- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست نقد و بررسی «دعوتنامه»/ مهرداد فرید: با قبول دشواری‌های این مضمون وارد کار شدیم

neshast-davatname-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر ، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید در دومین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور برخی از عوامل این اثر سینمایی برگزار شد.

در این نشست که با مدیریت محمود گبرلو برگزار شد، مهرداد فرید کارگردان، نویسنده، تدوین‌گر و تهیه‌کننده فیلم، شقایق فراهانی، بهزاد جعفری، سحر کریمی و غزل فرید، سامان صفاری و شهاب شادابی بازیگران و بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری و حمید چمنی فیلمنامه‌نویس حضور داشتند.

در ابتدای نشست فرید با اشاره به اینکه خودش هم روزگاری روزنامه‌نگار بوده، عنوان کرد: خودم روزهایی را به یاد می‌آورم که سمت دیگر میز می‌نشستم و البته حالا که فیلم خودم در برج اکران شده برای من یادآور دوران خوشی است که سال‌ها قبل داشتم.

این کارگردان درباره این فیلم سینمایی گفت: قبل از اینکه فیلم را بسازم، برخی از دوستان به من می‌گفتند این فیلم را نساز، چون ساخت آن مانند عملیات انتحاری است. با در نظر گرفتن اینکه ما جامعه دین زده‌ای داریم و کار در این حوزه سخت است و معمولا فیلمسازی که در این حوزه کار می‌کند ممکن است برخورد خوبی از سمت تماشاگران نگیرد. ما با قبول دشواری‌های این مضمون وارد کار شدیم و می‌دانستیم بعضی از لحظات به دلیل اینکه شرایط نرمالی ندارد، ممکن است قربانی سوژه شویم. اما تلاش کردیم روی همین لبه تیغ حرکن کنیم و امیدواریم در اکران عمومی مخاطب با فیلم ارتباط بگیرد.

این کارگردان با اعتقاد به اینکه جشنواره فیلم فجر بیش از آن‌چه که هست مهم شده، عنوان کرد: فکر می‌کنم همان طور که دریافت سیمرغ نباید کسی را به وجد بیاورد، عدم دریافت آن هم نباید کسی را ناراحت نکند. قطعا اگر آدم‌های دیگری در هیئت انتخاب بودند، فیلم‌های دیگری را در جشنواره می‌دیدیم. به هرحال جشنواره بهانه‌ای است که دور هم جمع شویم، فیلم‌ها را ببینیم و تبادل نظر داشته باشیم.

neshast-davatname-2 [2]

وی در ادامه و به عنوان مصداق برای اینکه جشنواره فیلم فجر آنقدر اتفاق مهمی نیست، اظهار کرد: اگر از خیلی از شما بپرسیم که بهترین فیلم جشنواره کدام بوده، شاید اصلا به خاطر نیاورید، چون اتفاقات آن ته‌نشین نمی‌شود و این نشان می‌دهد که جشنواره آن‌قدر مهم نیست و می‌توان به افزایش کیفیت آن فکر کرد.

این کارگردان با اشاره به اینکه تاریخ، ارزش فیلم‌ها را معین می‌کند،اظهار کرد: اگر از شما درباره یکی از فیلم‌های قدیمی بپرسند قطعا در ذهنتان «گنج قارون» می‌آید، فیلمی که در زمان خودش مورد تمسخر قرار گرفت، اما در گذر زمان در یادها ماند. من خیلی با جشنواره به وجد نمی‌آیم، دوست دارم تاریخ درباره فیلم‌ها نظر بدهد.

