- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ماجرای هشتاد و دو ماه انفرادی با پرونده سفید در «به اضافه مستند»

be-ezafe-mostanad

به گزارش سوره سینما [1] ، این برنامه به مناسبت آغاز دهه فجر با حضور محمد جواد رجب بیگی، کارگردان مستند و مسعود هندی،  سوژه فیلم به بررسی حادثه ترور شاپور بختیار پرداخت.

*رجب بیگی: متوجه شدم پرداختن به این سوژه خطرناک است

رجب بیگی در خصوص اینکه چرا دست به انتخاب چنین سوژه سختی زده است، گفت: مهرماه سال۱۳۹۴ با آقای سبطی تهیه کننده این مستند، در سازمان مشغول قدم زدن بودیم که ایشان گفتند، یک سوژه ای هست که شخص آقای سرافراز، -رئیس سابق سازمان صدا و سیما- روی آن تاکید دارد.

وی افزود: بنده موضوع سوژه را جویا شدم. ایشان گفت، مدیر دفتر صدا و سیما، آقای مسعود هندی در فرانسه در زمان قتل بختیار، متهم به مسائلی می شود که ما می خواهیم به بررسی این مسائل بپردازیم.

این مستندساز ادامه داد: وقتی در اینترنت جستجو کردم،  متوجه شدم، پرداختن این سوژه، خطرناک است و تاکنون به آن پرداخته نشده است و به جز چند مصاحبه مطلب دیگری درباره ی آقای هندی پیدا نکردم ولی جذابیت سوژه باعث شد تا همان روز با آقای سبطی تماس بگیرم و کار را قبول کنم.

در ادامه گفتگو مسعود هندی، از متهمین قتل بختیار در خصوص حادثه ترور بختیار عنوان کرد: کاملاً واضح است که بنده از قتل بختیار اطلاع داشتم اما از اینکه چه کسی او را به قتل رسانده، بی اطلاع بودم. چون تعدادی از دوستان بنده کار تجاری انجام می دادند، من برای آنها ویزای فرانسه می گرفتم.

وی ادامه داد: زمانی که برای دو نفر از دوستان ویزا گرفته بودم، اسمی از آنها در روزنامه ها ندیدم ولی به قول دادستان در روزنامه ها  تصویر آنها کشیده شده بود ولی من هیچ تصویری از آنها در روزنامه ها ندیده بودم.

وی افزود: من به همراه خانواده یک ماه بعد از قتل بختیار به فرانسه رفتم. در نتیجه کدام انسان عاقلی اگر بداند که ماجرا از چه قراری بوده یک ماه بعد از قتل بختیار به فرانسه می رود؟

هندی در خصوص چرایی درخواست ویزا برای دو نفری که بختیار را ترور کردند، گفت: فقط این دو نفر نبودند بلکه چون بنده در شرکت سیفاکس فرانسه مشغول به کار بودم، برای سی نفر در دوره های مختلف ویزا گرفته بودم.

*مسعود هندی: می گفتند حتی اگر بی گناهیت اثبات شود، فکر نکن به زودی آزاد می شوی!

وی افزود: دادستان و قضات، تحقیقات گسترده ای را انجام داده بودند و به این مسأله که بنده تاکنون برای چندین نفر ویزا گرفته بودم، اذعان داشتند اما مطلبی که دادستان در کیفرخواست عنوان می کرد این بود که شما می دانستی که قتل اتفاق افتاده و به فرهنگ و زبان کشور خودتان و ما تسلط داری اما به اینجا آمدی تا قهرمان شوی و برگردی اما ما اجازه نخواهیم داد. یعنی از همان روز اول می خواستند بگویند، حتی اگر بی گناهیت اثبات شود، فکر نکن به زودی آزاد می شوی!

مسعود هندی ادامه داد: در دادگاه جنایی- خارج از دادگاه کیفری و حقوقی- هیئت منصفه ای وجود دارد که  می تواند بدون هیچ دلیلی در آخر کار یک شخص را محکوم کنند که این وضعیت برای بنده اتفاق افتاد.

سوژه مستند پرونده ۱۲۲۰ در پاسخ به این سوال که چرا حساسیت ها روی بختیار در این حد زیاد بود که انگشت اتهام به سمت جمهوری اسلامی نشانه رفت، گفت: بختیار به عنوان سر دسته ی اپوزیسیون نهضت ملی در ایران بود. یعنی بختیار یک مهره بود و آنها فکر می کردند اگر روزی اتفاقی در ایران افتد او با تشکیلاتی که دارد می تواند حکومت داشته باشد.

