- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فرهنگی باورهای اسلامی و ایرانی را ترویج کند

Jashvare-Farhangi1

به گزارش سوره سینما [1] ، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ستاد خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: برای انتقال مفاهیم فرهنگی می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد. جشنواره فیلم فجر که این روزها در حال برگزاری است یا سایر جشنواره‌های هنری و فرهنگی دیگر مانند جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی وزارت بهداشت، می‌تواند محلی باشد برای این که تعمیق باورها و ارزش‌های اسلامی در آن شکل بگیرد. در سایه تعمیق این ارزش‌ها می‌توان مطمئن بود که از بسیاری بلایا و بیماری‌هایی که گریبانگیر جهان امروز شده، دور می‌مانیم. بسیاری از بیماری‌های جسمی یا روحی، ریشه در سبک زندگی نادرست دارد که متاسفانه از غرب به کشورهای شرقی هم در حال تسری پیدا کردن است.

حجت‌الاسلام آزادیخواه با بیان این که رسانه و سایر ابزار فرهنگی باید قدرت برنامه‌ریزی برای سلامت را داشته باشند، افزود: لازم است در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی انجام شود، لازم است جوانان مستعد را گرد هم بیاوریم و برای آنها زمینه مساعدی فراهم کنیم که بتوانند از مشکلات نسل جوان با زبان خودشان حرف بزنند و طبیعتا دانشجویان با شناختن دغدغه‌ها و مشکلات هم‌نسلانشان می‌توانند با زبان خود آنها راه حل‌هایی را برای این مسائل بیان کنند و در یک تفاهم و هم‌اندیشی، شاهد جامعه‌ای از جوانان پویا و سالم باشیم. جشنواره‌ها، فضایی برای همین آشنایی و تعامل است.

این نماینده جوان مجلس اضافه کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در زمینه فرهنگ و سلامت باید انجام داد این است که از کلیشه‌های موجود دور شده و به هر موضوعی از زاویه جدید نگاه شود. به عنوان مثال در موضوعی مانند معلولیت، درست است که پرداختن به مسائل ژنتیکی و آگاهی‌بخشی به مردم درباره آن ضرورت دارد ولی در عین حال می‌توان به این هم پرداخت که تصادفات جاده‌ای که در کشورمان رخ می‌دهند چه سهم بالایی از معلولیت را به همراه می‌آورند و با اشاعه فرهنگ صحیح رانندگی، چقدر می‌توان از آمار معلولیت‌ها کاست. درواقع شاید موضوعی مانند تصادف رانندگی در وهله اول به مبحث سلامت مرتبط نباشد اما از زاویه‌ای دیگر، می‌توان اینها را به هم مرتبط دانست. این موضوع در موارد دیگری هم صدق می‌کند که نگاه تیزهوش و خلاقانه دانشجویان را می‌طلبد.

او همچنین افزود: موضوع مهم دیگری که به سلامت روحی فرد و جامعه مرتبط می‌شود، اشاعه فرهنگی مانند توکل است. در شرایطی که تقریبا در تمام جوامع، میزان ابتلا به افسردگی در حال افزایش است، می‌توان با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی مانند قناعت، توکل، ایمان به روز معاد و … بسیاری از تنش‌های زندگی روزمره را کاست. اینها شاید موضوعاتی باشد که بلافاصله برایشان دارو تجویز شود در حالی که اگر ما آموزه‌های دینی را در افراد تقویت کنیم، از میزان حرص و طمع، بخل و کینه، دروغ و ریا و … کمتر می‌شود و آرامشی در افراد شکل می‌گیرد که هیچ دغدغه‌ای نمی‌تواند آن را از افراد سلب کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی افزود: چنین وظیفه‌ای را همه ما برعهده داریم و هر شخصی در هر موقعیتی که باشد، می‌تواند در ایجاد فرهنگ اسلامی برای آرامش بخشیدن به جامعه و سلامت اجتماعی نقش ایفا کند، وزارت بهداشت هم با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد، می‌تواند چنین قدم مهمی را بردارد و بهره‌گیری از خلاقیت‌های دانشجویی، یکی از این ابزارهاست.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت فروردین ماه ۹۶ برگزار می‌شود.