- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گذشت زمانی که فیلم اولی‌ها آماتور بودند …

shomare17-1

محمود غفاری کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» در گفتگو با سوره سینما [1] در مورد چگونگی پرداخت به این سوژه گفت: بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران مهمترین دغدغه من برای طرح این موضوع بود؛ البته از نظر من ازدواج دختران سن خاصى ندارد ولى چون در جامعه ما براى این مساله سقف تعیین شده، به همین خاطر وقتى سن یک دختر از این سقف بالاتر می رود ناخودآگاه خودش دچار استرس می شود و چون هیچ برنامه ریزى از سوى حاکمیت براى این مساله انجام نشده است بنابراین برای خانم ها در این سن  بحران درست می شود.

وی ادامه داد:  از چند سال پیش جامعه ایران دچار یک پوست اندازى فرهنگى و جنسى شده و فکر کردم باید شرایط را به سمتى ببریم که بتوانیم به راحتى در این مورد حرف بزنیم. به اعتقاد من جامعه ما در برخی موارد حجب و حیاى بى مورد دارد و اجازه طرح موضوعاتى که به بحرانها و آموزشهاى جنسى می پردازد را نمی دهد. فکر کردم این فیلم می تواند فتح بابى باشد که حداقل بتوانیم درباره این مساله حرف بزنیم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود در مورد نوع نگاهش به این مشکل اساسی جامعه توضیح داد: ما فیلمسازان  در وهله اول فیلم می سازیم و بخش نمایش و سینما برایمان مهم است؛ به نظر من فیلمساز مصلح اجتماعى نیست، ولى چون ما در جامعه اى زندگى می کنیم که مشکلات پیچیده اجتماعى به خاطر ضعف مدیریت فرهنگى وجود دارد بنابراین یک فیلمساز هم برایش پرداختن به این موضوعات جالب می شود. وقتى این ایده به ذهنم رسید صرفا برایم یک موقعیت جذاب سینمایی بود.

shomare17-2 [2]

غفاری با اشاره به اینکه نام این فیلم از روی یکی از سکانس‌های مهم فیلم برداشت شده افزود: معمولا وقتى چنین سوژه هایی به ذهنم می رسد به بخش طرح موضوع یا ارائه راهکار فکر نمی کنم چون سوژه به اندازه کافى این را با خود دارد و فوکوس بیشتر روى آن باعث می شود که فیلم شعار زده شود. پرداختن به دخترى که در آستانه ۴٠ سالگى هنوز ازدواج نکرده، به خودى خود طرح موضوع و تحلیل جامعه شناسانه دارد. پس من وظیفه مهمترم این است که این موضوع را به سینما نزدیک تر کنم که تماشایش براى مخاطب جذاب باشد.

کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» در مورد انتخاب بازیگران فیلمش گفت:  زهرا داود نژاد و مهرداد صدیقیان از همان ابتدا انتخاب اصلى ما بودند ولى بقیه بازیگران بر اساس شرایط تولید و فیلمنامه در مرحله پیش تولید انتخاب شدند.

غفاری همچنین در مورد تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر هم گفت: این اولین مواجه من با مخاطب عام در این اندازه گسترده و همچنین طیف وسیعى از هنرمندان و منتقدان سینماست. طبیعی است که جدا از هیجان انگیز بودن، قطعا در مسیر فیلمسازى ام تاثیراتى را خواهد داشت. این مساله حتما اهمیت حضور در جشنواره فیلم فجر را براى من دو چندان می کند.

shomare17-3 [3]

این کارگردان در پاسخ به این سوال که رقابت میان فیلمسازان فیلم اولی امسال را چگونه می بیند گفت: کیفیت فیلمسازى در سینماى ایران بالاتر رفته و این کیفیت را نسل جدید فیلمسازان بوجود آورده اند. فیلم اولى ها دیگر مثل سالهاى گذشته فیلمهاى آماتور نمی سازند. آنها در همان گام اول فیلمهاى حرفه اى و مهم می سازند؛تا جایی که امسال بخش جداگانه اى ندارند و در کنار فیلمسازان حرفه ای قضاوت می شوند. این مساله رقابت را در میان خود آنها را سخت تر می کند.

فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده در بخش های هنر و تجربه و سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره  فیلم فجر به نمایش در می آید.