- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تئاتر یکی از ضرورت های اجتماعی است/ بانوی معلم و خیر مهمان «باصبح» می‌شود

basobh

به گزارش سوره سینما [1] ، سهیل سلیمانی تهیه کننده برنامه صبحگاهی شبکه دو با معرفی مهمان فردای «باصبح» عنوان کرد: زهرا بخشی معلم و خیر مازندرانی در برنامه فردا حضور خواهد داشت.

دکتر شهرام خرازی ها کارشناس سلامت روان و منتقد تئاتر در برنامه امروز «باصبح» ضمن تسلیت مجدد به خانواده کسانی که در حادثه پلاسکو عزیزان خود را از دست دادند عنوان کرد: این ضایعه حادثه غیر مترقبه ای بود که مردم کشور را متأثر کرد و به دنبال خود موج هایی از امداد و کمک رسانی های آنها را به راه انداخت، البته انتظار هم می رفت که مردم همیشه در صحنه ما بسیار خوب به این حادثه پاسخ بگویند. بر همین اساس برنامه باصبح کمپینی را راه اندازی کرد با عنوان #مردم_بامرام که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و حمایت های فراوانی از آسیب دیدگان و خانواده های آنان به عمل آمد. این کمک ها در زمان بحران نیازمند هماهنگی و هدایت است، تک تک مردم می توانند عضو درخشانی از این کمپین باشند و به کمک رسانی های بی دریغ خود مانند گذشته ادامه دهند.

برگزاری اختتامیه اول جشنواره تئاتر فجر

مهدی شفیعی مهمان دیگر امروز و مدیر کل اداره هنرهای نمایشی بیان کرد: جشنواره تئاتر فجر سی و پنجمین دوره خود را برگزار می کند که سه شنبه اختتامیه آن را پیش رو داریم. ما در شب گذشته اختتامیه اول را پشت سر گذاشتیم، امسال جشنواره دو اختتامیه دارد، در مراسم دیشب برگزیدگان بخش های عکس، نمایشنامه نویسی، پوستر، پژوهش جشنواره معرفی و گروه هایی که با نگاه به آسیب ها اجتماعی و با بازیگران قشر نابینا، ناشنوا، و یا مشکلات اعصاب و روان اجرا داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند همچنین از دبیران هفت جشنواره فجر استانی که پیش از جشنواره تهران مراسم خود را برگزار کرده بودند تقدیر شد.

او ادامه داد: مقدمات جشنواره تئاتر فجر از تابستان آغاز می شود (فراخوان جشنواره های استانی) که در نهایت برگزیدگان آنها به جشنواره فجر معرفی می شوند؛ علاوه بر مراحل انتخاب بخش های شهرستانی بخش هایی را هم به عنوان ویترین نمایش در جشنواره تئاتر فجر می بینیم. مضاف بر اینکه از شرکت کننده های ملل دیگر نیز دعوت به عمل می آید. امسال از کشورهای مختلفی مانند عراق، ترکیه، گرجستان، سوییس، اسپانیا و نروژ گروه داشتیم. ۱۹ اثر خارجی از ۱۲ کشور دنیا داشتیم که تقریبا آثارشان به روی صحنه رفته و امشب و فردا شب نیز گروه های لهستان، نروژ و گرجستان کارهای خود را اجرا می کنند. برخی از آثار خارجی که مخصوصا در این دوره شرکت کرده اند متکی بر عناصری مانند حرکت هستند.

گره گشایی تئاتر در زندگی روزمره

خرازی ها در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به طور قطع تئاتر می تواند در زندگی روزمره گره گشایی کند، تئاتر، هنری پایه و بنیادی است که روی بیننده و عوامل آن تأثیر می گذارد، خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رشد مثبت آن بوده ایم. من تقریبا در هفته چهار شب به دیدن نمایش می روم حتی بعضی مواقع شبی دوبار اما متأسفانه مردم ما خیلی اهل دیدن تئاتر نیستند که یکی از دلایل آن کمبود تبلیغ است. جشنواره تئاتر فجر بعد از ساله ا به یک سکوی پرتاب برای هنرمندان و بچه های شهرستان تبدیل شده است.

شفیعی تأکید کرد: تئاتر را می توان از ضرورت های زندگی اجتماعی امروزه متصور بود. قطع به یقین تئاتر می تواند در زندگی شهروندی وتبیین حقوق شهروندان و حاکمیت موثر باشد. امسال قبل از اتفاقات نمایشی شاهد یکسری مسائل پژوهشی بودیم که با عنوان (تئاتر، شهر و شهروند) کار شدند و مباحث بسیار خوبی در آن مطرح شد. امروز کلان شهرهای ما برای ایجاد ارتباط بیشتر بین شهروندان نیازمند این اجتماعات هستند. تماشاخانه ها کمک های بسیاری به این امر می کنند.

تئاتر هنری جمعی

او در پایان گفت: اجراهای امسال در ۱۳ تالار تهران اجرا شدند که ۳ محل هم برای نمایش های محیطی در نظر گرفته شد. تئاتر همیشه به عنوان یک هنر جمعی به وقایع اطراف خود خیلی سریع واکنش نشان می دهد، هنرمندان در روز اول بر اثر حادثه پلاسکو بسیار بهت زده بودند که دسته جمعی به یکی از ایستگاه های آتش نشانی رفتند و آنها را تکریم کردند.