وی افزود: شاپور بختیار در فرانسه یک پیشینه داشته است یعنی همسر و فرزندان فرانسوی، تسلط بر زبان فرانسه و انتخاب به عنوان آخرین نخست وزیر شاه، به عنوان شخصی بود که می توانست در ایران مطرح باشد.

هندی ادامه داد: اتفاقی که باعث قتل بختیار شد، خیانت به ملت ایران بود؛ او علاوه بر کودتای نوژه، محرک جنگ ایران و عراق بوده است. بختیار پولی را از دولت عربستان و کشورهای دیگر دریافت کرده بود و همچنین دولت فرانسه، با دستور او کمک های شایانی را به عراق انجام داد.

او با اشاره به اختلافات عمیق با بختیار، گفت: من در مورد قتل بختیار هیچ نظری ندارم اما او یک خائن بوده است. شما به من گفتید که از بختیار کینه داری و من به عنوان یک شهروند ایرانی و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد هستم که بختیار خائن بوده است.

هندی در خصوص مواجهه خانواده بختیار با او گفت:دادگاه در آمفی تئاتری در فرانسه با حضور هیئت ژوری، تعداد زیادی از وکلا ، من، علی وکیلی راد و زین العابدین سرحدی برگزار شد و من در جایگاه متهمان به همراه وکلا خود نشسته بودیم.

*هندی: در حالی که پرونده ی من سفید بود، محکوم شدم

وی افزود: از طرفی همه ی افرادی که به نحوی با جمهوری اسلامی ایران مخالف بودند، در آمفی تئاتر حضور داشتند. خانواده ی بختیار دقیقاً در مقابل ما می نشستند. زمانی که من گفتم بختیار خائن است، نوه ی کوچک او بلند شد و آب دهان به طرفم انداخت و با واکنش آقای ژاکو دادستان پرونده مواجهه شد و ایشان به نگهبان دستور دادند که او را از دادگاه بیرون بیاندازند. چون این کار خلاف قانون است و ما متهم بودیم نه مجرم ولی سرانجام در حالی که پرونده ی من سفید بود، من را محکوم کردند.

سازنده مستند پرونده ۱۲۲۰ در خصوص اینکه چرا در فیلم دست به ریسک باسازی زده است، گفت:من در مستند خیلی به بازسازی علاقه ای ندارم اما به دلیل اینکه دست ما خالی بود و هیچ تصاویری از دادگاه، زندان و… نداشتیم.

رجب بیگی افزود:خود آقای هندی دانش آموخته ی سینما در فرانسه بودند. بنده فیلم های سینمایی مختلف را بررسی کردم تا بتوانم مابه ازای تصویری برای پژوهش ها و صحبت های انجام شده با آقای هندی پیدا کنم. از تصاویر مختلف فیلم های تاریخ سینما به عنوان یک ریتم و یا موتیف به صورت تک نت در مستند استفاده شد. با این حال مشکل کمبود تصویر داشتیم و مستند و سینما، بصری هستند.

وی در پارسخ به این سوال که آیا این چندگونه بودن ساختار باعث از بین رفتن انسجام نمی شود، گفت:این ایراد وارد است که انسجام بصری از بین می رود اما ما سعی کرده ایم که این بخش ها را به گونه ای در کنار هم قرار دهیم که با هم هماهنگی داشته باشند. حال این به نظر مخاطب بر می گردد که چقدر این کار را ما با موفقیت انجام داده ایم.

*هندی: آنها اعتقاد داشتند که حضرت امام(ره) برای قتل بختیار فتوا داده اند

هندی در ادامه گفتگو پیرامون تاثیر حکم امام(ره) درباره ی سلمان رشدی است بر دادگاه وی، گفت: آنها اعتقاد داشتند که حضرت امام(ره) برای قتل بختیار فتوا داده اند. بنده در دادگاه ابتدا معنای فتوا و اینکه هر شخصی نمی تواند فتوا دهد را بیان کردم و به نص صریح قرآن اگر کسی به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین کند باید کشته شود اشاره کردم. سپس گفتم که حضرت امام(ره) او را بر اساس تفسیر قرآن به مرگ محکوم کرده است.