فرید که در این اثر سینمایی سراغ موضوع متفاوتی رفته، با اشاره به اینکه مردم عادی از تکرار برخی مضامین خسته شده‌اند، عنوان کرد: برخی موضوعات به قدری برای مردم تکرار شده‌اند که  وقتی می‌خواهی درباره آن صحبت کنی پس می‌زنند، متاسفانه بزرگان مذهبی ما هم روی خوشی به اهالی هنر ندارند و با اینکه در سخنرانی‌ها از این موضوع گله می‌کنند که هنرمندان وارد فضای مذهبی نمی‌شوند، اما وقتی کسی می‌خواهد در این فضا کار کند، با در بسته روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط کار در مشهد به قدری سخت بود که حتی در برخی صحنه‌ها ما مجبور بودیم با موبایل فیلم‌برداری کنیم! فیلم در شرایط نرمالی تولید نشد و به همین دلیل وسواس کافی در آن نیست، با اینکه خود من مخصوصا در بحث تصویربرداری آن قابل دفاع است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیگر سختی‌های ساخت «دعوتنامه» اشاره کرد و گفت: به دلیل یکی از سکانس‌های این فیلم از من در مشهد شکایت شد و ماجراهای طولانی اتفاق افتاد، با اینکه در نهایت تبرئه شدم، اما خواستم بگویم دوستانی که در ساختن فیلم باید به ما کمک می‌کردند، دست ما را بسیار بستند.

فرید با بیان اینکه فیلمش را با بودجه کم تهیه کرده، عنوان کرد: فکر می‌کنم با برگشت سرمایه دشواری در فیلم روبرو نباشیم و با یک فروش متوسط، سرمایه آن هم برمی‌گردد و امیدواریم حتی سود هم کنیم. فکر می‌کنم مردم عادی با فیلم ارتباط خوبی پیدا می‌کنند. فکر می‌کنم سینما برای مردم کف خیابان است و آن‌ها باید ارتباط بگیرند.

شقایق فراهانی بازیگر این فیلم سینمایی با بیان اینکه پیش از این هم بارها قرار بوده با مهرداد فرید همکاری داشته باشند، ادامه داد: هر بار می‌خواستیم با هم کار کنیم، این اتفاق نمی‌افتاد تا اینکه در نهایت این همکاری در «دعوتنامه» اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: من سه سال قبل بحران روحی بدی داشتم و این ترس در من به وجود آمد که با کار زیاد بتوانم حال خودم را خوب کنم.

فراهانی در پاسخ به این سوال که نگران این نیست که در فیلم‌ها نقش دوم یا مکمل را بازی می‌کند، اظهار کرد: من در خانواده‌ای بزرگ شدم که هیچ‌وقت از نقش دو یا مکمل ترس ندارم. اگر قرار است این اتفاق ضربه‌ای برای من داشته باشد، امیدوار هستم این طور نباشد و امیدوارم نقش‌های اصلی بیشتری به من پیشنهاد شود.

این بازیگر همچنان تاکید کرد که  بازیگر کارگردان محوری است و آن‌چیزی که کارگردان از او می‌خواهد را انجام می‌دهد.

شهاب شادابی دیگر بازیگر این پروژه نیز در پاسخ به این پرسش که ظاهر متفاوتی در فیلم داشته است، عنوان کرد: زمانی که این فیلمنامه به من پیشنهاد شد، سر فیلمبرداری سریال جلیل سامان بودم که اثری تاریخی است. در مدت زمان تعطیلی یک ماهه اصرار داشتم این فیلم را بازی کنم و برای نقش هم در مدت زمان یک هقته ۹ کیلو وزن کم کردم تا برای نقش حاضر شدم.

neshast-davatname-3 [3]

بهزاد فراهانی در نشست حضور داشت و ضمن تشکر از دست اندرکارن فیلم تاکید کرد: اگر نقدی به یک اثر داریم کاش با بیان فرزانه‌تری اظهار کنیم، وقتی خودمان در جریان تولید یک اثر نیستیم، نباید این مقدار راحت اظهار نظر کنیم. اجازه بدهیم که بوی دموکراسی و سخن گفتن پارسی جای بیفتد، در چشمان یکدیگر بدون کینه نگاه کنیم و با خود مردم دوستی کنیم.وی ادامه داد: با اینکه دختر بزرگترم بازیگر قلدری در تئاتر است، در سینما از او خیلی تعریف نکرده‌ام، اما این‌بار می‌گویم بازی خیلی خوبی در این فیلم داشت. احساس می‌کردم حس رهبری خوبی در فیلم وجود داشت. حضور بازیگرهای جوان هم نشان می‌دهد که می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.