- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دیدار مسئولان سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش از حوزه هنری/ حمزه‌زاده: فیلم‌های مروج سبک زندگی اسلامی و ایرانی را حمایت می‌کنیم

artesh-hozeh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ رئیس و معاونان سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه از بخش‌های مختلف حوزه هنری همچون نمایشگاه آثار گرافیک استاد احمد آقاقلی‌زاده، کارگاه هنری و گنجینه مرکز هنرهای تجسمی، کتابخانه تخصصی جنگ، فروشگاه کتاب انتشارات سوره مهر بازدید کردند و همچنین، پس از تماشای بخشی از تولیدات کوتاه سازمان سینمایی حوزه هنری در سالن سهید آوینی، دیداری با رئیس و مسئولان واحدهای مختلف این سازمان داشتند.

محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، ضمن معرفی مراکز مختلف این سازمان سینمایی، در سخنانی با بیان اینکه این سازمان تمرکز ویژه‌ای بر روی مستند دارد، اظهار کرد: بسیاری از هنرمندانی که با ما همکاری دارند جوان هستند و ظرفیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد.

وی افزود: در واقع بزرگ‌ترین اتفاق عصر ما که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده‌ است، می طلبد که مستندسازی گسترده ای نیز برایش صورت بگیرد و به همین دلیل هم بخش‌هایی که تاریخ شفاهی کار می‌کنند، بخش‌های قوی‌تری هستند. مستندهای مختلفی در زمینه جبهه مقاومت تولید شده است و این تولیدات هم پر مخاطب بوده و هم به لحاظ کیفیت از استانداردهای لازم برخوردارند. اغلب مستندهای مرکز مستند حوزه هنری در جشنواره‌های معتبر، درخشیده‌اند.

bazdid-artesh-4 [2]

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین درباره رویکرد جشنواره‌های سینمایی کشور، اظهار کرد: جشنواره‌ها راه اندازی می‌شوند تا به هنرمندان الگو بدهند و آن ها را حمایت و هدایت کنند. جشنواره فیلم فجر هم از ابتدا برای همین منظور راه اندازی شد. ما تعبیری داریم که جشنواره را به فانوس دریایی و مکانی برای پیدا کردن راه تشبیه می‌کنیم، اما رفته رفته که از روزهای نخست برگزاری جشنواره فاصله می‌گیریم، جای فانوس نیز تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم جشنواره فیلم فجر ویترینی از سینمای ایران است، درست نیست. چرا که این کارکرد از جشنواره سلب شده است. چیزی که در جشنواره فیلم فجر ارائه می‌شود، آیینه تمام نمای سینمای ایران نیست. زمان اکران و گرفتن پروانه نمایش ، مشخص می‌شود چه کسی، چه اثری ساخته است.

حمزه‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: حوزه هنری مسئولیتش پرداختن به انقلاب است و منظورمان تنها وقایع سال ۵۷ نیست، بلکه حوزه هنری به ایدئولوژی و فرهنگ انقلاب اسلامی می‌پردازد. حوزه هنری البته ماموریت دارد در کنار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در رابطه با خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی هم فعالیت و تولید داشته باشد. در زمینه سینمای حرفه‌ای هم به این سمت رفته‌ایم و اغلب بر روی فیلم‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که مروج سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.

bazdid-artesh-5 [3]

تخصص و تعهد، دو بال فیلمسازان باشگاه فیلم سوره است

محمدرضا شفاه، مدیرعامل باشگاه فیلم سوره ، نیز با بیان اینکه این مجموعه برای یافتن جوانان مستعد و متعهد تاسیس شد، اظهار کرد: هنرمندان زیادی برای همکاری به ما مراجعه می‌کنند که به لحاظ عقیدتی شبیه به ما نیستند. البته مکان های مختلفی در کشور وجود دارد که می‌توانند فعالیت کنند، اما این مجموعه بنا دارد با کسانی کار کند که در کنار استعداد، اعتقاد هم دارند. از سوی دیگر افرادی هم به ما مراجعه می‌کنند که به لحاظ اعتقادی به اهداف و آرمان های مد نظر ما پایبندند، اما نمی‌توانند اثر هنری را با استانداردهای مدنظر ما جلو ببرند. ما نقطه بهینه‌ای تعریف کرده ایم که شامل ترکیب این دو بال، یعنی تخصص و تعهد است.

