- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست نقد و بررسی «ایستگاه اتمسفر»/ مهدی جعفری: فیلم ما متکی به قصه است

neshast-istgah-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این نشست که با حضور مهدی جعفری نویسنده فیلمنامه و کارگردان، حمیدرضا قربانی تدوینگر، نیما اورکی آهنگساز، رویا افشار، ژاله صامتی، سوگل قلاتیان، رها خدایاری، بابک بهشاد بازیگران برگزار شد، مهدی جعفری بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که فیلم کوتاه می سازم.

این فیلم دو سال زحمت من و مهین عباس‌زاده همسرم بود که یک سینمای قصه‌گو بود و دوست داشتیم آن را ‌تجربه کنیم.

پس از آن رویا افشار ضمن تشکر از اهالی رسانه گفت: امیدوارم‌که از فیلم لذت برده باشید. مهدی جعفری را از فیلم «سه ماهی» می‌شناختم. وقتی فیلمنامه را به من داد از خواندنش لذت بردم. فیلمنامه جسور، جدی و قوی بود. در ساخت و کارگردانی هم بسیار قوی ظاهر شد‌ که البته خوشحالم از این انتخاب و بازی در این فیلم.

ژاله صامتی نیز بیان کرد: دوستی من با آقای جعفری به سال‌های دور برمی‌گردد. فیلمنامه را که خواندم متوجه شدم از آن فیلمنامه‌هایی است که در آستین دارم اما به علت اینکه گروه حرفه‌ای بود، قبول کردم در آن  بازی کنم.

حمید رضا قربانی نیز اظهار کرد: به مهدی جعفری تبریک می‌گویم که بعد از سال‌ها ساخت فیلم مستند و کوتاه، چنین فیلمی را ساخت و من یک فیلم واقعا انسانی را تدوین کردم.

پس از آن رویا افشار گفت: به همان نسبت که فیلمسازهای ما نسبت به گذشته جسورتر هستند،  تماشاگران نیز جسورترند و نظر شما بسیار برای ما مهم است.

neshast-istgah-2 [2]

وی ادامه داد: امروزه شکل سینمای ما از زندگی ما دور افتاده و امیدوارم که با تولید این نوع فیلم ها کمی به سمت شخصیت ها و زندگی واقعی برویم.

مهدی جعفری در ادامه بیان کرد: فیلم ما متکی به قصه است. تلاش شد که نقطه‌گذاری درستی انجام شود و ریتم مناسبی داشته باشد. در اجرا به آن شتاب ندادم و به فیلمنامه چیزی اضافه نکردم،  چون احتمالا از کاراکترها دور می‌شدیم. باید با یک برآیند به ریتم رسید که نه شتاب بیهوده داشته باشد و نه کند باشد.

حمیدرضا قربانی درباره ریتم فیلم اظهار کرد: نسخه اولیه فیلم ۱۲۰ دقیقه بود و اگر شتاب بیشتری به قصه می دادیم  فیلم الکن  می‌ماند.

جعفری درباره بازی محسن کیایی در نقشی کاملا جدی گفت: از دو سال پیش فیلمنامه «ایستگاه اتمسفر» را به محسن کیایی داده بودم و او علاقه داشت که نقش جدی در سینما بازی کند. محسن در این فیلم علاوه بر نقش جدی، نقش اول را نیز ایفا کرد. او در فیلم‌های طنزی که بازی کرده بود، کارهای خوبی  داشت. او در خیلی از صحنه‌ها به من کمک کرد و خروجی آن نقشی شد که بر روی پرده آمد.

این کارگردان در پایان درباره تجربه ساخت نخستین فیلمش اظهار کرد: فیلم اول ساختن بسیار سخت است و من از همه عوامل ممنونم که در ساخت این فیلم ‌مرا کمک‌ کردند.