخرین روز از برنامه این هفته «باصبح» و در صحبت های ابتدایی خود بیان کرد: رشادت های آتش نشانان و این وجود و خاصیت انسان بودن، متبلور شده در ایرانی بودن ماست، وقتی آتش نشانی یک دقیقه قبل از فروریختن ساختمان با فریاد تاکید می کند که اینجا متعلق به مردم است و بازنمی گردد، ای کاش همه ما حواس مان باشد که خیلی ها به خاطر حق مردم حتی حاضرند جان خود را فدا کنند؛ به واسطه دیدن این تلخی، جلوه های آسمانی وجود مردم خود را دیدیم، با هم بودن در زندگی ماشینی، تماشای سریال های خارجی، تاثیرات شبکه های اجتماعی و این دهکده جهانی اثر نگذاشته و از هم بی خبر نشدیم؛ با دلگرمی های خود نشان دادیم مردمی بامرام هستیم. شاید با تغییر لباس و طرز تفکر، به جای صحبت، پیام بدهیم اما در قلب خود هنوز ایرانی هستیم. همه مردان با غیرت این سرزمین جای پدران فرزندان شهدای آتش نشان هستند. خدا را شکر خبر افتخار آفرین و شاد و غمگین این روزها این است که تعدادی از همکاران فعال در ساختمان پلاسکو فراموششان نکرده اند و حاضرند امکاناتی را در اختیار آنها قرار دهند. هشتگ (# مردم_بامرام) برای کسانی است که در هر زمینه ای امکان کمک رسانی به فعالان پلاسکو را دارند.

سعید بیابانکی شاعر و مجری مهمان امروز برنامه «باصبح» بود. روحیه طنز بیابانکی در برخی آثارش از جمله در دیدار با رهبری مورد توجه ایشان و مردم قرار گرفت.

بیابانکی خود را دانش آموز کلاس شعر دانست و اظهار کرد: استاد از ۶۰ سال به بعد معنی پیدا می کند. تقریبا ۳۰ سال از نخستین روزهایی که زمزمه های شعر را آغاز کردم می گذرد، شعر همواره در تلخی و شیرینی ها همراه من بوده، مایاکوفسکی یکی از شاعران معروف جهان می گوید، شعر سفارش اجتماع به شاعر است، بنابراین همیشه به اتفاقات واکنش نشان داده ام.

نیروی معجزه آسای شعر

خاصیت شعر مثل نیروی واکنش سریع است، هنرهای دیگر پشت این ماجرا قرار گرفته اند. شعر مواقعی سر بزنگاه هایی به داد انسان می رسد که آدمی به آن بسیار نیاز دارد، شعر در بسیاری از حوادث تلخ، آرامش بخش است. کار شعر در حوادث تلخ، تحمل ماجرا را آسان تر می کند، شاید شعر نتواند کاری انجام دهد اما همین ایجاد آرامش، به نظر من کارستان است.

فعالیت های پیشین سعید بیابانکی

مدتی عضو شورای عالی شعر صدا و سیما بودم، کار ما تولید ترانه و موسیقی برای پخش از رادیو و تلویزیون بود، آن شورا تغییر کرد و در حال حاضر شورای تامین را داریم که آثار ساخته شده در خارج از سازمان بر اساس چارچوب های تلویزیون سنجیده و پخش می شود.

زاینده رود هویت اصفهان

بیابانکی خاطر نشان کرد: آب زاینده رود این روزها مجددا فوران کرده و دیروز جاری  شد ، به نظر من اگر زاینده رود نباشد، اصفهان هم نیست. بخشی از زیبایی های نه تنها ایران بلکه جهان را انسانیت از دست می دهد، امیدوارم تدبیری اندیشیده زاینده رود همیشه جاری باشد حتی در حد جوق اما خشک نشود. متاسفانه وقتی زاینده رود خشک شد، جامعه شناسان گفتند که سالخوردگان به دلیل رابطه عاطفی که با این رود  داشتند افسرده شده و از دنیا رفتند، زاینده رود بخشی از هویت ملی ماست و  به هویت اصفهان تبدیل شده است.

ترانه سرای شعر «زنده رود» کتاب های درسی

بیابانکی از اتفاقات عجیب و غریب در مسیر سرودن «شعر زنده رود» کتاب درسی دوم راهنمایی گفت و ادامه داد: برف خوانسار زمینه ساز سرودن این شعر شد.

قیصر امین پور و محمدعلی بهمنی شاعر «بهار بهار چه اسم آشنایی» از نگاه سعید بیابانکی: ویژگی بارز او مهربانی است و با جوانان ارتباط زیادی دارد. علاقه ویژه ای به شعر قصیر امین پور دارم، در گذشته تنها مجرای شعر خاندن مطبوعات بود که امروز به واسطه جهان مجازی به حاشیه رفته است.

مهمان امروز «باصبح» در پایان تأکید کرد: زندگی بدون شعر امکان پذیر نیست، شعر یک ستون فرهنگ ماست، بسیاری از مفاهیم به واسطه شعر به ما رسیده است. اگر هنرها را به مثال یک تیم فوتبال در نظر بگیریم، کاپیتان تیم هنر، شعر است. امیدوارم رسانه ملی فرصت ها را جدی بگیرد و برای شعر بیشتر وقت بگذارد.