وی همچنین گفت: در چند سال اخیر که باشگاه فیلم سوره راه اندازی شده، در کشورمان جشنواره‌های زیادی برگزار شده است. موسسات و آموزشگاه‌های زیادی هم هستند که سینما درس می‌دهند؛ در حالی که فارغ التحصیلان هنر سینما، افراد با اطلاعات، اما بی تجربه‌ای هستند و باید توانایی های زیادی به این افراد افزوده شود تا بتوانند در سینمای حرفه‌ای فعالیت کنند. ما از بین فارغ‌التحصیلان این مجموعه‌ها در هر سال رصد داریم و برترین ها را بررسی می‌کنیم و کسانی که ویژگی‌های مدنظر ما را دارند انتخاب می‌کنیم و به آن‌ها فرصت تولید فیلم می‌دهیم.

bazdid-artesh-3 [4]

شفاه خاطرنشان کرد: در زمینه استعدادیابی و آموزش استعدادها، به دنبال ارائه آمار و افزایش کمی نیستیم. شاید در هر سال ۲ یا ۳ فیلم ساز برجسته در این باشگاه رشد و نمو کنند، اما این افراد، قرار است در بالاترین سطح کیفی اثر تولید کنند. تا امروز چند هنرمند قابل اعتماد داریم که به نقطه نهایی و حرفه ای فیلم‌سازی رسیده اند.

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره تصریح کرد: در کنار اکران فیلم «۲۱ روز بعد» در جشنواره فیلم فجر، طرح یک سریال تلویزیونی کوتاه را برای ایام نوروز داریم. این مجموعه ۱۵ قسمت و در زمان حدود ۴ دقیقه است که در طول روز از شبکه های سیما پخش می‌شود.

هادی مولوی دوست مدیرکل روابط عمومی و بین الملل حوزه هنری، محسن یزدی ، مدیر مرکز مستند سوره، احسان کاوه، مدیر مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیونی و انیمیشن سوره ، علی قربانی، معاون اجرایی و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی  سازمان سینمایی حوزه هنری از دیگر حاضران در این نشست بودند.

بر پایه این گزارش؛ امیر گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ضمن قدردانی از فعالیت ها و تلاش های حوزه هنری انقلاب اسلامی در ثبت و ضبط دستاوردهای فرهنگی و هنری انقلاب گفت: طبیعی است در این بازدید گوشه های از ظرفیت بالای تلاش ها و خدمات حوزه هنری را رصد کردیم.

bazdid-artesh-1 [5]

وی افزود: در شرایط جنگ نرم و عملیات گسترده روانی دشمن که با تمام قوا وتوان مندی ورود کرده است نیاز است سربازان فرهنگی نظام و هنرمندان و دلسوزان تلاش ها و خلاقیت هایشان را چند برابر کنند تا هم نقشه های دشمنان را خنثی نمایند و هم ظرفیت ها  و گفتمان های جدیدی ارائه دهند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه برای معرفی و ترویج مظاهر الهی نیاز به کار مضاعف است تصریح کرد: خوشبختانه حوزه هنری انقلاب اسلامی اقدامات قابل ستایشی ارائه داده و همچنان انتظار می رود این روند قوی تر و غنی تر گشترش یابد.

bazdid-artesh-2 [6]

وی، با اشاره به نیاز و ضرورت های فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان ساخت: سازمان ما و شما اهداف و دغدغه های مشابه و مشترکی داریم. از این رو ما آمادگی هر گونه مشارکت، تعامل و همکاری با مجموعه های تخصصی شما در هر سطحی داریم و از هر گونه همکاری و اقدام مشترک استقبال می کنیم.

در این گزارش عنوان شد: مقرر شد به منظور آیجاد بستر همکاری مشترک، سلسله نشست هایی در سطح کارگروه هایی تخصصی در حوزه تولیدات آثار کوتاه، مستند، انیمیشن و همچنین، در حوزه نشر پیش بینی شود.