وی افزود: از طرفی هنگامی که حضرت امام(ره) فتوا می دادند در رادیو و تلویزیون و روزنامه های کثیرالانتشار منعکس می شد تا مردم در جریان قرار بگیرند. سلمان رشدی را اروپای ها بیش از اندازه بزرگ کرده بودند. آنها از این شخص لعین به جهت توهین به پیامبر(ص) استقبال کردند. همچنین در دادگاه گفتم که افرادی که در اینجا حضور دارند هیچکدام این کتاب را مطالعه نکرده اند اما من در زندان این کتاب را خواندم.

*هندی: اگر سلمان رشدی را ببینم حتماً حکم امام(ره) را اجرا می کنم

رئیس سابق دفتر صدا و سیما در فرانسه در مورد کتاب سلمانی رشدی گفت:  در فصل ششم این کتاب به پیامبر(ص) و همسرانشان توهین می شود. اگر کسی به پدر قاضی دادگاه توهین کند، حتماً ایشان حکمی را برای آن شخص در نظر می گیرند. حکم امام(ره) نیز حکم صحیحی است و باید حتماً اجرا شود. من تاکنون آزارم به یک مورچه هم نرسیده اما اگر این شخص را ببینم حتماً حکم امام(ره) را اجرا می کنم.

هندی در توضیخ تاثیر این حرفش در دادگاه بیان کرد:در دادگاه به قول خودشان گفتند که من خمینیست هستم. بنده در پاسخ گفتم که من کمونیست، خمینیست و…. نیستم بلکه من یک مسلمان هستم و به آن افتخار می کنم. اما اگر کسی بگوید که امام(ره) را دوست داری؟ می گویم: بله و هر زمانی نام ایشان را می برم رحمته الله علیه می گویم. آنها گفتند که این کلمه را به مقدسات می گویند و من هم گفتم که ما این عبارت را برای مقدسات به کار می بریم و چون امام(ره) را دوست داریم از این عبارت برای ایشان استفاده می کنیم. لذا آنها نتیجه گرفتند که من مخالف نظام جمهوری اسلامی نیستم. دادستان معتقد بود که من از طرف ایران فرستاده شدم تا ببینم چه اتفاقی افتاده است و سرانجام بنده را محکوم کردند.

مسعود هندی در پاسخ به این سوال که روایت او از حادثه ترور بختیار چیست، گفت: در مطالبی که خودشان درباره ی بختیار نوشتند، اذعان دارند که با شخصی به نام «برومند»، در رابطه با پول کلان ۶۵ میلیون دلار که از عراق، فرانسه، آمریکا، عربستان سعودی رسیده بود، مناقشه داشته که در ابتدا برومند کشته می شود و سپس آنها به سراغ بختیار می آیند.

 

وی افزود: سال ۶۲  یک گروه آمدند تا بختیار را به قتل برسانند و موفق نبودند. بختیار در مدت نخست وزیری، ۵۰۰۰ نفر را کشته بود که من این مطلب را در دادگاه خود بختیار، که من درآنجا به عنوان خبرنگار حضور داشتم، زمانی که او به ساحت حضرت امام(ره) توهین می کرد، عنوان کردم و گفتم که او ۵۰۰۰ نفر را در ماجرای دادگاه انیس نقاش کشته و مردم با خون خود بر روی دیوارها نوشته اند بختیار نوکر بی اختیار. خیانت دوم بختیار، ماجرای کودتای نوژه و همکاری با دولت عراق بوده است.

*رجب بیگی: دوماه پژوهش انجام دادیم

در این برنامه رجب بیگی در خصوص روند شکل گیری مستند گفت: روند شکل گیری مستند به این صورت بود که ما حدود دو ماه پژوهش علمی انجام دادیم. چیزی که در ابتدا در ذهنم بود این بود که بررسی زندگی آقای هندی می تواند موازی با بررسی تاریخ انقلاب پیش رود. سپس به پژوهش های بصری و سینمایی پرداختیم که چطور این بحث را مطرح کنیم.

وی افزود: در مسیر تولید مستند متوجه شدم که با یک بحث تخصصی حقوقی سروکار داریم و باید به سراغ یک حقوق­دان خبره در مسائل بین المللی برویم که با بررسی های انجام شده به سراغ دکتر کورانی که دکترای جرم شناسی داشتند، رفتیم.

