- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«فصل نرگس» تم امیدبخش دارد

fasle-narges-1

سوره سینما [1]تینا جلالی [1] : کسانی که فیلم «آئینه های روبرو»ی نگار آذربایجانی را دیده باشند از هوشمندی و توانایی این فیلمساز  در به تصویر کشیدن یک داستان کاملا زنانه آگاه هستند؛فیلمی که در جشنواره های معتبر جهانی موفقیت های بین المللی زیادی را کسب کرد؛اما نگار آذربایجانی در دومین فیلمش که در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حضور دارد قصه ای امید بخش را در فضای اجتماعی به گونه ای متفاوت روایت می کند.حال  باید ببینم وی در دومین فیلمش چقدر توانسته توانایی و خلاقیت خود را در به تصویر کشیدن این داستان اجتماعی که در نگاه اول ویژگی خاص ندارد به منصه ظهور برساند.

* خانم آذربایجانی بعد از ساخت فیلم «آئینه های روبرو» تا فیلم «فصل نرگس» وقفه پنج یا شش ساله افتاد .. دراین مدت روی پروژه دیگری کار می کردید ؟

بله. روی پروژه ای کار می کردم که ساختش موقتا متوقف شد. جریان از این قرار بود که از سال ۹۰ که درگیر جشنواره های مختلف برای فیلم آئینه های روبرو بودم در یکی از سفرها که به کشورترکیه برای شرکت در یک فستیوال داشتم، خانمی به من پیشنهاد ساخت فیلم با موضوعی اجتماعی داد که به نظرم جذاب و مهم آمد . وی بر اساس تحقیقات خود موضوع را به من پیشنهاد داد.

* شما فیلم نامه را نوشتید؟

بله ، قرار شد من بر اساس تحقیقات آنها و با تکیه بر دانسته های خودم فیلم نامه را بنویسم . بعد از چند بار سفر به ترکیه و تحقیقات محلی به قصه ای مشخص رسیدم که واقعا موضوعش را دوست داشتم . فیلم نامه نوشته شد و به زبان انگلیسی وترکی هم ترجمه شد و با تهیه کننده ترک هم توافقات لازم انجام شد . اما ناگهان در این میان ترکیه و خاورمیانه دچارالتهاب شدند و تهیه کننده مزبور هم به خاطر شرایط نا آرام تصمیم به رفتن به آمریکا گرفت و پروژه متوقف شد.

* کار را رها کردید؟

پیشنهاد شد که با گروه دومی این فیلم را بسازیم ، اما شرایط گروه دوم را مطلوب برای تولیداین فیلم ندیدم، بنابراین ساخت را متوقف کردم تا شرایط مطلوبی فراهم شود.

fasle-narges-2 [2]

* و چگونه راوی «فصل نرگس» شدید؟

بعد از سال ۹۲ تصمیم گرفتم روی فیلم نامه دیگری کار کنم تا اینکه به ایده فیلم «فصل نرگس» رسیدم .

* چقدر «فصل نرگس» با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند؟

زمانی که فیلم به طور کامل آماده نمایش شد با خانم صباغ سرشت تصمیم گرفتیم فیلم را به صورت محدود برای عده ای به نمایش بگذاریم؛  در واقع افرادی که نماینده مخاطبین هستند تا بتوانیم در مورد ارتباط این فیلم با مخاطب به تحقیقاتی دست پیدا کنیم. در این جلسات بود که روی بخش های فیلم کاملا اشراف پیدا کردیم که چه جاهایی باید حذف یا کم تر شود .  تجربه خوبی بود و حتی متوجه شدیم مخاطب با کدام قسمت ها ارتباط بیشتری برقرار می کند.

* در خلاصه داستان فیلم آمده:«فصل نرگس» در ژانر اجتماعی با نگاهی انسان دوستانه، قصه‌ای امید بخش را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند..نگاه به این خلاصه داستان  آنچه را که به ذهن می رساند شاید  جنبه سفارشی بودن فیلم باشد؟

خیر .اصلا سفارشی نیست. این فیلم تم بسیار امید بخشی دارد و خودم به تنهایی تصمیم به نگارش آن گرفتم.

* شاید نام فرزند آقای عارف هم که تهیه کننده کار هستند  دلیلی بر  این موضوع باشد؟

اتفاقا آقای عارف بعد از نگارش فیلم نامه به این پروژه پیوستند و به عنوان سرمایه گذار با این فیلم همکاری کردند.

fasle-narges-3 [3]

* به نظر می رسد در فضای زنانه بیشتر تمایل به کار دارید.موافقید؟ آئینه های روبرو که یک تیم متشکل از خانم ها بودند و این فیلم هم به تهیه کنندگی سحر صباغ سرشت

خیر . در هر دو پروژه ناخواسته چنین فضایی شکل گرفت. قبل از اینکه خانم صباغ سرشت تهیه کننده این فیلم باشند من با چند تهیه کننده دیگر هم گفت و گو کرده بودم که به همکاری منجر نشد. اما نمی توانم کتمان کنم که کار با همجنس حداقل در کشور ما راحت تر است.

 *چه شد که سحر صباغ سرشت تهیه کننده این پروژه شد؟

خانم صباغ سرشت به لحاظ خصوصیت شخصیتی به من بسیار نزدیک بود و احساس کردم که موضوع فیلم، دغدغه شخصی خودش هم هست و در عین حال مشکلات فیلم را مشکلات خود می داند.همانطور که می دانید تعدادی از تهیه کنندگان سرنوشت فیلم چندان برایشان مهم نیست؛ درحالیکه تهیه کننده عضو و یکی از ارکان اصلی کار است. وقتی  دیدم تهیه کننده ای تا این اندازه وسواس و حساسیت روی فیلمی دارد و بسیار مسئولیت پذیر است چرا انتخابش نکنیم؟

* زمانی که فیلم نامه را می نوشتید به بازیگر خاصی هم فکر می کردید؟

زمانی که فیلم نامه نوشته می شد خیربه بازیگر بخصوصی فکر نمی کردم ؛ چون ممکن بود به دلایل مختلفی بازیگر مربوطه در فیلم نتواند حضور داشته باشد به همین جهت بعد از نگارش کامل با جلساتی که با خانم صباغ سرشت داشتیم به این جمع رسیدیم و این نکته را هم بگویم که بازیگران فیلم با وسواس و حساسیت خاصی انتخاب شدند.

* چرا فیلم در مرحله دوم اعلام شد که به بخش مسابقه راه پیدا کرده است؟

راستش را بخواهید خودمان هم نمی دانیم.فیلم اساسا مشکل ممیزی نداشت، مشکل کیفیت و محتوا هم نداشت! پروانه نمایش هم گرفته و پخش کننده هم دارد.