- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کشف استعداد، جوان گرایی و نخبه گزینی هدف این طرح است

ghaffarzadeh

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما در گفتگو با سوره سینما [1] هدف از برگزاری این ورک شاپ ها کشف استعداد های جدید فیلمسازی  در استانها  برای سینمای ایران دانست و گفت: با همکاری حوزه هنری تهران از امروز در شهر ارومیه این ورک شاپ ها برگزار می شود.آنچه که مسلم است اینکه این ورک شاپ ها رویکرد تدریسی ندارد و تصمیمان بر این  است تا با جست وجو در استانهای مختلف؛ توانایی فیلمسازان را برای ساخت فیلم شناسایی کنیم و با حمایت از آنها امکانات ساخت فیلم را در استانی که زندگی می کنند برایشان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برپایی این ورک شاپ ها دو نکته حائز اهمیت است گفت: اول کشف استعداد های فیلمسازی در استانها، دوم ساخت فیلمی با درون مایه بومی-منطقه ای از موارد مهم در این حرکت است.

کارگردان فیلم «گیرنده» در ادامه گفت: همانطور که در فوتبال مربی ها در استانها به دنبال پدیده بازی برای باشگاه  فوتبال خود هستند حوزه هنری هم با این اقدام در جهت کشف فیلمسازان با استعداد گام بر می دارد تا با امکانات و بودجه استانها و با حمایت حوزه هنری فیلم های بومی استانی با شاخصه های استاندارد سینمایی برای استان ها بسازد. در واقع این فیلم ها  از فرهنگ، سنن و آداب و رسوم مناطق کشور و با حال و هوای همان مناطق ساخته می شوند؛ اما تلاش این است که فیلم مردم پسند باشد.

غفارزاده با اشاره به اینکه نزدیک به یکسال است که روی این ایده و طرح با تعدادی از کارشناسان حوزه هنری و مدیریت سینمایی حوزه کار می کنیم ادامه داد: نگاهمان در ساخت این فیلم ها تجربی و هنری نیست؛ بلکه با توجه به ژآنرهای مختلف سینمایی اعم از اجتماعی، کمدی و حتی سیاسی و یا منطقه ای فیلم هایی بسازیم که مخاطب عام را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: در ساخت این فیلم ها به زبان و گویش و فرهنگ شهرها و مناطق کشور توجه ویژه می شود و سعی می شود فیلم ها  با این المان ها و با جذابیت سینمایی برای مخاطب ساخته شود.

این کارگردان در ادامه به ویژگیهای کارگردان منتخب اشاره کرد و گفت: ایده پردازی قوی، نگارش فیلم نامه و کارگردانی حرفه ای و معقول از ویژگی های این فیلمسازان باید باشد و باید از پس ساخت یک فیلم سینمایی خوب بربیایند.

غفارزاده افزود: وقتی ایده این کارگردان پسندیده شد پیش از تصویب این ایده، با فرد فیلمساز انتخاب شده دوره فیلمسازی دو ماهه برگزار خواهد شد و پس از ارزیابی همه جانبه این کارگردان به لحاظ فکری و فرهنگی و هم به لحاظ اعتقادی و اجتماعی وشناخت همه جانبه دیدگاهی فیلمسازی وی انتخاب نهایی صورت گرفته  در شورای مرکزی حوزه هنری مورد  بررسی قرار می گیرد و در مرحله بعد فیلم نامه به بخش تولید نظارتی ارجاع داده می شود تا مراحل ساخت فیلم فراهم شود.

این کارگردان تاکید کرد: باید در انتخاب فیلمساز دقت لازم انجام شود تا توانایی بالایی داشته باشد چون قرار است نیروی با تبحر به سینما اضافه شود نه اینکه سینما این فرد را تحمل کند و خود شخص هم بعد از ساخت یک فیلم از زندگی ساقط شود و نتواتند از پس زندگی خود بر بیاد.

وی گفت: در ساخت فیلم تلاش می شود از افراد شناخته شده کمک گرفته شود تا مشکلات فیلم آماتوری را نداشته باشد و فیلم ساخته شده تمام ویژگیهای یک فیلم عامه پسند را داشته باشد تا با مخاطب ارتباط برقرار کندهمچنین با توجه به محدودیت های منابع مالی و بودجه های حداقلی فیلم ها قرار است در استانها با این رویکرد ساخت و به تولید برسد.

غفارزاده همچنین به استانهای برپایی این ورک شاپ ها اشاره کرد و گفت: به چندین استان سفر داشتم و با فیلمسازان چند شهر گفت و گو کردم. از میان استانهای  بررسی شده دو استان آذربایجان شرقی و غربی بیشترین و با کیفیت ترین فیلم های استانی را داشتند ودر ادامه این جلسات در استانهای جنوبی، مرکزی، شرق و غرب هم برگزار می شود و فیلمسازان نخبه این مناطق هم گزینش می شوند.