- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اختتامیه دومین سوگواره عبرات برگزار شد/ معرفی برگزیدگان و فعالان فرهنگی

abarat-ekhtetamieh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری دومین سوگواره عبرات، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را حسن سلطانی برعهده داشت، پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ۱۰۰۰ اثر رسیده در بخش بین الملل و ۳۰۰۰ اثر دریافت شده در بخش داخلی دومین سوگواره عبرات گفت: هنر می تواند وسیله حفظ تراث ارزشمند اربعین حسینی و انتقال پیام آن به جهانیان باشد. چراکه هنر اساسا ابزاری با قابلیت انتقال جهانی است و زبانی مشترک دارد.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در گسترش پیام اربعین و برگزاری هرچه بهتر دومین سوگواره عبرات بیان کرد: رسانه ملی برای بازتاب پیاده روی اربعین تلاش زیادی کرد و جا دارد که از دست اندرکاران و مسئولان آن و همینطور آقای ذوالفقاری رئیس محترم ستاد مرکزی اربعین و جناب آقابابایی در وزارت کشور و تلاش های مسئولان این وزارتخانه برای برگزاری این رویداد تشکر کنم.

در ادامه حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین با عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از آتش نشانان عزیز کشورمان در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: طبق آمار ثبت شده به هنگام برگشت زائران از مراسم پیاده روی اربعین رقم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ثبت رسیده اند و برای این رویداد و گردهمایی بزرگ جز معجزه نمی توان اسمی گذاشت.

وی افزود: این زائران بدون برنامه ریزی وارد کشور عراق می شوند و به لطف خداوند و صاحب این رویداد هر ساله شاهد کاهش مشکلات و افزایش تعداد پیاده روان اربعین هستیم. در اجتماع بی نظیر پیاده روی اربعین حسینی از ۵ قاره و ادیان مختلف، زائرانی حضور دارند و شاید تنها رویدادی که بتوان نظیر آن نام برد، خود واقعه عاشوراست.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین ادامه داد: شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین همچنین خود خادمین و دست اندرکاران خودجوش این اتفاق هستند و با عشق در راه کربلا گام بر می دارند. به خاطر عشق به امام حسین (ع) خستگی نمی شناسند. پیاده روی اربعین ظرفیت های زیادی برای ایجاد اتحاد و پکپارچگی در جهان اسلام وحتی میان سایر ادیان دارد.  می تواند صلح و دوستی را در منطقه افزایش دهد و به تحول روحی و رفتاری زائران منجر شود.

وی با اشاره به ظرفیت اسلام هراسی پیاده روی اربعین خاطر نشان کرد: اربعین می تواند راهبرد اسلام هراسی دشمنان را به شکست بنشاند و مثلث شوم غربی، عربی و عبری را ناکام بگذارد و هدف از برگزاری سوگواره عبرات نیز توسعه صحیح و اصولی فرهنگ اربعین در جهان است.

ذوالفقاری همچنین تاکید کرد: اهمیت و عظمت اربعین واضح و آشکار است. اما تهدیدها و آسیب هایی جدی در کمین این رویداد از سوی دشمنان است. لذا باید هدف اصلی بر تلاش برای بهبود روند برگزاری پیاده روی اربعین با دو اتفاق توزیع نذورات مردم به بهترین شکل میان مردم و برداشتن باری از دوش مردم عراق دنبال شود. فضای اربعین باید فضای مردمی باشد نه تبلیغی و رقابتی بین سازمان ها و فرهنگ اعزام گروهی زائران در کشور ایجاد و سازماندهی شود.

وی با اشاره به رفع تدریجی ۱۵۰ مشکل در پیاده روی سال ۹۴ ابراز امیدواری کرد در مراسم اربعین حسینی در سال ۹۶ رفع حداکثری مشکلات و ایرادات و تحقق اهداف کلان ستاد مرکزی اربعین در دستور کار قرار گیرد.

در این مراسم همچنین از رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون به پاس سال ها تلاش و ایفای نقش در سریال های ماندگار تاریخی و مذهبی تقدیر شد. وی با حضور روی سن گفت: من سال گذشته نذر کردم که اگر حالم خوب شود، پیاده به کربلا بروم و در مراسم اربعین شرکت کنم. متاسفانه امسال قسمت نشد. دعا کنید که سال آینده با بهبود شرایط جسمانی ام زیارت کربلا توفیق شود.

در این مراسم همچنین نفیسه روشن بازیگر سریال های مناسبتی ماه محرم با نام های «یک تکه زمین»، «فرات» و فیلم سینمایی «بالا بلند» با موضوع اربعین مورد تقدیر قرار گرفت. از مژده لواسانی مجری ویژه برنامه های زنده اربعین حسینی از کربلا هم که در بخش دلنوشته دومین سوگواره عبرات هم شرکت کرده بود، تقدیر شد. محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز که امسال همراه با جمعی از هنرمندان در پیاده روی اربعین شرکت داشت و به ارسال اثر به این رویداد پرداخته بود، مورد تقدیر قرار گرفت.

صابر خراسانی در ادامه مراسم اختتامیه به شعرخوانی پرداخت.

جوایز هنرمندان و برگزیدگان را عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین اهدا کردند.