رجب بیگی ادامه داد: در جلساتی که با دکتر کورانی داشتیم و به بررسی پرونده می پرداختیم؛ برای من این سوال ایجاد شد که اگر از لحاظ حقوقی ایرادی در این پرونده وجود دارد، امکان دارد ما یک دادخواست تنظیم کنیم. ایشان گفتند که حتماً و این اتفاق تاکنون نیفتاده و من این کار را انجام می دهم. این درخواست تنظیم شده و ما در صدد پیگیری آن و ادامه ی ساخت فیلم هستیم.

در ادامه گفتگو مجری برنامه با اشاره به پرونده های پیگیری نشده با این سبک گفت: چنین پرونده هایی معمولاً مغفول واقع شده است به عنوان مثال، پرونده ی خون های آلوده به ایدز که به درستی پیگیری نشده است.

وی ادامه داد:  می خواهم این سوال را بپرسم با توجه به این که تصویری که رسانه های غربی به ما می دهند یک تصویر حقوق بشری است. تصویری از هفت سال انفرادی خودتان را برای ما بازگو کنید؟

*هندی: دشمنی های فرانسه بیشتر از امریکا بوده است

مسعود هندی در پاسخ به این سوال گفت: من در فرانسه توریست نبوده ام و ۲۰ سال در این کشور زندگی کردم و قبل از انقلاب هم مشغول به تحصیل در فرانسه بودم و به خوبی فرانسه را می شناسم لذا اگر نظری درباره ی فرانسه می دهم به این دلیل نیست که در این کشور زندانی بوده ام. من اعتقاد دارم در جنگ هشت سال دفاع مقدس، دشمنی های فرانسه بیشتر از امریکا بوده است.

وی افزود: شیکسون وزیر خارجه دولت فرانسه در سال ۱۹۸۲ میلادی، جنگنده های سوپر استاندارد را برای برقراری تعادل به عراق هدیه داد. همچنین پول کلانی را به دولت عراق کمک کرد که امروز هم اعتقاد دارم که دشمن ما در قبل و بعد از انقلاب با فرانسه است چرا که آنها نوکر آمریکا هستند.

هندی ادامه داد: اتفاقی که شاهد بودم این بود که طبق قانون ۴۸ ساعت بیشتر نمی توانند شخصی را در بازداشتگاه نگهداری کنند اما من را ۷۲ ساعت در بازداشتگاه نگه داشتند که در این هفتاد و دو ساعت فقط پنج ساعت به صورت نشسته خوابیدم.

*هندی: هشتاد و دو ماه در بازداشت انفرادی بودم

هندی در خصوص زمان بازداشتش در فرانسه گفت: بنده ۸۲ ماه و ۱۴ روز در یک اتاق ۸ متری، انفرادی بود و حتی در هواخوری ها هم تنها بودم حتی در زمانهای انتقال، دستهایم را از پشت می بستند.

وی ادامه داد: در زمانی که دستم را شکاندند و به بیمارستان رفتیم حتی در زمان عکسبرداری از دستم، پلیس دستبند را باز نکرد. دو نوع انفرادی شامل انفرادی تحمیلی و انفرادی تنبیهی وجود داشت.آنها یک ضرب المثل دارند که می گوید: ما می خواهیم وقتی شخصی را که به دادگاه می رود، بشکنیم تا ادعایی برای حرف زدن نداشته باشد. آنها می گفتند که تو زندانیDPS یعنی زندانی با مراقبت های ویژه هستی. این یکی از مواردی است که دکتر کورانی به آن ایراد گرفته است.

صدری نیا در ادامه با اشاره به صحبت های هندی در مورد حرف فرانسوی ها که گفته بودند ما می خواهیم قهرمان برنگردی، این سوال را مطرح کرد که آنها برای این کار چه اقداماتی انجام دادند؟

مسعود هندی در پاسخ به این سوال گفت: تهدید و تطمیع کردن امری عادی است. یعنی می گفتند که بچه های شما در فرانسه به دنیا امده اند و شما اگر در این کشور بمانید هیچ مشکل مالی نخواهید داشت. به طور غیرمستقیم به یکی از کارمندان سازمان به نام آقای مشرفی گفته بودند که اقای هندی هر چه بخواهد ما برایش فراهم می کنیم به شرطی که او یک دانه درشت را به ما معرفی کند. من به مزاح به آنها گفتم که من خودم دانه

