- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نامزدهای ششمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران معرفی شدند

ketab-sal-cinema

به گزارش سوره سینما [1]به نقل از روابط عمومی خانه ی سینما اکبر نبوی دبیر جایزه ی کتاب سال سینمای ایران با اشاره به جلسه ی روز سوم بهمن ماه هیات داوران این جایزه گفت: خوشبختانه با دقت، همدلی و وقت شناسی اعضای محترم هیات داوری، متشکل از آقایان: محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، دکتر محمد شهبا، محمد گذرآبادی و دکتر مسعود نقاش زاده، پس از چهار ماه مطالعه و چندین جلسه بحث و بررسی، نامزدهای ششمین جایزه ی کتاب سال سینما برگزیده شدند.

نبوی پیش از اعلام اسامی نامزدها با اشاره به تغییرات گسترده ای که در ششمین دوره از جایزه بوجود آمده است اظهار داشت: در این دوره به پیشنهاد داوران و موافقت آقای شاهسواری (مدیر عامل محترم خانه ی سینما) و بنده، کتاب های دریافتی از سوی ناشران و نویسندگان در چهار موضوع طبقه بندی شد و بر این پایه مورد داوری قرار گرفت. این طبقه بندی به این ترتیب است: ۱ ـ مباحث نظری ۲ ـ فنون عملی ۳ ـ فیلم و فیلمساز ۴ ـ کتاب های مرجع. بنابراین، تعداد جوایز از دو تندیس به هشت تندیس افزایش یافته و امکان رقابت تخصصی تر، دقیق تر و متنوع تر آثار نویسندگان و مترجمان ارجمند فراهم شده است. در نتیجه، با توجه به این تغییرات مهم، نامزدهای ششمین دوره ی جایزه (اعم از تالیف و ترجمه) به این ترتیب از سوی داوران ارجمند برگزیده شد:

مباحث نظری: ۱ ـ صحنه هایی از یک ازدواج ۲ ـ فلسفه ی فیلم ۳ ـ معماری تصویر ۴ ـ واقعیت سینما

فنون عملی: ۱ ـ مفاهیم و تکنیک های فیلمبرداری ۲ ـ مکالمات والتر مرچ ۳ ـ اصول کارگردانی سینما ۴ ـ تکنیک های تدوین

فیلم و فیلمساز : ۱ ـ سر کلاس با عباس کیارستمی ۲ ـ سیاه تر از شب ۳ ـ مدرنیته ی ایرانی ۴ ـ زیر پوست قصه ها

کتاب های مرجع : ۱ ـ کتاب شناسی سینمای ایران ۲ ـ شهرها و سینما ۳ ـ سینمای فلسطین ۴ ـ رؤیای صادقه

دبیر ششمین جایزه ی کتاب سال سینما در باره ی کیفیت کتاب های این دوره از جایزه گفت: با توجه به گستردگی و در دسترس بودن راه های تامین نیازهای علاقمندان به کتاب های سینمایی و شکل گیری یک وضعیت رقابتی نسبتا شدید در دوره ی کامپیوتر و اینترنت و شبکه های ریز و درشت اطلاع رسانی، به نظر می رسد که روند تعمیق فکری و پژوهشی کتاب های تالیفی، وضعیت خوب و امیدوارکننده ای را نوید می دهد و نویسندگان و پژوهشگران عزیز به این میدان رقابت نفسگیر توجه کرده اند و آثاری به ارمغان آورده اند که بتواند به تشنگی و نیاز محققان، دانشجویان و سایر گروه های مشتاق، پاسخی شایسته بدهد. گرچه که هنوز به خاطر سنت ها و عادت های مربوط به دوره ی نویسندگی برای روزنامه و مجله، ردپای نگاه و تالیف کم رمق و نردیک به فضای ژورنالیزم، در برخی از کتاب ها دیده می شود. من گمان می کنم با تداوم روند خوب و شایان توجهی که شاهدش هستیم، با گذشت زمان، کتاب های روزنامه نگارانه به حداقل برسند و ژرف نگری و پژوهش و تحقیق، به جریان غالب کتاب های سینمایی تبدیل شود.

گفتنی است که آیین اهدای جایزه ی کتاب سال سینما روز پنجم اسفند ماه برگزار می گردد.