- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست نقد و بررسی «سد معبر»/ محسن قرایی: سال ۹۳ مسئله دست‌فروشان و مأموران سدمعبر برایم جرقه خورد

neshast-sade-mabar-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، این نشست با حضور محسن قرایی کارگردان، بهمن کامیار تهیه کننده ، محسن کیایی، باران کوثری، علیرضا کمالی نژاد بازیگران، مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری، سپیده عبدالوهاب تدوینگر و محمود دهقانی چهره پرداز برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهمن کامیار بیان کرد: امیدوارم که از فیلم راضی باشید. این فیلم مراحل فوق‌العاده سختی را طی کرد. روزهای پرفشار و سختی بود. رضایت مردم و شما لحظات شیرینی برای ما است.

محسن قرایی گفت: امیدوارم همه فیلم را دوست داشته باشند. از سال ۹۱ به طرح‌های زیادی فکر کردم، اما به نتیجه نرسید. در سال ۹۳ مسئله دست‌فروشان و مأموران سدمعبر برایم جرقه خورد و در اواخر ۹۳ این ایده را با سعید روستایی مطرح کردم و شروع به نوشتن کرد.

وی افزود: به دلیل عدم حمایت‌های مالی به سرانجام نرسید، اما امسال با حمایت کامیار این فیلم را ساختم. این فیلمنامه قبل از «ابد و یک روز» نوشته شد؛ اگر بخواهیم به این طور چیزها فکر کنیم می‌رسیم به سفارشی‌سازی و دغدغه از میان می‌رود. فیلم‌های خوبی دیدم و فکر نمی‌کنم که فیلم جنوب شهری زیاد باشد.

neshast-sade-mabar-2 [2]

کارگردان «سد معبر» درباره شباهت و حضور چندباره باران کوثری و حامد بهداد در این فیلم گفت: کارگردان برای انتخاب بازیگر فکر می‌کند که چه نقشی مناسب است. نقش‌هایی که بازی کردند در این فیلم متفاوت است و به این موضوع که اینها قبلا در کنار هم بازی کردند، برای من مطرح نیست.

کامیار در ادامه گفت: دست‌فروش کسی است که نظم عمومی را بر هم می‌زند. معبر عمومی متعلق به همه مردم است. خیلی از دستفروشان را دیده‌ام که بزهکار هستند. ماموران شهرداری کار خودش را انجام می دهد و ما به نفع کسی در فیلم حرف نزدیم و مأموران را در اول فیلم نشان دادیم که حتی در درگیری همه آسیب دیده‌اند. من فیلم بعدی را از شهرداری پول می‌گیرم که بسازم. وظیفه آن مامور سدمعبر را در نظر بگیرید و جو علیه فیلم بخاطر نام فیلم است؛ ما قضاوت نمی‌کنیم.

باران کوثری ضمن تشکر از اهالی رسانه که تا این موقع در کاخ هستند و اخبار را پوشش می‌دهند‌، گفت: سکانس آخر خیلی خوب در آمد و خوشحالم که توانستیم این سکانس را با همکاری گروه به خوبی پیاده کنیم. این سکانس حاصل کار همه گروه بود.

neshast-sade-mabar-3 [3]

محسن کیایی نیز بیان کرد: من دو برابر از این کار دستمزد گرفتم چون کتک‌های زیادی از بهداد و کمالی خوردم. برای من باعث افتخار است که با رادان و بهداد کار کرده‌ام و تلاش کردم که بهترین شکل نقش را ایفا کنم.

مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری اظهار کرد: ما در پیش تولید روزهای زیادی را برای گرفتن سکانس اول به بازار سید اسماعیل رفتیم و سعی کردیم تا حد ممکن هماهنگی‌ها را انجام دهیم.

قرایی در ادامه  گفت: اسم فیلم سد معبر هدیه آقای کوثری است، پایان خوبی داشتیم اما قدری از فیلم کم شده است.

علیرضا کمالی نیز در پایان بیان کرد: آنچه را دیدم انعکاس دادم؛ دست فروشانی که در زیر آفتاب و باران و برف و حتی با وجود سیلی خوردن این کار را به درآمدهای دیگر ترجیح می‌دهند.