هندی در پاسخ به این مورد که پرونده ۱۲۲۰ یک متهم دیگر داشته که نسبتی با رئیس جمهور وقت داشته که وزن پیگیری دو پرونده را یکسان نکرده است گفت : ما سه نفر در جایگاه متهمان بودیم. یک نفر هنگام خروج از فرانسه در مرز سوئیس دستگیر شده بود یعنی آقای وکیلی راد، بدشانسی آورد. آقای زین العابدین سرحدی کارمند وزارت امور خارجه بود و در سفارت «برن» به عنوان کسی که در صدد نجات قاتلین بوده، دستگیر شد.

وی افزود: در دادگاه من از رئیس دادگاه سوال کردم که شما اگر از پاریس وارد شهر دیگری شوید، خودتان به آسانی با ماشین تردد می کنید یا سوال می کنید و از تاکسی استفاده می کنید. گفت: بستگی دارد. من گفتم: فردی که از ایران آمده و به زبان مسلط نیست، چطور به سوئیس آمده تا این افراد را نجات دهد! گفت: این مسأله به ما و تحقیقات مان مربوط می شود. ما پنج هفته دادگاه داشتیم و در این مدت سه دادگاه ما تعطیل شد که ما متوجه شدیم وکلای آقای سرحدی به ایران رفته اند. پس از آن دیدیم که آقای رفسنجانی با روزنامه ی فیگارو مصاحبه ای انجام داده اند و گفتند که ما در دادگاه بختیار متوجه خواهیم شد که چه کسی تروریست است! من از وکلا که سوال کردم، به این نتیجه رسیدم که گویا آقای رفسنجانی اِعمال نفوذی کرده اند و این افراد بی گناه و هیچ ارتباطی به ما ندارند.

*هندی: کل دنیا بسیج شده بودند ما را محکوم کنند

هندی ادامه داد: البته در روند دادگاه وقتی که ما را دستگیر کردند، کل فرانسه و یا به عبارتی کل دنیا بسیج شده بودند تا ما را به هر نحوی محکوم کنند تا ایران را به عنوان تروریست معرفی کنند؛ زیرا در دادگاه «آمیا» و «میکونوس» کسی حضور نداشته است اما در اینجا ما به عنوان شاهد حضور داشتیم؛ یعنی فقط کافی بود من مطلبی را به دروغ، برای نجات خودم می گفتم. برای همین من همیشه فکر می کردم که تکلیفم در این دادگاه بسیار سنگین است و حتی زمانی که بی گناه به من دستبند زدند اما ایران تبرئه شد؛ خوشحال شدم.

هندی با شاره به اظهارات گیو بختیار در مصاحبه ای افزود: گیو بختیار در مصاحبه اش گفت که به آقای هندی حکم سنگینی داده اند ولی باید ایران را محکوم می کردند. وقتی ایران محکوم نشد همسر دوم بختیار جیغ کشید و گفت: «الان آقای ولایتی در ایران دارد به ریش قوه قضاییه پاریس می خندد.آنها فهمیدند که فرانسوی ها تجارت را بر عدالت ترجیح دادند».  در صورتی که به این گونه نبود. چون بختیار فرزند کوچکی داشت برای من و آقای وکیلی راد، دیه ی کلانی را تعیین کردند تا سن ۱۸ سالگی به او پرداخت کنیم و ما را به عنوان تروریست بین الملی معرفی کردند و ویزای شینگن ما را هم باطل کردند.

وی افزود: من آن روز خودم را می توانستم نجات دهم اما داوطلبانه خودم را معرفی کردم برای اینکه اعتقاد دارم اوجب واجبات حفظ نظام است، امروز هم به این شعار پایبند هستم و اگر توانستم مقاومت کنم، عشق به ولایت بوده است. انها مرا محکوم کردند زیرا می دیدند که پشت میله ها هم از کشورم دفاع می کنم.

مسعود هندی در خصوص چگونگی حمایت سفارت ایران گفت:  اولاً بخشی از آن جنبه ی شخصی دارد یعنی اگر فردی دخالت می کرد به او تهمت حمایت از تروریست زده می شد و در آینده برای او یک امتیاز منفی محسوب می شد. ثانیاً سفارت باید از ایران سوال می کرد که ما می توانیم در این قضیه دخالت کنیم. نکته ای که برای من اهمیت داشت این بود که به محض اینکه خانواده ی من را آزادکردند تا به ایران باز گردند، همسر اول من در طول دادگاه از من طلاق گرفت.

