- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رمزگشایی از جعبه سیاه تاریخِ پس از انقلاب با «ماجرای نیمروز»

majeraye nimrooz

به گزارش سوره سینما [1] ، سیدمرتضی فاطمی فعال رسانه ای در یادداشتی نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته جدید محمدحسین مهدویان به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی داشته است. این فیلم در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

متن یادداشت بدین شرح است:

١- «ماجرای نیمروز» فتح بابی است برای رمزگشایی از جعبه سیاه های تاریخ پس از انقلاب؛ ناگفته هایی که باید زودتر از این ها گفته می شد.

٢-محمدحسین مهدویان در مسیر تکاملی سبک فیلمسازی خود یعنی داکیودرام است. هم مستند می سازد و هم درام و این یعنی کاری پر زحمت و پر دردسر. البته باید مراقبت کند در دام تکرار نیفتد.

٣- کمتر تهیه کننده ای ریسک ورود به کارهای پر زحمت و پر دردسر با این حجم از پروداکشن را می پذیرد، کاری که سید محمود رضوی بنا به هر دلیلی که خودش بهتر می داند به آن تن داده و بعد از «سیانور» دومین کار متفاوتش را در این حوزه رقم زده است. ادامه این مسیر رضوی را به یک تهیه کننده مولف تبدیل می کند.

۴-از لحاظ تاریخی و پژوهشی باگ هایی در فیلم وجود دارد که به نظرم تیم سازنده عامدانه آنها را نادیده گرفته اند. از جمله اینکه در عملیات پایانی فیلم جهت نجات جان کودک مسعود رجوی، نیروهای اطلاعاتی یک شهید می دهند ولی جای این شهید در فیلم خالی است، گویی عامدانه دیده نمی شود. به نظر می رسد سازندگان جهت پرهیز از دارماتیزه کردن بیش از حد و خطر پس‌زدگی مخاطب آن را نادیده گرفته اند.

۵-یکی از مشکلات این سبک فیلمسازی، سختی کار ارزیابی فرمی آن است، به جز گریم که به راحتی می شود تفاوت گریم ها را با دیگر فیلم ها تشخیص داد در سایر حوزه ها کار داوران جشنواره فیلم فجر سخت و پیچیده است از این رو پیش بینی می کنم هیات داوران با چالش جدی ای در قضاوتشان مواجه شوند.

نهایتا به سید محمود عزیز و محمد حسین مهدویان و تمامی عوامل خدا قوت و دست مریزاد می گویم.»

منبع: خبرگزاری مهر