*هندی : به پسرم گفتم به ایران بگوید که ما را از دولت دور کنند

هندی ادامه داد: من نامه ای را در جیب فرزند کوچکم قرار داده بودم و به او گفتم که نامه را بخوان. در نامه نوشته بودم که به ایران بگوید که ما را از دولت دور کنند زیرا شما هر چقدر به دولت نزدیک می شدید اتهامات شما سنگین تر می شد.

مسعود هندی با اشاره به عدم محکومیت نهایی ایران در این ماجرا،گفت: اگر دولت در این دادگاه محکوم می شد. امروز مقام معظم رهبری نمی توانستند نامه ای به جوانان آلمان بنویسند و یا کشور طلایه دار ضد تروریست باشد. چون زمانی که محکوم می شوی دیگر حرفی برای گفتن نداری.

رجب بیگی کارگردان مستند پرونده ۱۲۲۰ پیرامون زمان ساخت مستندش گفت: از ابتدای ساخت مستند حدو د۳-۲ ماه با آقای مهدی نهاوندی نژاد و رضا هزاوه تمام وقت خود را برای جستجوی فیلم ها، عکس ها و مطالبی که اکثراً به زبان فرانسه بود، صرف می کردیم. این مطالب را برای آقای محسن رنجبر که دانشجوی تئاتر در فرانسه است، می فرستادیم و ایشان مطالب را ترجمه می کردند. در این مدت فقط پژوهش علمی صورت گرفت. سپس فیلم برداری با انتخابات مجلس تداخل داشت و بنده در آن مقطع زمانی در شبکه ی خبر مشغول کار مستند و خبر بودم اما با این وجود یک روز در هفته با آقای هندی جلسه داشتیم و از این جلسات خط سیر مستند پیدا شد.

وی افزود: طول فیلم برداری دو-سه ماه بود اما به صورت پیوسته نبود و شاید فقط۱۲-۱۰ جلسه فیلم برداری داشتیم. هر جلسه ۱۲ ساعت کار می کردیم.

*هندی: من را به خاطر جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۲ روز بیشتر نگه داشتند

هندی با اشاره به آزاد شدنش در مهر ۱۳۷۷ و بازگشت به ایران، گفت: من را به خاطر جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۲ روز بیشتر نگه داشتند که این مدت برای من به اندازه ی ۱۰ سال گذشت. بالاخره یک روز صبح زود گفتند که شما آزادی، بعد من را سوار ماشین کردند و به فرودگاه «شارل دوگل» بردند و از آنجا به آلمان رفتیم و به خلبان گفتند که وقتی به ایران رسید از او امضاء بگیرید که به ایران رسیده است.

در پایان مسعود هندی در پاسخ به این سوال که آیا از سالهای مقاومتش پشیمان است یا خیر، گفت: من مسلمان ارثی-درسی هستم، یعنی هم شیعه به دنیا آمده ام و هم شیعه را مطاله کرده ام و می دانم که چرا انبیاء ما به آیه ی«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ» اعتقاد دارند. آنها اعتقاد دارند که انسان در رنج و سختی آفریده شده است و خدا به انسانی که دوست دارد، بیشتر رنج و سختی می دهد. این شعار نیست که خودمان را توجیه کنیم.« کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى» یعنی انسان زمانی طغیان می کند که غنی می شود. امکان دارد از لحاظ روحی، معنوی و… غنی شود.

وی افزود: من رفتم فرانسه که جای دیگری زندگی کنم اما خدا گوشم را گرفت و من به زندان رفتم. این گوش گرفتن توسط خدا خیلی خوب است و من به آن اعتقاد دارم. شما در سلول زندان بازگشت به خویشتن دارید. چرا که من زندگی مرفه ی را داشتم و اگر آن گونه بودم و این اتفاقات نمی افتاد، امروز فرزندان من این معنویت را نداشتند.

برنامه به اضافه مستند با اجرای علی صدری نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان و سردبیری مهدی خانعلی زاده هر هفته سه شنبه از ساعت ۲۰:۳۰  با بررسی مستندهای جنجالی و پخش نشده از تلویزیون روی آنتن شبکه مستند می رود.